Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

for meget træning

Redigeret 31 marts, 2011, 17:40 i Motion
Jeg skriver fordi, jeg er bekymret for min kæreste. Han er løbeentusiast i stor stil, men hans træning er tiltaget helt utrolig meget (alt for meget, hvis man spørger mig) her på det sidste.

Hans træning for en uge, ser ca. således ud:

3 gange løb af ca. 20 km hver. (tager ca 1½ timer pr gang)

2 gange bikefit i fitnessworld af ca 45 minutter hver

1 gang badminton af ca 1 time (dette er nu mere på hyggebasis med en god ven)

Han skal løbe Kbh Marathon for andet år i træk her til maj, og det er først og fremmest dette han vil være i form til. Han har dog i flere år løbet de lange ruter af ca. 9 - 20 km et par gange ugentligt. Bikefit og badminton er noget, han er begynd med her i det nye år.

Han spiser ikke en særlig varieret kost, og når han løber om morgenen hverken spiser eller drikker han noget inden...

Har jeg grund til at være bekymret?

Mvh Christine.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Overtræning giver ikke bedre form, nærmest det modsatte. Det svækker kroppen, som er konstant træt og det er svært at få ordenlig fremgang. Han kan træne sig til en skade eller det kan gå ud over hans immunforsvar, så han hærges af småinfektioner, der afløser hinanden.
    Det er heller ikke skadeligt at morgenløbe på tom mave, din kæreste går bare sukkerkold og må sætte farten ned, træningen bliver så mindre effektiv, han kan blive svimmel og få det halvdårligt.

    Alt i alt kan det ende med at han må melde fra til sit marathon eller gennemfører den med en skade eller et dårligt resultat.

    Glem alt om at gøre dig klog på hans træning. Superman er klogere end alle løbeeksperter og idrætsfysiologer tilsammen.
  • Indstillinger
    Jeg kan kun være enig med Calypso og vil kun tilføje, at det du har grund til bekymre dig om er, hvorfor du er kæreste med en, der opfører sig så tåbeligt.

    Den måde han motionerer på kan kun - på et eller andet tidspunkt - gå galt, måske endda rigtigt galt.

    Men - Calypso har sikkert helt ret - det kan hverken du eller andre givet gøre ham begribeligt.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar. Jeg tænker også på, om hans krop kan nå at slappe ordentligt af og blive klar til at træne igen, når han træner SÅ meget...

    Dine sidste linjer siger meget om, hvordan han reagerer, når jeg konfronterer ham med det... Han ved meget mere end alle andre, og ingen skal fortælle ham ,hvordan han skal træne...
  • Indstillinger
    Det er efterhånden blevet lidt på mode at løbe lange distancer, snart har Gud og hvermand løbet marathon og det lader til at enhver kan med lidt vilje og træning. Det er ikke specielt sundt, slider på led, muskler og sener, så kan man kravle hjem derfra og sige at "jeg gennemførte det"
    En lidt ond men for dig gavnlig modspil, vil være hvis du gav dig til at løbetræne, helt efter bogen, meldte dig til et af de korte løb 5 eller 10 km og fik en god tid. Så kunne han måske se, hvad sund fornuft førte til!
Log in eller Registrér for at kommentere.