Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

i

Redigeret 16 marts, 2011, 16:34 i Skizofreni

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du!

    Du skriver at du er i tvivl om om du er 13, 14 eller 15 år gammel, så jeg går ud fra at du er der omkring.

    Jeg vil ikke skrive så meget til dig.

    Jeg vil sige, at du er vildt dygtig til at sætte ord på hvordan du har det.

    Du er ikke skør. Det er der ikke nogen der er. Du har nogle psykiske problemer, og det er dem du skal have hjælp til at håndtere. Derfor er det helt vildt godt at du skal til den udredning.
    Det skal du være rigtig glad for at du skal.

    Du må love mig, at du er ærlig over for dem du skal tale med der. Du skal stole på de læger/psykolog/psykiatere du i fremtiden vil komme i kontakt med i forbindelse med det her, for det er dem der kan hjælpe dig. Og tro mig, det kan de.

    Jeg er selv psykisk syg, og jeg kan nikke genkendende til flere af de ting du skriver.
    Jeg kan se symptomer på flere forskellige ting, men jeg vil ikke nævne nogle lidelser eftersom det vil gøre dig mere forvirret end gavn :)

    Bare rolig; i fremtiden vil du ikke føle dig forfulgt, du vil blive bedre til at mærke at du er til, du vil blive bedre til at kende forskel på virkelighed og forestillinger og du vil i det hele taget blive mere rolig og tryg.

    Det bliver ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, heller ikke fra den ene måned til den anden, men ved at samarbejde med og stole på de behandlere du kommer til at tale med, vil det ske :)

    Igen; du er rigtig dygtig til at beskrive hvordan du har det. Dog kan det godt være svært at huske hvad det er man bør sige, og det kan også være svært rent faktisk at sige det højt når man sidder der foran en man ikke kender.

    Når du skal til udredningen, så syntes jeg, at du skal tage det med som du har skrevet her.
    Du kan eventuelt skrive endnu flere eksempler.
    Det vil være en hjælp for både dig og dem du skal tale med. Enten kan du vise dem det eller også kan du læse det højt for dem.

    Et stort kram til dig fra mig!
  • Indstillinger
    Hej...

    Du er ikke skør. Jeg ved, at man selv frygter det og at det bestemt kan føles sådan. Men der er årsager til, at du har det, som du har det.

    Jeg kan også genkende rigtigt meget af det, du skriver. Jeg har selv haft lignende symptomer som barn og ung. Derfor ved jeg også, at det er meget vigtigt, at du får noget professionel hjælp.
    Som Anna også skriver til dig, må du ikke forvente, at du 'bare lige' får det godt i løbet af kort tid. At behandle psykiske problemer tager tid. Jo mere åben og ærlig du kan være om, hvordan du virkeligt har det, des lettere vil det være for behandlerne at kunne hjælpe dig.
    Det vil være en rigtig god idé at printe dit indlæg ud og tage med til den læge/psykiater/psykolog, du skal tale med.

    KH Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.