Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Glemte 3 p-piller - gravid?

Redigeret 16 marts, 2011, 05:33 i Prævention
Hej!
Er en meget bekymret 17årig pige, der for første gang glemte at tage mine p-piller. - Oven i købet 3 gange! Plejer at tage dem helt regelmæssigt hver dag, men her igår kom jeg i tanke om at jeg fuldstændig havde glemt at tage dem, jeg tjekkede pakken og det var 3 piller jeg havde glemt! tog de 3 med det samme... Jeg har haft sex med min kæreste alle 3 dage hvor jeg havde glemt dem... Kunne også se det her er sket rimelig tæt på min ægløsning...
Er meget bange! Er der en stor risiko for at jeg er gravid?
Ville en test virke allerede nu?

M.v.h

Kommentarer

  • Indstillinger
    Eftersom du skriver, at det var tæt på ægløsning, fortæller det at du er endnu en af dem, der ikke aner hvad p-piller gør ved kroppen og hvordan de virker.

    Når man tager p-piller er hele ideen faktisk, at de forhindrer ægløsning. Når man glemmer p-piller i flere dage, ja, så kan der godt ske det, at et æg kan finde på at løsne sig, men det har intet at gøre med, om det "tæt" på ægløsning eller ej for det er der ikke noget der hedder, når man er medicineret netop mod ægløsning.

    Nej, man kan ikke teste dagen efter, men først ved udebleven menstruation, men da p-piller også gør, at man ikke får menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, kan der være en vis usikkerhed ved en sådan test, så du skal mere tænke i omkring 14 dage efter det ubeskyttede samleje; og nu har du oven i købet taget tre p-piller lige oven hinanden - hvilket sagtens kan lave god ravage i din krop. Jeg kunne forestille mig, du vil blive lidt dårlig at den massive hormonbombe, du har budt den.

    Jeg synes, du skal kontakte din læge og der bede om en ordenlig information om denne medicin, altså p-pillerne, og der vil du også blive informeret om risiko for graviditet ved en så langvarig forglemmelse. Og så vil jeg foreslå dig også at grundligt læse indlægssedlen for din medicin.

    Nu om dage har man mulighed for at kode en påmindelse ind på sin mobil, så man husker de piller - det vil jeg da foreslå dig at gøre fremover.

    Ja, undskyld - men jeg bliver stadig rystet over alle de spørgsmål fra piger, der tager p-piller uden at ane, hvad det er, I indtager og hvordan de virker.
  • Indstillinger
    Tak for svaret. Og jo, jeg ved rigtig meget om p-piller - var dog bare i tvivl om man kunne blive gravid efter 3 dages glemsel med pillerne! - Det med ægløsningen, beklager, der har jeg været uvidende om det - også derfor jeg følte mig bekendt til at spørge!
  • Indstillinger
    Jeg beklager, hvis jeg var lidt hård, men at p-pillers formål er at forhindre ægløsning BØR være noget, du skulle være blevet informeret om ved lægen, og det burde sådan set også stå på indlægssedlen. Det er det, der er hele ideen med p-piller. Derfor underligt, at du ikke er informeret om medicinens hovedformål.

    Så jeg vil stadig foreslå dig at sætte dig endnu mere ind i, hvad det er for en medicin, du indtager. Og det bør man gøre med al medicin, man skal tage.

    Og - som sådan mener jeg også, man bør sætte sig ind i, om det virkelig er det rigtige at medicinere en sund og rask krop - men det er en anden snak. :-)

    Der er fordele og ulemper ved enhver medicin, også p-piller.

    Men - som nævnt; kontakt din læge med henblik på, om du skulle være blevet gravid efter så lang tids forglemmelse.
  • Indstillinger
    P-piller:
    forhindrer ægløsning
    ændrer livmoderslimhinden så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast
    danner en slim i livmoderhalsen som sædcellerne ikke kan trænge igennem.

    Det er pænt mange ting der skal gå i vasken for at man bliver gravid.
    For det første skal der komme ægløsning, så skal sædcellerne kunne bevæge sig gennem slimen i livmoderhalsen og befrugte dette æg OG så skal livmoderslimhinden have ændret sig så ægget kan sætte sig fast.

    Dertil kommer, at selv hvis kvinden ikke bruger nogen form for prævention til dagligt og man har samleje uden kondom på ægløsningsdagen, så er chancen/risikoen for graviditet langt fra hundrede procent.

    Så JA, DER ER RISIKO FOR AT DU ER GRAVID, men jeg ser ingen grund til at du går helt amok af bekymring.
    HVIS du er blevet gravid, så gør bekymring hverken fra eller til.

    Følg vejledningen i indlægssedlen og tag en test om et par uger som Lotte siger.
  • Indstillinger
    lotte123, du var bestemt ikke hård.
    Jeg bliver faktisk også rystet over den uvidenhed de unge giver udtryk for i deres spørgsmål
    Og så tage tre piller på en gang, det siger mig lægerne burde give noget information inden de ganske unge piger får udleveret p-piller.
  • Indstillinger
    Dette er udelukkende lidt filosofi til Persille, og IKKE til dig, der startede tråden. Du lader til at gerne ville passe på dig selv, men altså er en af de mange, der ikke er ordenligt informerede, og det er ikke din skyld.

    Persille:

    Ja, det sørgelige er vel bare, at det som sådan ikke er de unge piger, der er sjuskede, men den totale ligegyldighed, der hersker omkring p-piller.

    Menstruation er jo nærmest blevet en sygdom, der skal medicineres med p-piller mod, så snart den begynder, og noget tyder på at læger overhovedet ikke informerer ordentligt, og noget tyder også på at indlægssedlen er yderst mangelfuldt udformet, og jeg fatter ikke, hvor Lægemiddelstyrelsen er henne i det her. De slår da ellers hårdt nok ned på slendrian, men p-piller lader til at være fredet i klasse A.

    P-piller er blevet noget man bare skal tage, og lægerne er øjensynligt - af en mig totalt ubegribeligt grund - fuldstændig overbeviste om dette vidundermiddels ufejlbarlighed.

    De unge piger glemmer pillerne et par dage - tager så dem, der mangler i en omgang, og for en sikkerheds skyld, så nupper man lige en fortrydelsespille, og måneden efter sker det samme måske igen. Altså nogle ret så voldsomme hormonbomber, man uden videre indtager.

    Man "gider" ikke have sin blødning, så man fortsætter bare med pillerne ud i en køre.

    Når man så - efter at kørt en hel del år på den måde, gerne vil have barn, så er der måske ikke noget at sige til det, hvis nogle har rigtigt, rigtigt svært ved at blive gravide.

    Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg er ikke helt sikker på, at der er nogen læger overhovedet, der har forsket i forbindelsen med mangeårigt misbrug af disse hormoner og barnløshed. Jeg ved, der er forsket i mange andre faktorer og der på den måde er fundet mange forklaringer på barnløshed, men disse i lægeverdenen totalt ufejlbarlige p-pillers påvirkning lader det ikke til, at der er nogen form for interesse i at udforske nærmere.

    Det er i hvert fald almindelig kendt, at en del kvinder, når de gerne vil have barn, først der får at vide, at de kan være under påvirkning af disse hormoner i endog meget lang tid efter ophør. Jeg kan da kun forbavses over, at det først er på det tidspunkt, de får det at vide. Man burde da informeres om, at den bivirkning foreligger, når man begynder på pillerne.

    Lad mig lige pointere: De fleste har ingen problemer med p-piller, bliver også nemt gravide, når de stopper. MEN - det er de fleste, ikke alle.

    Sjovt nok. Ved mange andre medicintyper er en sådan statistik nok til at advare, men ikke når det handler om p-piller. Hvorfor?

    Undskyld - at jeg forurenede debatten med noget helt andet, men jeg undrer mig virkelig over at der i lægeverdenen er så megen ligegyldighed overfor p-piller.

    Det lader heller ikke til, at der overhovedet forskes i p-pillers påvirkning på overgangsalder og alderdommen f.eks. For en del år siden kom det frem at hormoner i forbindelse med overgangsalder i nogle tilfælde viste sig at være kræftfremkaldende, hvilket i dag betyder at kvinder generelt er rædselsslagne for at tage et måske helt rimeligt hormontilskud i forbindelse med svær overgangsalder, puh ha - det tør de ikke, det er farligt, men p-piller i størstedelen af den fertile del af livet? Det er ikke noget problem.
    Og jo, jeg ved godt det er nogle andre hormoner, men alligevel - det er stadig hormoner.
  • Indstillinger
    Nå ja, det slår mig lige: Der advares snart sagt dagligt om hormonforstyrrende stoffer i stort set alt: Madvarer, indpakninger, plastisk, legetøj, sminke, cremer, tøj, industriens udledninger og "you name it". Men hormoner, der har til formål at gå direkte ind og forhindre ægløsning og derved stoppe fertiliteten? Og endda også til unge piger, der ikke en gang er færdigudviklede?

    Nej, hvor vil du hen? Dem indtager vi bare - og med lægevidenskabens velsignelse.

    Ja, ja - man skal måske ikke tænke så meget over tingene. Undskyld. :-) :-)
  • Indstillinger
    Kære lotte123

    Jeg forstår dig fuldt ud og du skal slet ikke undskylde. Hvis ikke nogen så småt begynder at snakke om det sker der aldrig noget.
    Jeg undrer mig også over, der skrives så meget om unge piger, der er depressive. Hvorfor mon. ? Kunne der også være en forbindelse.
  • Indstillinger
    Det jeg primært undskylder er ikke min holdning, men at jeg i den grad har fået drejet debatten, men forhåbentligt har nnnn fået de svar, hun skal have, så derfor fortsætter jeg. :-)

    Nu er teenagetiden en meget usikker periode, hvor der sker voldsomt meget i udviklingen fra barn til voksen, så det i sig selv kan jo godt give depressive tanker, men jeg finder det absolut ikke utopisk at p-piller kan være med til at forstærke de depressive tendenser. Hormonerne raser i kroppen i forvejen, og så tilføres der flere. Og netop disse p-piller presser måske også nogle piger til noget sex, de ikke ville have gjort, hvis de havde været nødt til lige at stoppe op og tænke sig lidt om først, og efterfølgende kan de måske få det lidt dårligt med sig selv, fordi de gjorde noget, de fortryder.

    Men - p-piller bliver stadig ikke genstand for en undersøgelse. Det er det, jeg ikke forstår. Lægeverden er fuldstændig overbevist om, at ligegyldigt hvad, så er det ikke p-pillerne, der kan være synderen. Det eneste sted, hvor p-piller bliver frarådet er, hvis man har haft eller har tendens til blodprop.

    Rigtigt mange kvinder går og er småutilpasse, sådan lidt med hovedpine, lidt kvalme, mavepine og den slags. Ikke noget særligt - heller ikke noget, man tænker på at gå til læge med. Det klares med noget Panodil eller Treo, der jo heller ikke er sundt at indtage for ofte. Jeg gætter på, at kvinderne simpelt bare tænker, at sådan er det at være kvinde, og bruger ikke flere tanker på det, og de bliver bekræftet i det, hvis de spørger lægen.

    For gør de det, så får det det svar, som også jeg fik i sin tid: "Nej, nej, nej. Det er IKKE p-pillernes skyld. Fortsæt endelig med at tage dem, for hvis du holder op, vil du bare få det meget værre." Der er jo så ikke noget at sige til, at kvinderne så også straks frikender p-piller, og fortsætter så deres liv med disse småubehag.

    Jeg tog i sin tid "chancen", og valgte at stoppe med p-pillerne efter en syv-dages pause, og resultatet var øjeblikkeligt mærkbart. Jeg fik det straks meget, meget bedre.

    Nu kan man ryste på hovedet og sige, at jeg er et isoleret tilfælde, men dette resultat har rigtigt mange kvinder altså oplevet, når de har lagt pillerne væk, fordi de nu vil i gang med at lave barn.

    Jeg forstå det simpelt hen ikke. Ved al anden medicinindtagelse er lægerne ret opmærksomme på diverse bivirkninger, men p-pillerne? Nej - ligegyldigt hvad, så bliver p-piller øjeblikkeligt frikendt.

    Jeg spørger bare; hvad er det der foregår mellem lægeverdenen og de p-pilleproducenter, siden netop det produkt altid, altid bliver betragtet som totalt ufejlbarligt i en hver situation?

    Jeg ville godt nok ønske, at en uvildig forsker ville forske i det her, men forskning koster jo penge, og jeg tror desværre, det kan være meget vanskeligt at få bevilget penge til netop den forskning.

    Og til sidst. Jeg ønsker af hele mit hjerte, at en sådan forskning vil bevise, at det er mig, der tager grueligt fejl, og at p-piller netop er, hvad der loves og forherliges over alt:

    Et fuldstændigt ufejlbarligt mirakelmiddel, der som det eneste lægemiddel overhovedet ikke har nogen former for skadelige påvirkninger.
  • Indstillinger
    Som teenager var jeg ikke deprimeret. Men det er meget længe siden. Jeg husker det dog, som var det i går.
    Jeg mærkede ikke noget af den slags, der tales så meget om i dag. Ingen af mine veninder havde problemer.
    Så jeg forstår ikke forandringen.


    Jeg prøvede også p-piller. Dengang de lige var kommet frem. Jeg blev så dårlig af dem. Lægen sagde, det ikke kunne være p-pillerne, men jeg stoppede og ubehaget var væk. Jeg prøvede igen, for jeg ville så gerne have dem, men blev igen syg.

    Hvorfor jeg tænker på om p-pillerne kan være skyld i andre ting er en person jeg har kendskab til. Hun har ændret sig efter hun begyndte på dem.

    At læger tager sig af bivirkninger, måske nogle gør, men andre afviser bivirkninger. Det ved jeg jo med min blodtryksmedicin.

    Der er alt for mange penge indblandet.

    Det siger næsten sig selv, det er en alt for voldsom indgriben med hormoner.
    I stedet burde der bruges kondom. Så ville mange unge heller ikke være ude af sig selv ved tanken om HIV og andre kønssygdomme.
    For mange bruger p-piller og ikke kondom.
Log in eller Registrér for at kommentere.