Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Afhængig?

Redigeret 30 marts, 2011, 14:23 i Alkohol
Jeg er en ung pige på 17 år som er kommet i problemer med sukker. Jeg har hele tiden en hvis trang til fødevare med meget sukkerindhold fx slik, chokolade, sodavand og kage. Jeg køber dagligt disse vare for mindst 50 kr. Jeg dyrke regelmæssig motion, dvs. fitness 2 * 60 min i ugen + jeg cykler til og fra skole og arbejde hver dag.
Er det her sundhedsskadeligt og i så fald, hvad kan jeg gøre ved mit problem?
Mit humør svinger meget fra dag til dag og nogle dage kan jeg blive så dårlig (mavesmerter, ondt i hovedet.) men jeg bliver ved med at spise, indtil der ikke er mere i slikposen.
Er der nogle der kender til dette, i så fald kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du/ I har gjort for at stoppe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skulle få taget nogle prøver om der er noget din krop mangle r der er mange der har disse symptomer ---
    jeg har det selv i mindre grad --og vil glæde mig til at høre hvad der bliver svaret ---
    chron er der nogle der mener der er sagen ---jeg tager 1 stk daglig ---samt andre vitaminer ---men kunne godt ønske mig bedre virkning ---

    du skal få målt dit blodsukker---hos mig er det lidt i ture vis ---nogle gange kan jeg godt stå imod ----
    mit er lidt trøste spiseri ---men har svært ved at finde ud af --hvad jeg skal sætte ind i stedet --
  • Indstillinger
    Hej Louise.

    Om det er sundhedsskadeligt sådan lige nu vil jeg ikke udtale mig om. Men det påvirker ihvertfald dit blodsukker i høj grad, og det kan delvist være årsagen til at du får det dårligt - og en uheldig spiral med at blodsukkeret svinger op og ned er at man får brug for sukker, spiser det, så ryger blodsukkeret hurtigt op, men falder hurtigt igen, så man får brug for mere og spiser det så blodsukkeret ryger op osv. osv. osv...

    Det jeg i høj grad hæfter mig ved er, at det lyder temmelig tvangs-agtigt. Altså at du MÅ og SKAL have dit sukkerfix, og du på ingen måde er i stand til at stoppe når du går i gang.
    Det skal der en stopper for.

    Jeg tænker, at det kan være en kombination af fysisk trang og psykisk trang der er tale om.

    Jeg mener at vejen frem er
    1) som solo siger; du får målt dit blodsukker hos lægen, og jeg syntes også, at du bør bede om at få målt dit stofskifte (det kan gøres ved en blodprøve).
    2) at du taler seriøst med lægen om hvad det er der giver dig trang til sukker. Er det noget fysisk (træthed, svimmelhed, ubehag o.s.v.) eller er det noget psykisk (indre uro, tristhed, stress o.s.v.).

    Så ring til lægen.

    Du bør også have lægen med ind over hvilke vitaminer og mineraler du eventuelt skal tage tilskud af.

    Der ud over må du gøre en stor indsats for at holde op med sukkeret.
    Ud over at du ved det er umådeligt usundt, så kan du også tænke på pengene.

    Du skriver intet som helst om hvordan du spiser... Får du nok at spise i løbet af dagen eller springer du over hvor gærdet er lavest?

    Lidt du kan tænke over til dagligt:

    Du skal spise ordentligt i løbet af dagen, hvilket vil hjælpe til at holde dit blodsukker stabilt, hvilket vil mindske den pludselige trang til sukker.

    Du skal spise 4-5 gange om dagen, og det skal IKKE være slik, hvidt brød og andet i den dur.
    Spis en sund morgenmad og spis groft brød, grøntsager og frugt som mellemmåltider og spis et sundt sammensat måltid til frokost og aften.

    Sørg for at drikke rigeligt (2-3 liter) vand i løbet af dagen, så du ikke får trang til at slukke tørsten i sodavand.

    Stop op og mærk efter når du får sukkertrangen. Er du sulten? Hvis ja, så spis et måltid mad, hvis nej, så tag et stykke frugt og/eller et stykke knækbrød.

    Og når du så ikke kan undvære noget sødt: Gør det sundt!
    Nødder/rosiner/mandler blandet sammen er godt, frugt og grøntsager skåret i stykker så de er lige til at gnave er nemme at gå til, lakrids-te er sødt, en smoothie af bær er sød og frisk, et par stykker mørk chokolade er langt bedre end en pose vingummi og hvad med at købe en bakke vindruer i stedet for en pose slik?

    Når det overhovedet er muligt: Lad din pung blive hjemme!

    Hav i stedet altid et par stykker frugt, en flaske vand og fx. nogle blandede nødder og rosiner i tasken til når du får trang til "noget".
Log in eller Registrér for at kommentere.