Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Får jeg nok motion?

Redigeret 31 marts, 2011, 10:41 i Motion
Hej allesammen! :)

Jeg er en kvinde på 32 der har et fysisk arbejde, jeg arbejder som ernærningsassistent, hvilket betyder at jeg bevæger mig hver eneste dag på job. Jeg har prøvet at tage en skridttæller på et par gange og den viser minimum 16.000 skridt på en dag. Ofte kan det være mere. Jeg har læst at man skal nå 10.000 for at have et sundt aktivitetsniveau. Oven i det, prøver jeg at styrketræne 3-4 gange om ugen.

Mit spørgsmål er så, får jeg den motion jeg skal have? Min puls hamrer ikke på noget tidspunkt afsted mens jeg arbejder, men jeg er heller ikke den der går langsomt rundt i køkkenet. Jeg har bare den opfattelse, at jeg skal have min puls oppe og igang i en halv times tid minimum, hvis det skal tælle for motion? Det er i hvert fald det jeg læser mig frem til i de forskellige forummer.

Jeg vejer kun lidt over de 50 kg og har efter jeg er blevet ernæringsassistent kunne spise rimeligvis hvad det passer mig, uden at tage på. Før kæmpede jeg altid med vægten og vejede ca 60 kg. Jeg er ikke særlig høj vil jeg lige tilføje :) Men skal jeg op på løbebåndet også, for at være "rigtig" sund?

Det orker jeg nemlig bare ikke.. :) Jeg er træt nok i forvejen efter job og styrketræning og alt det andet der skal ordnes. Håber der er nogle kloge hoveder der kan give mig nogle svar herinde, for sandheden skal jo frem, og så kalder løbebåndet alligevel :)

På forhånd tak! Sarah

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som du beskriver det, så lyder det i min verden rigtigt fornuftigt, den måde du lever på, hvis du vel at mærke ikke ligger under for pres og stress.

    Hvis du ellers hviler i dig selv - er glad og tilfreds med dit liv, så ser det ud til, at du er god ved dig selv - får rørt dig det du skal, og har lært at spise godt og fornuftigt. Og - skulle du være presset og stresset, så er det ikke mere motion, der vil løse det problem, så skal du se på noget andet i dit liv.

    Der er efterhånden nærmest gået fanatisme i al den motion, og noget tyder på, at der er kræfter i gang for at fortælle os, at motion KUN er det, man får ved at piske af sted i et eller andet motionscenter, og helst både fem og seks gange om ugen. Den eneste motion, der tæller er den, hvor sveden løber i stride strømme, og man skal helst - nu man er i gang - fylde sig med alle mulige energidrikke, pulvere og hvad ved jeg.

    Ja, jeg kalder det fanatisme, og fanatisme er - ligegyldigt i hvilken form - det værste og farligste, der overhovedet findes.

    Nej, at du bevæger dig i din dagligdag - og givet en masse forskellige bevægelser i dagens løb, spiser sundt og godt - er det bedste du kan gøre for dig selv.

    Som du beskriver det, så vil det løbebånd jo nærmest blive en møllesten om din hals, og det får du det givet ikke bedre af.

    Nej, nyd at du faktisk er rigtig god ved dig selv - du behøver ikke mere. Faktisk vil jeg vove at påstå, at styrketræning tre-fire gange om ugen egentlig er i overkanten - det burde ikke være nødvendigt, når du samtidig har fysisk arbejde i dagligdagen. Et par gange om ugen, hvis du ellers synes det er rart og sjovt, burde være rigeligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.