Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bosted!?

Redigeret 15 juli, 2011, 16:56 i Anoreksi
Hej Derude..

Jeg står i den situation, at jeg igen IGEN er indlagt for min forbandede spiseforstyrrelse.
Jeg har lidt af anoreksi og bulimi i aaaalt for mange år, og NU kan det være nok!!
Jeg har netop fået at vide, at jeg nok skal på et bosted efter min indlæggelse.
I starten var jeg meget skeptisk og afvisende, for jeg vil jo bare gerne ud og leve livet som alle andre..
Men det er efterhånden ved at gå op for mig, at hvis jeg for alvor vil af med min spiseforstyrrelse, og have det smukke liv tilbage (hvilket jeg VIL!), så kommer jeg nok ikke udenom at skulle på et bosted for en tid!
Een ting er at være indlagt, arbejde intenst med sig selv, og tage alle de kilo på man har tabt - en anden ting er at blive udskrevet og holde ved det "nye liv".
Jeg er altid top motiveret efter en indlæggelse, og glæder mig hver gang sådan til at få livet tilbage - men så snart jeg kommer ud og jeg møder modstand, så ryger jeg fluks tilbage i den forbandede (med dog så trygge) sygdommen.

Dét skal sku være slut NU! Jeg VIL være rask! Koste hvad det koste vil..
Sygdommen har frarøvet mig alt ALT for meget.. 11 lange år af mit liv er gået med den lorte sygdom, og nu må nok sku være nok! :-)

Jeg har derfor for første gang indset, hvor syg jeg egentlig er. Det har taget mig intet mindre end 11 lange år at indse, men nu er jeg der endelig. Og det er jo om noget første skridt til det sunde og raske liv, som jeg VIL leve!
Jeg har aldrig tidligere tænkt tanken om at JEG skulle bo et bosted..
Men for pokker, hvis det er det der skal til, so be it!
Jeg vil høre om der er nogen af Jer, der har erfaringer med et bosted?

Kriterierne for det er;
1. Det skal være med døgn bemanding (alt andet mener min læge er urealistisk)
2. det skal gerne være i Sønderjylland, eller tættest mulig der.. Ikke Sjælland ihvertfald - det er mig for langt væk :-)
3. Jeg ønsker faktisk ikke at det skal være et bosted KUN for spiseforstyrrede (som pomona huset f.eks. er). Jeg har erfaret at jo mere jeg går op og ned af andre spiseforstyrrede, jo mere fastholder jeg mig selv i sygdommen. Det skal derfor være et sted hvor de har kendskab til spiseforstyrrelser, men hvor det ikke nødvendigvis KUN er det de "behandler".
4 Sidst men ikke mindst; Jeg ser helst ikke at det er et sted for MEGET tunge og syge mennesker.. Forstå mig ret; Jeg kan ikke se mig selv bo et sted for alkoholikere, stofmisbrugere, stærkt skizofrene mm.
Jeg ved at så snart det hedder et døgnbemanding sted, så er folk jo ofte noget hårdere ramte end ellers - men bare det ikke bliver med alt for syge og dårligt- stillede beboere :-)

Alle former for viden omkring bosteder, modtages hjertens gerne!! :-)

Og så vil jeg slutte af med at sige, til alle jer spiseforstyrrede der må sidde derude; KÆMP, KÆMP, KÆMP for livet! Det er for kort og for smukt til at lade en spiseforstyrrelse frarøve Jer det!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Solsikke

    Hvor blev jeg bare rørt over det du havde skrevet. Jeg har ingen forbindelse eller kendskab til sådanne bosteder, men jeg vil virkelig ønske dig alt godt fremover. Det fortjener du 100%!! Jeg håber du finder et godt sted at være... :)

    Og så blev jeg utrolig glad, for det du skrev med at KÆMPE for livet. Det er sådanne små opmuntringer der får mig til at holde fast i viljen til at ville vinde over spiseforstyrrelsen. Tak skal du have :)

    De aller bedste ønsker herfra...
  • Indstillinger
    Kære Solsikke1,
    Jeg ved, det kan virke grænseoverskridende med sådan en henvendelse som min, men jeg håber alligevel, du vil læse videre...
    Jeg forbereder i øjeblikket et program om spiseforstyrrelser til talkshowet QTV med Pernille Aalund på Kanal 4.
    I den forbindelse ville jeg rigtig gerne høre din historie. I første omgang uforpligtende, men naturligvis med henblik på programmet.
    Men altså, jeg vil bare gerne tale eller skrive med dig.

    Håber også, du vil tale med mig.

    Du kan skrive her eller skrive mig en mail (eller ringe...)

    Mange hilsner
    Marie Tangaa Jensen
    telefon 40873526
    Mail: marie.tangaa@sbstv.dk


    Dette indlæg er godkendt af Netdoktor.dks redaktion
  • Indstillinger
    hej
    hvor langt er du kommet med at finde bosted?

    står selv i samme situation. desværre bor jeg bare i Århus kommune, og de vil ikke betale for det bosted jeg gerne vil på, da det ligger i Skanderborg.
    til gengæld tilbyder de mig et bosted jeg tidligere har boet på, som ikke havde nogen gavnlig effekt på mig.

    jeg er frustreret og aner ikke hvad jeg skal gøre. for jeg vil så gerne være rask nu, men ved at det ikke kan lade sig gøre uden større støtte i min hverdag.

    håber du er mere heldig end mig.
  • Indstillinger
    Til carsten115 Der er vel ingen der rigtig ved hvornår mennesket er begyndt at sulte sig. eller overspise . du siger i gamle dage fantes det ikke . det tror jeg det gjorde der var også meget tynde mennesker og mennesker med meget appetit. og i helt gamle dage blev disse mennesker der i andres øjne ikke var normale. handicapede eller andet gemt væk i huse. værelser og kom ikke ud. de levede et skjult liv for omverdenen. men det er rigtig at idag er der flere psykiske syge. og med generationerne har vi arvet disse sygdomme i flere generationer. nu så derfor stiger antalet nok. samt vores måde at leve på. at kalenderen er fuld i hver uge . du siger det er noget folk selv skaber. men det er psykisk sygdom der giver spiseforstyrelse. en tanke der er i menneskers hjerne. der styre personen til at tænke anderledes om ting. og hvis man tror man bliver tyk af at spise. spiser man ikke. eller hvis du tror . du har rørt ved en giftig svamp. og du kan dø af at slikke på fingeren. så vil du gøre alt for ikke at gøre det. hvis man tænker logisk. Hvis man spiser hele tiden. kan berolige sig selv ved at spise. nogle kalder det at trøste spise. det tager ligesom også ensomheds følsen fra en . og mange mennesker er idag ensomme. vi skal alle lære at være selvstændige individer . . ja helt fra de er i vuggestue lærer de at være egoister. og kan selv . skal selv. ikke dele legetøj. Ja vores søskende har ikke tid til at dele ret meget af deres liv med andre søskende. samt resten af familien. passer sig selv. hvis man vil vide noget skal man selv holde kontakten. og psykisk syge kan nemt blive tilsidesat af familie og venner der ikke forstår deres situation. men de tror de er syge hele tiden . men det er ikke tilfællet. der er måske ½ til hele år imellem de er syge . og der er de på lige fod med raske personer. i hjernen . men måske med nedsat. kræfter. hej
  • Indstillinger
    charlotte1 Hej det bosted i skanderborg . er det ikke et sted hvor du bare skal betale husleje for at bo der. Jeg ved ikke om du kan kontakte den kommune som skanderborg hører ind under og høre om de vil støtte dig hvis du bliver flyttet dertil. for så bliver du borger i deres kommune. men du må da have en sagsbehandler der hjælper dig. eller din læge . du kan også spørge om din læge kan indstille dig til et bosted . så de presser på. held og lykke
  • Indstillinger
    hej igen

    jeg er henvist af læge til bosted, og kommunen har truffet afgørelse om at det skal jeg selvfølgelig. men de vil finde det billigste alternativ i EGEN kommune, dvs århus kommune.
    jeg har fået afslag på stedet i skanderborg, og har an´ket det afslag. men det får jeg næppe noget ud af.
  • Indstillinger
    charlotte1 øv det er træl må håbe de godtager det. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.