Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i knæet, foden & skåret i fingeren

Redigeret 24 marts, 2011, 08:10 i Fod- og knæskader
Hejsa, alle bruger jeg har nogle spørgsmål her som jeg håber i vil hjælpe mig med. Jeg har spørgsmål omkring 3 forskellige ting.
Det første er, at jeg har kommet til at skære mig (ved et uheld,) ned i to af mine fingre, med en kniv. Det ene sted er i pegefingeren på det yderste led lige under neglen og er ca. 0,5 cm langt, Den anden er desværre lidt værre, den er også på det yderste led, den starter bare ved siden af neglen og går derefter ind over neglen, der skal ingenting til før det gør ondt. Nede for enden af den samme negl er der en brun plet som sidder indenunder neglen, min mor mener at det er en blødsamling, jeg fik da jeg skar mig på kniven, men det område har jeg ikke erfaring på.

Mit andet spørgsmål er om mit knæ som jeg fik meget ondt i på midten af dagen da jeg havde idræt (som jeg har haft hele dagen) så jeg næsten kollapsede (knækkede sammen) sammen i benet, efterfølgende har jeg virkelig store smerter i benet og har haft svært ved at gå og støtte på det.

Mit sidste spørgsmål er min storetå's negl som jeg har kommet til at klippe lidt for langt ned, og har haft ondt i, i Ca. 5 dage nu. Der er ikke så meget at se mere men den blir ved med at gøre ondt også selvom jeg ligger helt stille med foden.

Mit spørgsmål til, al det her er at jeg vil høre hvad i syntes jeg skal gøre, evt. nogle råd og om jeg skal tage til lægen eller noget andet.
Jeg håber meget på et svar,
Mvh. Anonym (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg sidder her og smågriner lidt. Ikke over du har skåret dig og har ondt i knæet, men over det samme skete for mig.

    Jeg som ellers aldrig mere skolder og skærer mig mere ved uheld. Det var mere da jeg var en nybybegynder udi kogekunsten.

    Nå, men jeg var sjusket og skar mig temmelig dybt i den ene finger, nær neglen. Jeg går ikke gerne til læge, så den blev pakket meget ind, for det blødte rigtig meget. Aldrig har jeg skåret mig så dybt. Det tog en uge, før den var groet sammen og jeg ikke behøvede noget plaster. Det tog længere tid inden ømheden forsvandt.

    Den brune plet du har er blod. Det skal nok forsvinde. Det, du skal passe på er der ikke går betændelse i den. Og det er nemt at se og mærke.

    Dit knæ er værre. jeg kan ikke vide hvad der er galt. Heller ikke med mit eget knæ, som pludselig begyndte at gøre ondt.
    Hvis ikke dit knæ holder op med at smerte i løbet af nogle dage bør du gå til læge.
    Min nevø har spillet fodbold i mange år og han ødelagde sine knæ, tjae. For lidt og for meget, fordærver alting.
    Nogle tåler meget, andre mindre. Du har måske budt dit knæ for meget og har overanstrengt det.

    Din negl på storetåen. Av, av, det gør ondt. Man må aldrig klippe tånegle ned i siderne, så gror neglen ned i huden. Det kan skabe meget ravage.
    For nogle går det godt og neglen gror ud igen uden der sker noget. Andre, der kan gå betændelse i huden, fordi neglen skærer ned.


    Det kan en fodterapeut rette op på. Husk fodterapeut og IKKE fodplejer.
    Der sættes en bøjle på.
    Men forhåbentlig er det ikke nødvendig for dig. Man kan presse lidt vat ind under neglen i siden, hvis det trykker meget indtil den er groet lidt ud og ikke skærer mere. Du skal bare holde øje med der ikke går betændelse i den.

    Lægen, ja, hvis ikke smerten snart tager af og det eventuelt bliver værre, så lad lægen kigge på den. Jeg ved ikke om lægen kan give henvisning til fodterapeut. Lægen sætter ikke bøjle på. Men det er da i første omgang gratis.
    Hvis det var mig ville jeg tage det roligt i nogle dage for at se om ikke smerten aftog. Gør den det, så skal den nok forsvinde efter et stykke tid.

    Held og lykke med det hele.


    Ps. jeg kommer til at tænke på, da min søn var 17 år gammel slog han sit knæ. Han havde meget ondt. Lægen sagde han skulle bruge benet så meget, som muligt. Det prøvede han på i et par dage, men det gjorde afsindigt ondt og blev værre og værre.

    Vi gik til læge igen. Så blev han lidt mere betænkelig og sendte ham på sygehuset for at få taget et billede af knæet.
    Uha, der var kommet en blødning i knæet og han måtte overhovedet ikke støtte på det. Blodet blev tømt ud med en kanyle ( det var ikke slemt) og han måtte gå med krykker i et stykke tid.

    Men du har vel ikke slået knæet. ? For så mener jeg, du burde gå til lægen.
  • Indstillinger
    Det er lige det jeg ikke ved om jeg har slået det eller hvad jeg har lavet.

    Og desuden er jeg begyndt at få lidt feber i gåraftes og hertil morgen, ved ikke om det kan en sammenhæng med noget af det. Med foden har har jeg haft ondt i den, i nu 5 dage såå.
    Men ellers tak for dine råd (:
  • Indstillinger
    Det kunne da godt tænkes. Når det har gjort ondt i fem dage, så mener jeg du burde prøve lægen.
Log in eller Registrér for at kommentere.