Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forhøjet stofskifte og kraftige symptomer ...! hjælp

Hej alle ! Håber der er nogen herinde som forstår mig , og eventuelt har oplevet de samme symptomer som jeg har .
Jeg er en kvinde på 22 , som fik konstateret forhøjet stofskifte for små 2 mdr siden . . Det startede med jeg fik nogle "anfald" med pludselig hurtig hjertebanken høj puls ,vejrtrækningsbesvær og svimmelhed ..
Dette gjorde mig selvfølgelig nervøs og gik op til lægen, men fik af vide at det kunne være stress og angstanfald osse kaldet panikanfald. Det skal så lige siges at jeg har lidt af angstanfald siden jeg har været 13 . og jeg vidste med det samme det ikke var angstanfald , da de "nye" anfald jeg fik var meget anderledes og følte mit hjerte sprang slag over og havde trykken for brystet og indre uro . Et par uger efter blev jeg hentet af ambulancen og blev indlagt på hjerteafdelingen pga af min høje hvilepuls som lå mellem 120 og nogle gange kom min puls oppe på 190 !
Jeg fik så konstateret forhøjet stofskifte , efter en masse prøver og hjertescaninnger plus EKG prøver .
Lægerne siger mit hjerte intet fejler , men det er mit stofskifte som gør jeg har hjertebanken og høj puls..
Mit spørgsmål lyder så på , er der andre som også føler de har noget med hjertet og bliver hurtigt forpustet ? Jeg føler min verden er ved at gå ned , da jeg slet ikke kan fungerer normalt , pga af mine anfald som godt kan forekomme et par gange om dagen.. Jeg er startet på thycapsol og zelo-sok , som jeg har været på i halvanden måned .. Men jeg kan desværrer ikke mærke forbedringer .. Håber i kan hjælpe . Knuss
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv forhøjet stofskifte, fik det konstateret for snart halvandet år siden. Dengang var det alarmerende højt, og det var lige før det ikke var til at redde.

    Jeg er også selv på Thycapzol, mine symptomer viser sig dog ikke ved at blive forpustet. Inden pillerne fik jeg dog nogle gange hjertebanken. Jeg fik det meget varmt efter jeg havde spist, og svedte meget. Desuden havde jeg ikke taget på i 3 år der, og mine øjne var meget udstående.

    Jeg er nu stille og roligt på vej op i vægt igen. Men når jeg glemmer mine piller, så går der ikke mere end en dag, så er mine øjne udstående igen.
  • Indstillinger
    Jeg vil starte med at sige at, det du oplever lige nu kan stamme fra dit forhøjede stofskifte.
    Nu kender jeg ikke dine stofskiftetal og ved derfor ikke hvor højt det var - men går ud fra med de symptomer du har, at det er svært forhøjet.
    Thycapzol - vil sænke dit stofskifte - hvor mange får du daglig ? Zelozok - vil sænke din puls, men desværre har den også bivirkninger.

    Hvis dit stofskifte har været meget forhøjet, vil det tage nogen tid inden din krop falder til ro igen.

    Jeg har været medicineret med Thycapcol i mange år og har vist oplevet alle de symptomer som forhøjet stofskifte kan give :o(

    Skriv igen hvis du har spørgsmål .o)
    Knus LH
  • Indstillinger
    Hej LH . og tak for dit svar :)

    Jeg kender ikke mine stofskiftetal .. men jeg fik og vide igår da jeg var til undersøgelse at min stofskiftetal er forhøjet nu-end da jeg fik det dianotiseret..

    Det er meget underligt da jeg er startet på medicin . Jeg tager 3gange 5mg dagligt af thycapzol og 2 gange daglig af zelosok som er på 25 mg :)

    Tror også jeg næsten har alle bivirkninger af forhøjet stofskifte .. hvordan har du levet med det i så mange år ? og hvordan får du livet til og fungerer med sygdommen ? lige p.t er jeg sygemeldt igen . Jeg blev udskrevet for halvanden måned siden , og fik det egentligt ok . Så jeg genoptog mit arbejde :) Men desværre begyndte jeg og få det dårligere for hverdag der gik , næsten for hver time.. Så er nu sygemeldt igen . Og tror jeg blvir nødt til og være det indtil jeg føler mig rask .

    Jeg føler mig træt, utålmodig , irritabel , hele tiden .. og kvalme, svimmelhed har jeg osse.. engang i mellem har jeg osse sitren i fingre og fødder.. fryser næsten hele tiden.. har en indre nervøsitet, angst , uro i kroppen hele tiden.. samt uro i brystet og en slags trykken for brystet ..

    Jeg var til cykeltest igår , for og tjekke hjertet . men de kan altså intet finde på mig, og deres konklusion er: at det er mit høje stofskifte som giver mig de her bivirkninger ..

    jeg er bange hele tiden , da de hjertebanken og uro i brystet er meget kraftige :(

    Go dag . knuss
  • Indstillinger
    Jeg syns du skal få dine tal oplyst - så har du ligesom noget at forholde dig til og kan følge med i hvordan dit stofskifte forhåbenlig snart falder igen.

    Dit stofskifte skal ikke være ret meget forhøjet før din krop reagerer. Tænk på at kroppen konstant kører i et "højere gear" og stresser meget let yderligere.

    Zelozok sænker din puls - mærker du overhovedet ingen forbedring når du tar dem ? Ved de har hos nogle personer (incl mig ) nogle grimme bivirkninger. Prøv at læse indlægssedlen.

    Den uro og trykken for brystet har jeg også bøvlet med - det er rigtigt ubehageligt. Du har garanteret nogle muskelspændinger i både ryg og bryst der kan genere. Ellers kommer det hos mig når jeg bliver stresset. Jeg fik sidste år undersøgt mit hjerte på Mølholm og fik som dig at vide at alt er normalt. De ekstra systoler jeg oplever kommer fra ubalancer i stofskiftet og muskelspændinger i ryggen. Det er altid rart at vide hjertet ikke fejler noget :o)

    Jeg startede også for mange år siden med et meget højt stofskifte. Der gik lang tid inden kroppen faldt til ro og så skal jeg love dig for at jeg blev træt. Jeg har også haft milde øjensymptomer som aldrig er forsvundet - desværre.

    Jeg har da bestemt haft nogle år hvor mit stofskifte har været ok og jeg ikke har mærket meget til sygdommen. Desværre er jeg stadig meget stress følsom og har som "bivirkning" fået dårlige muskler i form af smerter og stivhed.

    Jeg syns du skal forblive sygemeldt indtil du føler dig parat til arbejdet igen. Du kan da ikke klare en arbejdsdag med et højt stofskifte.

    Prøv om du kan finde lidt ro - din angst og uro ( som bliver meget forværet ved forhøjet stofskifte ) skal nok aftage.

    Gå nogle små ture - det er helt normalt du bliver forpustet når din puls er så høj - endnu en "bivirkning" ved højt stofskifte.

    Rgitig god bedring og skriv bare igen hvis jeg kan hjælpe med mere :o)
    Kh LH
  • Indstillinger
    Stofskiftelidelser og hjertelidelse ses også ved f.eks. kviksølvforgiftning.
    Der er mere info her: www.tungmetal.dk

    Prøv at få udelukket at kviksølvforgiftning kunne være en mulig årsag til dine problemer.
  • Indstillinger
    Lh :)

    Ihh hvor er jeg glad for jeg ikke er alene om alt dette .. selvom jeg ikke ville ikk ville ønske det her ske for min værste fjende... men det altid rart at man ikke føler man er ved og blive sindssyg og tror det er noget oppe i mit hoved ,som gør jeg føler sådan her ...

    Selo zokken har virket en smule .. min puls er markant bedre og ikke så høj.. men har stadig mine "dage" hvor min puls løber afsted med mig , og jeg ikke kan være fysisk aktiv .. Jeg tager hatten af for dig at du har klaret sygdommen så godt i de mange år du har lidt af der .. jeg har haft det i et par mdr, og jeg er ved at blive desperat !

    Jeg skal snart heldigvis til scanning af min skjoldbruskkirtel .. som jeg har ventet på i over 2 mdr.. glæder mig til og hører resultatet , og endvidere om jeg skal have noget andet medicin , og doseringerne på thycapsol. Vil gerne have der snart sker forbedringer... for det her er ikke til og leve med..

    Og det kan da osse være jeg ikke kan tåle det medicin jeg får !? men det har lægerne vel styr på .. Føler du osse at din læge ikke tager din sygdom så alvorligt ? sådan har jeg det ihvertfald med min læge på endokrenologisk afdeling...selvom det er dem som burde vide bedst :)

    Jeg er osse konstant træt og umulig.. Jeg prøver og holde moddet oppe, og gå nogle ture i det skønne forårsvejr :)

    Go dag ! knuss
  • Indstillinger
    Godt at din puls er bedre. En af de første tegn på at det går den rigtige vej. Du vil sikkert være stressfølsom meget længe bagefter. Jeg skal passe meget på ikke at ha for meget om ørene..........så kommer pulsen også her.

    Min læge har behandlet mit stofskifte i mange år og har bestemt ikke været særlig lydhør - men ligenu er jeg tilmeldt Odense for at blive reduceret så meget det er muligt medicinsk. Indtil nu er det er det gået rigtig godt. I starten fik jeg 2 Thycapzol og 2 Eltroxin hver dag. Nu nøjes jeg med 1/2 Thycapzol hver anden dag :o)

    Desværre har jeg det ikke så godt med at tage Thycapzol mere. Det giver smerter i musklerne.

    Godt du skal ha scannet din kirtel :o)

    Forsat rigtig god bedring :o)
    LH
  • Indstillinger
    Puha.. har været indlagt , igen igen.. Med lidt høj puls, og meget ubehag i bryst og hjertet .. Jeg er begyndt og få rigtig meget trykken for brystet , som lægerne ikke kan forklarer.. :(

    Jeg er bare så frustreret og ked a det .. er konstant bange for det er hjertet som fejler noget.. men har været igennem en masse undersøgelser, og lægerne forklarer mig altså at de intet finder på hjertet . og det er kun stofskiftet so påvirker mine organer..

    Jeg har været til møde hos min endokrinlogisk læge, hvor jeg fik og vide at mine stofskifte tal er blevet meget bedre.. mine t3 og t4 er super fine.. Men mit TSH tal har så åbenbart slet ikke ændret-eller rykket sig , siden jeg fik det dagnotiseret..

    Men lægerne siger osse, at der sagtens kan gå måneder før min krop åbenbart har "forstået" at mine stofskifte tal er blevet reguleret..derfor stadig de ubehag jeg har og føler..

    Ka måske godt være at jeg ska skiftet de thycapsol ud med de andre du skriver om ?:) eletroxin ?


    knuss
  • Indstillinger
    Det lyder da ikke godt at du har været indlagt igen :o( men man bliver da bange når der opstår symptomer omkring hjertet. Ubalancer i stofskiftet kan altså godt give sådanne symptomer ! Der skal tålmodighed til..........kroppen skal lige falde til ro ovenpå den stresstilstand som forhøjet stofskifte gir.
    Du skriver T3 og T4 er normale men ikke TSH..........fik du de nøjagtige tal oplyst ?

    Nej du skal ikke skifte Thycapzol ud med Eltroxin !!!

    Thycapzol dæmper skjoldbruskkirtlens funktion...........Eltroxin virker modsat.

    Thycapzol satte min skjoldbruskkirtel næsten ud af funktion og derfor fik jeg Eltroxin tilføjet. Sådan medicinerer nogler læger........OUC gør ikke !!. Nu har det jo også vist sig at jeg kan klare mig med Thycapzol :o) <

    Håber du snart får det bedre :o)
    hilsen LH
  • Indstillinger
    Ja . Det er mit hjerte som driller mig mest , og den ubehag i brystet og forpustet af bare lidt fysisk aktivitet ..

    Havde du den osse sådan ? jeg kan næsten ikke gå op af trapper , før jeg helt forpustet og mit hjerte slår hurtigt og kraftigt.. Men lægerne siger stadig mit hjerte er fint .Føler jeg er ved og blive kugleskør snart.. jeg erså bange for jeg får et hjerte anfald og falder om . jeg kan næsten intet foretage mig , og er trist og ked af det hele tiden . jeg får sove medicin , fordi jeg slet ikke kan falde i søvn...:(

    Jeg beder nærmest til gud hver aften , om jeg ikke snart bliver rask , eller bare får det bedre.. Men det der undre mig mest er , at jeg egentlig havde det fint i små 3 uger , og så fik jeg et tilbagefald , som næsten er værre , end da jeg fandt ud af jeg havde forhøjet stofskifte , og dengang jeg var RIGTIG syg med det .. Ve dikke hvorfor min krop reagere sådan .

    Og nej , kan desværre ikke huske mine stofskiftetal , jeg glemmer let - osse en af bivirkningerne af sygdommen . Jeg har osse det lidt som jeg har en depression :S kan ikke se glæde i noget , trist , træt , tuder over ingenting , tror jeg snart skal forlade verden , og mit hjerte helt sikkert fejler noget :(

    Puha , men skal heldigvis til flere undersøgelser, og skal snart have scannet skjoldbruskkirtlen :) har ossen en følelse af klump i min hals ..

    Go dag ;) knuss
Log in eller Registrér for at kommentere.