Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det en spiseforstyrrelse?

Jeg har haft et underligt forhold til mad altid. Det har noget med min barndom at gøre, hvor jeg nogengange blev tvunget til at spise mad der var for gammelt osv. Jeg har gået til psykolog i flere år, men det har ikke rigtig hjulpet på det. Tværtimod synes jeg det bliver værre. Mit problem er: Jeg er overpatentlig med min mad. Har jeg haft mælk,pålæg,smør i køleskabet i 2 dage, så smider jeg det ud. Har mit kød været frosset smider jeg det også tit ud, for så synes jeg det lugter underligt. Jeg spiser helst ikke hos andre mennesker, for jeg er bange for at de har haft det for længe i køleskabet. Jeg ved godt med min fornuft at det ikke er for gammelt, men jeg kan simpelthen ikke spise det. Så det koster for det første rigtig mange penge, at skifte køleskabs-indhold hver og hveranden dag, og det er utrolig tidskrævende. Handler nogengange 3 gange om dagen. Er det en slags spiseforstyrrelse??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man kan jo sige det er et anstrengt forhold du har til mad. Jeg har lige været inde på hjemmesiden om spiseforstyrrelse, jeg kan ikke se noget der ligner det du nævner men deres definiton på det passer på din beskrivelse. Måske skulle vi rejse problemstillingen for dem. Nu har jeg faktisk skrevet en mail til dem, jeg er spændt på hvad de vil svare. Kan du stadig arbejde med det faktum at du har været udsat for at skulle spise for gammel mad? Det var dog ulækkert, det er nogle uhyrlige historier man ind i mellem hører. Helle8
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Ja jeg synes jo heller ikke jeg har en spiseforstyrrelse i den gængse forstand. Jeg elsker faktisk mad, bare det er friskt..:-)Men kan blive påvirket til ikke at spise: Fx da jeg første gang fandt ud af, at man får mørt oksekød, ved at lade det hænge. Spiste ikke oksekød i flere år. Og spiser helst heller ikke "færdigmad" som kødboller, pølser og nuggets. Men jeg vil meget gerne høre hvad de svarer dig i mailen..:-)Er bange for at det fra barndommen sidder fast, for jeg kommer ikke længere og nu er jeg 40 år..
  • Indstillinger
    Har du mod på at få det behandlet proffessionelt, det ville nok være et forsøg værd. Jeg har ikke fået svar fra foreningen; selvfølgelig vender jeg tilbage med det. Hav det godt imens. Helle8
    Jeg tiføjer lige at jeg har spurgt dem igen, for de svarede ikke konkret på spørgsmålet, så hav lidt tålmodighed. Helle8
  • Indstillinger
    Endelig har jeg hørt fra foreningen, det er ikke noget den kender og derfor kan de ikke udtale sig om din problemstilling. Jeg er ked af at dit spørgsmål ikke rigtig blev besvaret når det kom til stykket, men så Velbekomme. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.