Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sertralin

Redigeret 10 marts, 2013, 15:58 i Angst
Jeg er en 31 årig mand, som efter et intenst og alvorlig sygdomsforløb er gået ned med flaget, hvor jeg fysisk reagere med "Post Traumatiak Stress" og psykisk med tegn på depression. Af min læge har jeg fået Sertralin tabl startende med 25 mg for så at trappe op på 100-150mg.
Er der nogen, som har erfaring med præperatet og dets effekt? Kan man evt. supplere op med andet præperat, som giver en beroligende effekt inden Sertralin får effekt.

Mvh
JFK
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg får Sertralin, og det er det første præparat jeg ikke har bivirkninger af :) Havde lidt hovedpine et par dage ved øgning af dosis, men det er det.

    Man kan godt få beroligende medicin der har effekt med det samme. Det bør man ikke bruge i lange perioder af gangen, men det lyder som en god idé at supplere med det til effekten af Sertralin sætter ordentligt ind.
  • Indstillinger
    Det er bestemt ikke benzo´er, jeg tænker på. Får diazepam 5mg*2 og har fået dem i mange år desværre, Så stads holder jeg mig langt fra.
    Nej, jeg tænkte på andre - ikke vanedannende - medikamenter, som har en beroligende effekt. Har tidligere fået Truxal 15mg, men det var alt for voldsomt - følte jeg havde de ondeste tømmermænd.
  • Indstillinger
    Jeg kan oplyse, at jeg har fået det så skidt pga. manglende effekt, at min læge har givet mig Alprox 0,5mg * 2 i 2-3 uger med nedtrapning med 0,25mg hver 3. dag efter de 3 uger.
    Årsagen til at benene er fejet væk under mig skyldes, at jeg de seneste 5 mdr har gennemgået flere operationer og andre behandlinger for kompliceret sygdom. Så det er hvad min læge betegner som "Post Traumatisk Stress Syndrom".
  • Indstillinger
    Det er jeg ked af at høre.

    Husk nu at tage på psykiatrisk skadestue hvis du har brug for en samtale eller at blive indlagt!
  • Indstillinger
    Har du prøvet Baldrian? Det fås i håndkøb
  • Indstillinger
    Vil du prøve naturlægemidler skal du vende det med din psykiater, da det kan påvirke din medicin, og omvendt.
  • Indstillinger
    hej jeg er en pige på 20 år som tager sertralin når det er nødvendigt men har lige et spørgsmål kan det være rigtigt at sertralin skal kunne bruges som selvmords medicin og er det ok at selvmords tanker er bivirkning i sertralin


    mvh Monica
  • Indstillinger
    Hej Monica

    Du skriver:

    ”kan det være rigtigt, at sertralin skal kunne bruges som selvmordsmedicin, og er det o.k., at selvmordstanker er bivirkning i sertralin?

    Jeg vil gerne prøve at svare på dine spørgsmål, selv om det ikke er helt let at forstå, hvad du mener. Mener du, at du har hørt et rygte om, at sertralin skulle kunne bruges til at begå selvmord med? Så vidt jeg er orienteret, er et sådant rygte forkert.

    Hvis man tager alt for mange sertralin-tabletter vil man ganske givet få det meget dårligt. Man vil få det såkaldte serotonin-syndrom, som er stærkt ubehageligt (rysten, sveden, angst, voldsom uro, diarré og eventuelt feber). Serotonin-syndrom er farligt, men man dør nok ikke af det.

    Og nej, det er selvfølgelig ikke så godt, at medicin har bivirkninger. Og det er særligt betænkeligt, at antidepressiv medicin i visse tilfælde kan medføre selvmordstanker. For det er jo netop den slags, medicinen skulle helbrede!

    Fagfolk forklarer ofte selvmordstankerne på følgende måde: Medicinen virker blandt andet ved at bringe den depressive ud af sløvhedstilstanden og ophæve de hæmninger, der gør, at stærkt depressive ikke kan tage initiativ til noget som helst – dvs. heller ikke til at begå selvmord.

    Derfor kan der i et medicinsk behandlingsforløb være en ”farlig” periode, og det er når hæmningerne er forsvundet, men uden at den depressive endnu selv har oplevet en bedring, og altså stadigvæk føler sig meget dårlig.

    Nu har jeg forsøgt at besvare dine spørgsmål, efter bedste evne. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor du spørger.

    Befinder du dig selv i en sådan ”farlig” periode? Hvis du gør det, så tal med din behandler om det. Det kan være, at du er lige på nippet til at få det bedre! Og så ville det jo være ekstra forfærdeligt, hvis du gør noget overilet.

    Det er også ofte sådan, at forårstiden er særlig hård ved depressive. Det hænger sammen med, at det føles mere acceptabelt at have det skidt i vintertiden, men når lyset vender tilbage om foråret, og alle andre virker så glade, er det ekstra forfærdeligt at have en depression.

    Er det den situation, du står i? For hvis det forholder sig sådan, så kan jeg trøste dig med, at det bliver bedre! Efterhånden som din organisme vænner sig til forårslyset, vil du få det bedre.

    Desuden skriver du, at du tager sertralin ”når det er nødvendigt”. Den formulering undrer mig lidt. For en sikkerheds skyld vil jeg sige følgende:

    Hvis man af sin behandler har fået ordineret sertralin, så skal det tages nøjagtigt, som behandleren har anbefalet. Det kan ødelægge helbredelsesprocessen, hvis du ikke tager medicinen som anbefalet.

    Skriv gerne igen, så vi her på Netdoktor kan vide, hvordan det går dig.

    Mange hilsner og god påske

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    jeg tager selv sertralin og der er selvmords tanker som bivirkninger og jeg har selv taget dem som selvmords halløj
  • Indstillinger
    Hej Monica

    Det er rart, at du skriver igen, men ikke så godt, at du har haft det så slemt.

    Hvordan går det så nu?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.