Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kun for sjov

lotte123lotte123
Redigeret 23 december, 2012, 11:54 i Åben debat om forkølelse
På forsiden af ND er der den leg, man kan deltage i med ja-nej spørgsmål, og pt er spørgsmålet: Har du fået forårssnue?

Og det får mig til at fundere over: Hvad er forårssnue?

Jeg har egentlig altid ment, at forårssnue har noget at gøre med alle de allergier, der kommer her om foråret. Er det definition på forårssnue?

Eller: Det kan også være vejrskifte, som mange ikke kan finde ud af at klæde sig efter. Så er det for varmt, og vi åbner frakken, så får vi kulde og lukker igen, men måske lidt for sent osv., hvilket får mange til at blive lidt småsnottede. Er det definitionen på forårssnue?

Selv har jeg de seneste par uger ligget under for den værste generalforkølelse i mands minde – altså i mit liv. :-) Det er i hvert fald 10 år siden, jeg havde en lignende omgang, og det var om efteråret. Der er vist ikke noget, der hedder efterårssnue?

Selv om jeg har været ved læge og fået konstateret, at det er en virus, så kan jeg ikke – selv med min bedste vilje – kalde den omgang for ”forårssnue”.

Så – ja, jeg er bare nysgerrig:

Hvad er forårssnue egentlig?

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Lotte --jeg tror du selv har givet svaret---
    den der med vejr skifte her i foråret --og finde ud af hvor meget tøj man skal tage på ----nogle mener at når solen skinner --så er det sommer ---mig selv inklusiv ---jeg har taget sommer jakken for tidlig i brug ---
    jeg nåede ikke at få snot næse---men fik hurtig den jakke ind i skabet igen--

    men lad os høre andre bud
  • Indstillinger
    Ja, jeg hælder nu mest til, at forårssnue er tidligere tiders betegnelse for det, vi i dag ved er diverse pollenallergier. Man kan jo blive forkølet hele året af forkert tøjbrug.

    Men - jeg undrer mig da: Nu har 100 mennesker været inde og svare ja eller nej til spørgsmålet - men ingen lader til at vide, hvad det i grunden er?
  • Indstillinger
    - Det er min observation, at jeg - med stor sikkerhed - bliver forkølet, hvis jeg går ude i frisk, og tør forårsluft, og får tør, kold hud.
    - Og jeg bliver - med 100% sikkerhed - forkølet, hvis jeg også har drukket sprit.
    - Hvis jeg derimod løber/cykler, sveder let, bliver jeg stadig kold og min næse løber, men jeg bliver ikke forkølet.
    - Hvorfor det er min teori, at min tørre hud er åben som en si, for bakterie og virus angreb, som jeg ikke umiddelbart kan ned kæmpe, med kold hudoverfladen der har lille blodomløb.
    - Er der fagligt belæg for min observation, eller har andre lignende erfaringer?
Log in eller Registrér for at kommentere.