Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Influenza forløb og feberen især

Redigeret 19 marts, 2011, 06:23 i Åben debat om forkølelse
Jeg lagde mig syg sidste fredag(11 marts), jeg følte jeg havde feber var træt osv, men der var ikke feber. Søndag kommer så feberen meget hurtigt og den stiger hurtigt til 39(min normal temperatur om morgenen er 36.7), hvor efter jeg tager 2 Panodil(Det duer ikke når jeg bor alene at få alt for høj feber). Jeg holdt mig i sengen med alle symptomerne på influenza. Der lå jeg så til onsdag hvor den var gået godt ned på 37.2(fint forløb der), jeg gik lidt op, men sad bare og var rimelig i ro(ordnede dog vasketøj, og støvede lidt af), dagen efter var den steget lidt igen til 37,4, og så blev jeg bare i sengen hele dagen i går, følte mig mere frisk her til morgen og så viser det sig at temperaturen er på 37.5(altså 0.1 stigning). I min verden giver det altså ingen mening, når jeg i går lå artigt i sengen. Er det et normalt forløb med at det dr svært at få temperaturen helt ned til sidst??

Jeg er ved at gå ud af mit gode skin fordi jeg ikke har været i bad i over en uge nu, vil det være dumt at gå i bad nu?? Kan det forværre min feber??

Kan det forværre min feber at jeg for tiden har noget jeg går og spekulerer over, og vågner om natten og tænker på?? Kan det forhale min influenza??

Er der noget jeg kan gøre for at det går hurtigere med helbredet?? Jeg tager 2 Panodil stadigvæk bare morgen og aften, fordi jeg har hovedpine og er småskidt.

Jeg har det værst om morgenen synes jeg, er det noget andre kan genkende??

Jeg ved ikke om mangelen på ordentlig næring også kan forhale helbredelsen, det er først i går jeg begyndte at spise mere nærende mad, ellers var det kun brød og havregrød, havde ingen appetit.

MVH

anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder som et fuldstændigt normalt influenzaforløb.

    Det vigtigste i en sådan situation er, at du virkelig lytter efter din krop, og gør hvad du har lyst til. Der sker ikke noget ved at tage et bad - du vil med overvejede sandsynlighed få det meget bedre af det. Ja, lige her og nu bliver du måske lidt udmattet og må hvile dig lidt, men det bedste er da, at du føler dig ren og frisk.

    Tag også noget tøj på - noget der er blødt, lunt og rart, og lav lidt småpuslerier, hvad du kan og har lyst til. Lige så snart kroppen siger stop, ja så lægger du dig eller sætter dig i en god stol med et tæppe og hviler.

    Man kan faktisk fastholde sygdom ved at gå med slattent, fedtet hår og en laset morgenkåbe, for på den måde kommer man hurtigt til at føle sig sølle, og det hjælper i hvert fald ikke.

    Prøv at gøre lidt ud af dig selv - også selv om du er alene. Få lagt rent på sengen, selv om det kræver alle dine kræfter, og du må hvile en time bag efter.

    Lad være med at måle temperatur hele tiden - morgen og aften er rigeligt. Du bliver kun mere dårlig af at opdage, at den måske er steget en enkelt streg.

    Naturligvis har du ingen appetit, når du er syg, men prøv om du måske kan nogen til at købe lidt frugt, og andre små lækkerier til dig, der gør at du gradvist får lyst til lidt mere.

    Har du ikke en par gode bøger eller noget, du kan hygge dig med?

    Du er sikkert frisk igen om nogle dage, men det er helt almindeligt at være træt og udmattet en tid efter.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Tusind tak for dit rigtige fine og beroligende svar.

    Det er jeg rigtig glad for at læse.

    Nu lige først til det med at tage min temperatur, det var kun i søndags da jeg fornemmede den var gal jeg tog den 3 gange, men ellers tager jeg den kun een gang i døgnet om morgenen hvor der er gået ca 12 timer siden jeg tog mine Panodil'er så regner med at det er den faktiske temperatur og ikke en "sminket".

    Jeg er normalt et meget aktivt menneske, og har svært ved at skulle ligge så meget i sengen, men jeg vil lytte til dit råd med at mærke hvornår jeg kan og ikke kan være oppe.

    Ja jeg tror det vil friske op med et bad, jeg føler mig rigtig sølle med slasket hår og fedtet hud bvadr.

    Super råd, tusind tak igen.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Og forresten: Husk at få luftet godt og grundigt ud et par gange om dagen, så du kan få nogle friske energier ind - det kan din influenza godt tåle.

    Måske du endda kan magte at gå en lille tur.
  • Indstillinger
    Hej Anne

    Jeg har for kort tid siden været igennem et influenza-forløb og vil godt komme med et par kommentarer.

    Jeg var så heldig, at jeg havde ret meget i køleskab og fryser, sådan at jeg kunne friste mig selv med lidt lækkerier. Det er en god ide, når appetitten er væk. Jeg tror ikke, at det er godt at leve af havregrød og brød. Det fremmer ikke helbredelsesprocessen. Jeg bor også alene, og jeg kender godt problemet med, at man ikke kan lide at ulejlige andre, selv om de endda tilbyder at købe ind for én. Men det kan være nødvendigt.

    Jeg var også så heldig at have en stak gode bøger at læse. Så føles det ikke så forfærdeligt at være syg – ja, somme tider kan man ligefrem hygge sig i sengen. Men da bogen en lørdag gang på gang var sunket ned på min mave, og jeg opdagede, at jeg havde døset hele dagen væk, blev jeg alligevel lidt betænkelig.

    Normalt måler jeg aldrig min temperatur. Hvorfor skulle man gøre det? Man kan jo mærke på sig selv, hvordan man har det. Og lidt feber hører vel med til sygdommen. Men den lørdag tog jeg alligevel temperaturen, og den var lidt over 39.

    I den situation tror jeg, at man især skal sørge for at drikke meget. Det kan være vanskeligt, hvis man kun har vand at slukke tørsten med, sådan som jeg normalt plejer. Men heldigvis havde jeg noget solbærsaft, og det hjalp betydeligt, sådan at jeg kunne få mere væske ned. Saft indeholder jo også sukker, der giver tiltrængte kalorier, og formodentlig lidt vitaminer og mineraler. Det styrker også. Og jeg prøvede at lokke mig selv til at spise en rejemad eller appelsiner, et blødkogt æg og lidt spinat.

    Også søndag forsvandt for mig, uden at jeg opdagede, hvor den blev af, men jeg tror, at det hjalp at drikke meget og få lidt mad ned. Jeg målte dog ikke temperaturen mere end den ene gang, altså om lørdagen. Det syntes jeg ikke, at der var nogen grund til.

    Angående bad, så er jeg også påpasselig med det, når jeg er syg, for man kan nemt blive kold efter badet, inden man når at få tøj på. Nogle gange tager jeg bad, men undgår at vaske hår i nogle dage, for afkølingen er værre, når man har vådt hår også.

    Jeg synes, at jeg kan mærke, hvornår det ville være risikabelt at tage bad, og hvornår det godt kan gå an. Men at gå en hel uge uden at gå i bad - det, synes jeg, er for længe. Så tror jeg, at jeg ville føle mig mere syg på grund af det manglende bad!

    Hos mig var influenzaen kun rigtig slem denne lørdag og søndag. Om mandagen kunne jeg være lidt oppe og pusle rundt. Efterhånden var der blevet ophobet en masse rod, både opvask og brugte lommetørklæder. Det var jeg jo nødt til at gøre noget ved. Men hvor var det dejligt at komme ned under dynerne igen!

    Jeg vil tro, at det vigtigste i min helbredelsesproces var, at jeg tvang mig selv til at drikke noget, og at jeg kræsede lidt for mig selv, så jeg også fik noget mad ned.

    I det hele taget kan jeg kun tilslutte mig Lottes råd: Mærk efter i den krop, hvad du har det bedst med. Stol i højere grad på, hvad din krop siger, end på termometeret. Og husk, at det også er en god ide at få luftet ud, så den sygdoms-befængte og beklumrede luft kommer væk. Jeg åbnede alle døre og vinduer og lavede gennemtræk, mens jeg lå i sengen med flere tykke dyner på.

    Og ja, jeg tror godt, at det kan forhale helbredelsesprocessen, hvis man har bekymringer. Prøv om muligt at gemme dem, til du har kræfterne til at løse problemerne.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Tak for det ekstra svar.

    Ja husker at lufte ud et par gange om dagen, en tur er jeg ikke frisk nok til, men jeg ved godt jeg meget snart skal have mere gang i kroppen igen.

    Tusind tak for dit engagement.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Tusind tak for dit utrolig gode flotte svar.

    Tusind tak fordi du beskriver dit influenzaforløb.

    Det er generelt godt med masser af mad i fryseren, jeg har også, men har jo bare slet ikke haft lyst til noget indtil i går. Der kom jeg i tanker om at det med en suppe som jeg aller helst ville have var ret let at lave. Jeg har i fryseren en hjemmelavet kødsovs med masser af økologiske grønsager og det lækreste magre økologiske oksekød, så det tog jeg op og spædede godt op med vand og voila så havde jeg min nærende lækre varme suppe.

    Godt du skriver det med maden der ikke fremmer helbredelsesprocessen, det anede mig. Jeg strammer mig mere an fra nu af helt sikkert.

    Netop jeg har en kollega der ville handle for mig, men jeg sagde bare jeg havde det hele, vil ikke ulejlige andre med det, jo hvis det var et friskt ungt menneske der kunne få bringe penge for det. Nu har jeg så bestilt frugt og grønt ved Årstiderne, så det kommer allerede mandag, der kommer lidt frisk mad til så.

    Det lyder virkelig til du er gået med sygdommen og at du har formået og hygge dig og få slappet af. Det er også nok een af mine hæmsko at jeg har svært ved at slappe af, eller bliver ialt fald hurtigt utålmodig.

    Du har ret det med man nok selv kan mærke hvordan man har det, jeg tror bare jeg godt kan lide facks mere end hvordan jeg synes jeg har det.

    God ide med saften og få drukket nok. Jeg har tænkt over det måske er et problem fordi jeg måske kun een eller to gange skal på toilettet i løbet af en dag, så måske får jeg ikke nok vand. Det skal jeg gøre noget ved.

    Tager du noget ekstra kosttilskud eller andet når du er syg?? De dage her har jeg taget en vitaminpille fordi jeg tænker det er yderst ensformig og dårlig kost.

    Det lyder faktisk også som en god ide at man måske kan lokke enkeltdele i sig og ikke hele måltider, altså som du beskriver med et æg, spinat og en appelsin. Det behøver jo ikke være enten eller.

    Det kunne godt gå an med et bad i dag. Jeg fik både skiftet på sengen og var i bad og vaskede hår og ansigt, og var overrasket over jeg ikke var mere træt bagefter. Det er rigtig rart nu at være fin og ren.

    Tusind tak jeg vil huske det med at få mere mad og vand i mig.

    For resten har jeg ikke fået skrevet at jeg i forbindelse med influenzaen også har fået astmatisk-bronkitis, så den kan jo måske også gøre at forløbet bliver lidt mere langstrakt.

    Tusind tak igen for dit flotte svar, der gav god mening og gør jeg er lidt mere fortrøstningsfuld.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne

    Ja, suppe er godt ved sygdom, både fordi det styrker og fordi man få væske. Det var godt, at du fandt en måde at lave suppe på.

    Jeg plejer altid at have frosset hønsebouillon på lager. Det har jeg haft i årevis, lige siden jeg var på sygehuset og blive opereret. På sygehuset lagde de utrolig vægt på, at det var afgørende for helbredelsesprocessen, at man får mad og væske.

    Det var dér, jeg lærte, at man kan lokkes til at drikke mere, hvis man får saftevand eller måske juice i stedet for vand, og at suppe kan friste, selv om man ingen appetit har. Det er jo heller ikke for ingenting, at de gamle altid har anbefalet hønsekødsuppe til syge mennesker.

    Desværre havde jeg lige præcis ingen hønsebouillon tilbage i fryseren, da jeg havde influenza. Men jeg fandt et par portioner gule ærter! Jeg elsker gule ærter, så det var fint for mig. Det var nærende, og suppen var god, kraftig og læskende.

    Nå, men det var kosttilskud, du spurgte om. Jeg har hele mit liv taget en vitaminpille hver dag om vinteren, men for 8 år siden begyndte jeg at tage mange kosttilskud, fordi jeg var ekstremt træt, og lægen ikke mente, at han kunne hjælpe mig. Det viste sig dog at være jernmangel, jeg havde. Men da det endelig blev opklaret, var jeg så dårlig, at jeg fortsatte med at tage mange kosttilskud, foruden jernpiller selvfølgelig.

    Siden har jeg gradvist skåret lidt ned på kosttilskuddene, men jeg tager stadig ret meget: vitaminpille, ekstra magnesium, kalk og D-vitamin, Q10 og fiskeolie.

    Men jeg tror, at min situation er lidt speciel, også fordi jeg er nødt til at tage blodtryksmedicin, der muligvis øger behovet for vitaminer og mineraler og desuden muligvis nedsætter modstandskraften mod infektionssygdomme.

    Jeg kan godt forstå, at du i en situation, hvor du er syg, griber ud efter vitaminpilleglasset. Men egentlig tror jeg ikke, at vitamin-tilskud hjælper i situationen. Kosttilskud kan muligvis virke forebyggende mod sygdom, hvis man tager dem regelmæssigt over længere tid, men under selve sygdommen tror jeg mere på nytten af, at man får tilstrækkeligt med væske og nærende, sund mad, selv om man ikke har appetit.

    Men det er selvfølgelig min personlige mening.

    Jeg håber, at det stadig går fremad :o)

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Tusind tak for dit indlæg, det er så hyggeligt og godt at læse.

    Det var da en rigtig god ide med frossen hønsekødssuppe, men en skam du intet havde da det kneb.

    Det var smart du så kom i tanker om gule ærter og lavede suppe af det.

    Ja jeg drikker ellers aldrig juice, men har her fået en ubændig trang til det, så der må være en grund til det med saft og juice.

    Det var rigtig fornuftigt og gav god mening du så tog alle de vitaminer. Handler det også lidt om hvad man optager i kroppen jo ældre man bliver?? Jeg ved ikke om du ved noget om det, men jeg er jo knap 50 år, og kan mærke en forskel fra før til nu, nu er det virkelig mere vigtigt end nogensinde før at holde mig sund og spise varieret. Det har haltet i den her måned, fordi jeg har haft rigtig travlt, og jeg tror måske det er med til jeg er syg nu.

    Det må være vanskeligt når du med din blodtryksmedicin også må tænke over hvordan du optager dine vitaminer, mineraler....

    Næe jeg tror heller ikke det vil virke så hurtigt med at tage en vitaminpille.

    Jo tak jeg sov 10 timer i nat, og vågnede og havde det lidt bedre temperaturen stod på 37,4(i går var den 37,5), så bare det går den vej, jeg testede mig selv lidt med 2 timers let husarbejde, så blev den 37.7. Jeg er jo nødt til at teste om jeg kan holde til at være oppe og lave noget.

    Tusind tak for dit gode indlæg.

    MVH

    anne
Log in eller Registrér for at kommentere.