Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kraftigt slag over knæ..

Redigeret 31 marts, 2011, 09:34 i Sportsskader
Hejsa.
Jeg skriver da jeg har fået et meget kraftigt slag over mit venstre knæ. Jeg spiller skaterhockey (samme som ishockey bare på rulleskøjter) her spiller jeg så lidt for sjov med juniorne så jeg er på sko og uden udstyr. jeg står og laver styringer foran mål, hvor jeg er så uheldig at blive skudt med bolden (108 g) med vel noget der nærmer sig 100 km/t. Den rammer rent på indvendig side af knæet. 3 uger efter var jeg så ude og spille lidt på ruller og MED udstyr. efter den træningskamp har jeg følt "vokseværk" i knæ og låret nogen der ved hvad det kan skyldes.
Vil desuden høre hvor meget man kan stole på vagtlægen angående knæ

Venlig Hilsen
P Vester

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis det er tre uger siden, du har fået skaden, så er det ikke vagtlægen, du skal have fat i.

    Vagtlæge er til akut opstået sygdom, der vurderes til at være så alvorlig, at det ikke kan vente til egen læge har åbent.

    Lægevagten er en alm. læge - og i lighed med egen læge, vil man opleve at lægen er rigtig god til en form for sydom, og mindre god til en anden form for sygdom, men da lægevagten jo ikke kender en, så kan man jo let komme ud for, at man ikke bliver forstået på samme måde, som hvis man kontakter egen læge, der også kender til ens sygdomshistorie i øvrigt. Derfor bør man heller ikke bruge den lægevagt med mindre det er absolut nødvendigt, for en sådan kan sjældent mere end "her og nu" førstehjælp - og en knæskade skal da undersøges meget mere grundigt end en travl lægevagt kan afse tid til.

    Dog vil jeg mene, at har man været ude for en skade - sportsskade som du beskriver, så bør man kontakte en skadestue og ikke en vagtlæge.

    Men - igen skadestuen er for for sygdomme/skader, der er opstået indenfor de seneste 24 timer, så i dit tilfælde bør du kontakte egen læge, der kan vurdere om du skal sendes videre til speciallæge/afdeling.
  • Indstillinger
    Den med vagtlæge var ikke nu, men mere at jeg var ved en vagtlæge da jeg fik skaden som bruger ca. 2 min på mig og siger det er bare slaget.
  • Indstillinger
    Ja, men i et sådant tilfælde vil jeg mene, at en vagtlæge ikke kan se så meget; der skal da meget ofte et røntgenbillede til at se, om der skulle være skader, evt. en revne i knoglen, der ikke kan ses og meget ofte netop "bare" føles øm.

    Som nævnt; skader er skadestuen - akut sygdom er lægevagt.

    Men - det er i min verden - jeg ved andre ser anderledes på det, og det er absolut ikke min mening at lyde "klog", men netop disse tjenester bliver desværre voldsomt misbrugt. Jeg er bekendt med, at der sidder mennesker og venter på, at klokken skal blive 16, så de kan ringe til lægevagten i stedet for at kontakte egen læge. På samme måde er der mennesker, der styrter på skadestuen for en rift i fingeren, hvilket jo kommer til at gå ud over de tilfælde, der virkelig kræver akut behandling.

    Jeg fik desværre indtrykket af, at du nu - flere uger efter din skade - overvejede en lægevagt, det må du undskylde.

    Hvis du stadig har problemer, vil jeg bestemt foreslå dig at kontakte din egen læge og forlange at blive grundigt undersøgt.
Log in eller Registrér for at kommentere.