Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i halsen - mistet stemmen

lotte123lotte123
Redigeret 29 marts, 2011, 04:03 i Åben debat om forkølelse
I kølvandet på en voldsom forkølelse, har jeg nu voldsomt ondt i halsen og har stort set mistet stemmen. Det gør afsindigt ondt at tale, og jeg bliver fuldstændigt udmattet af det. Jeg har ikke feber.

Nu er det, at det sådan set forventes, at jeg i den grad skal bruge min stemme i morgen - det er noget undervisning, så jeg kan ikke bare fægte med armene. :-)

Er der nogle effektive lynråd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har lige læst her på debatten ---at saltvand skulle være godt for hoste ---måske det også kunne bruges til mistet stemme ---
    ellers er stripcil godt ---men det er lørdag --og apoteket er lukket ---

    men ellers tag noget godt varmt om halsen ---drik kamilla te ---varmt mælk med honning ---
    men jeg kan godt se du skal behandles acut ----
  • Indstillinger
    Både Hexokain og Strepsils har jeg i husapoteket - og bruger også. Lindrer en lille smule, men primært på smerten - absolut ikke på stemmen.

    Jeg er ikke helt sikker på, jeg tør eksperimentere med saltvand, selv om jeg gerne vil tro, det kan hjælpe på en slimholdig hoste, da det som Anna også har gennemskuet, givet virker lidt udtørrende, men det er ikke mit problem; tvært i mod - jeg er meget tør i halsen, så saltvand er jeg ret bange for vil gøre problemet meget værre. Måske jeg efter i morgen tør prøve forsøget, men sørme ikke nu.

    Jeg drikker også varme, "bløde" drikke.

    Men ligegyldigt hvad - jeg er stadig "stemmeløs", så gode afprøvede råd modtages med kyshånd.
  • Indstillinger
    jeg har lige hørt at 2 dråber japansk mynte
    olie lagt på tungen skulle være godt --det er stærkt --men gør noget ved stemme båndet --som skulle være godt ---

    kamilla te som indåndnings dampe skulle være bedre end at drikke det ---
  • Indstillinger
    Lotte hvordan går det med stemmen --
  • Indstillinger
    Tak, den blev jo desværre lige vel "voldbrugt" i søndags, men der fik jeg rådet at drikke kamillete med masser af revet ingefær, hvilket jeg har forsøgt og stadig gør en hel masse i, - så meget, at det lige smadrede maven i går :-) - men stemmen er stadig stort set væk, og selv om jeg prøver at lade være, så er det jo stadig nødvendigt at bruge den en lille smule, selv om jeg efterhånden har fået udviklet et tegnsprog. :-)

    Jeg var ikke klar over at brug af stemme i den grad bruger kræfter, så jeg bliver fuldstændigt udmattet, hver gang jeg har været nødt til at sige en lille smule.

    Jeg var ved læge i går, og det er - som jeg havde forventet - en virus, så jeg må vist bare væbne mig med tålmodighed. Jeg er naturligvis både hævet og irriteret i halsen, og eneste behandling er ro.

    Så sådan er det.
Log in eller Registrér for at kommentere.