Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Det svier på min kæreste

Hej alle.

Jeg er en fyr der er lidt fortvivlet.

Situation: Min kæreste og jeg har snart været sammen i et år. Jeg er 24 år og har været seksuel aktiv tidligere. Min kæreste er nu 22 år og har ikke været sammen med nogen før mig.

Problem: Når vi har sex (ikke altid, men rigtig ofte) så svier det på min kæreste. For det meste så meget så vi må stoppe. En sjælen gang svier det også selvom vi ikke er sammen. Jeg kan se på hende at hun har rigtig ondt, når det er - og selvfølgelig også synes at det er ubehageligt.

Jeg har ingen problemer - ikke ud over at det gør ondt på min kæreste.

Info: hun har sidste år fået en P-stav i armen - så vi kan have sex uden kondom. Det har vi så. Af uheldige symptomer hun hun det røde, i et sted mellem 2-4 uger af gangen - men er heldigvis begyndt at jævne sig lidt ud.

I starten af vores forhold havde vi sex hver dag - men er nu gået hen til en hver 1-5 dage imellem. Dette bla. fordi at hun (nogen gange) lige har brug for en pause.

Til al dette så har hun et andet problem. Jeg ved ikke om det er af relevans til dette ! Men hun er meget følsom i det omtalte område. Følsom på den måde at hun har RIGTIG meget ondt ved indførsel af f.eks. mindre ting, såsom en finger. Det er lige ved skedeåbningen og ind oppe (mod maven). Jeg kunne måske godt synes det (burde være nær G-punktet) kunne virke lidt hævet, men sådan har været i rigtig lang tid - kan faktisk ikke huske det har været anderledes. Hun har selv meget svært ved indførsel af en tampon - så galt er det problem.

Hun har været hos sin egen læge og forhørt om problemet, uden egentlig resultat.

Jeg ved ikke om det er fordi hun ikke bliver rigtig våd under samleje - men i mit hoved kan det simpelthen ikke være svaret, på hvorfor det så ofte gør så ondt på hende, og i på niveau.

Vi har prøvet glidecreme mm.
NB: Min kæreste er ikke blevet testet for kønssygdomme. Jeg blev sidst ca. et år før jeg mødte hende - har ikke haft noget.

Har overvejet om det kunne være svamp. Det har hun haft en smule af. Men de omtale problemer er/var der både før og efter.

Hun fik det fordi hun gik med bind i så lang tid af gangen.

NB: de omtalte problemer - så klør det ikke på hende........

Jeg vil vente spændt hvis der er nogen der har nogen gode idéer :-)

Hilsen den fortvivlet fyr......

Kommentarer

• Der kan være andre årsager, men jeg spekulerer på, hvordan var det før hun fik den p-stav? Havde hun da samme problemer med smerte og svie?

De der hormoner er ikke altid det bedste, og det at hun nu har menstruation så lang tid, tyder på at kroppen ikke er specielt glad for de hormoner.

Desværre er læger så begejstrede for p-piller og den slags hormoner, at det aldrig vil være det, de slår ned på, når en kvinde har problemer, men beklageligvis kan det sagtens være årsagen.

Du er blevet undersøgt for kønssygdomme et helt år før du mødte hende. Fint nok, hvis du altså ikke efter den tid har haft ubeskyttet sex. Ellers kan du sådan set godt have noget kønsoverført. At man er undersøgt en gang er ikke ensbetydende med, at man ikke kan få en kønssygdom næste gang, man dyrker ubeskyttet sex. Så hvis du f.eks. går med en ubehandlet klamydia, kan du sagtens slet ikke have symptomer, men have smittet hende, og den slags kan have helt fatale konsekvenser, så måske der lige skulle undersøges en gang mere.

I kan også kigge lidt på debatterne omkring vulvodyni, om der skulle være noget genkendeligt der. Det er - så vidt jeg har forstået - ikke noget læger umiddelbart undersøger for.

Men - tænk lige over, om det kunne være den p-stav, der kan være synderen.

Du lader til at være meget glad for hende. Så kunne det så også være dig, der brugte kondom. Det er nemlig fuldstændigt uskadeligt.
  • Hun fik p-staven kort efter vi lerte hinanden at kende og hun er ikke typen der piller så meget ved sig selv, så jeg ved faktisk ikke hvordan det var før.

Jeg skal ned næste uge og have mig selv testet, for en sikkerheds skyld.

Ja jeg er smadder glad for hende - hun er bare dejlig. Men det der med kondomer er jeg ikke god til - at holde flaget oppe under de omstændigheder. Desværre.... Men det løser jo heller ikke problemet om at det gør ondt på hende og at det svier :)

Vulvodyni vil jeg lige læse mere om :-)

Men tak for tankerne :-)
  • Det har intet at gøre med, om hun er god til at pille ved selv eller ej, men I havde vel lige sex før hun fik den p-stav? Og det var det, jeg spurgte om.

Jeg bliver en lille smule forarget over, at du ikke vil bruge kondom, fordi det hæmmer dig lidt. Det handler udelukkende om øvelse.

Men - du synes tydeligvis det er helt i orden at din kæreste fylder sig med hormoner, fordi det så er nemmere for dig.

Helt ærligt - du er meget glad for hende, men det er hende, der skal være medicineret - udelukkende for at gøre det nemmere for dig.

Ja, undskyld. Jeg ved naturligvis ikke, om det er den p-stav, der er synderen, så undersøg de andre muligheder, men hvis det stadig ikke kan løses, så er det altså ret sandsynligt.

Det er fint nok, du vil læse om vulvodyni, men hvor er din kæreste i grunden henne? Hvordan har hun det med det hele? Skal hun ikke også læse om det evt.? Og - jeg vil da også foreslå hende at tale med sin læge om problemet. Det kan du ikke gøre for hende.
  • Kære Anonyme,

I mine ører lyder det helt klart som symptomer på vulvodyni. Det er en diagnose, som er meget svær at stille, fordi der ikke er nogen synlige symptomer på tilstanden. Vulvodyni har derfor været et overset problem for kvinder i mange år. Der findes forskellige speciallæger (gynækologer), der ved særlig meget om emnet. Der er også blevet oprettet en vulvodyni-klinik på Holbæk Sygehus - der er desværre bare utrolig lang ventetid.

Men start evt. med at læse disse artikler - og få din kæreste til at læse med. Det vil helt sikkert være en stor lettetlse for hende at finde ud af, at det er en almindelig tilstand for mange unge kvinder - og at det er noget, man kan behandle. Som Lotte123 skriver kan det have noget at gøre med hormonerne fra P-staven - det kan være en af årsagerne til vulvodyni, men det kan også skyldes nogle andre faktorer.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/vulvodyni.htm

http://www.netdoktor.dk/vulvodyni/sexli ... _plage.htm

Jeg håber, at I får løst problemet.
Log in eller Registrér for at kommentere.