Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overvægt motion vers hjerte medicin

Redigeret 25 marts, 2011, 02:44 i Åben debat om overvægt
Hejsa

Jeg er en 45 årig mand, der for 7 år siden fik en akut og livstruende blodprop i hjertet ( kranspulsåren ). Fik dengang i sat en stent, og havde det oki efter forholdene. Har motioneret siden, men uden de store resultater på vægten !

for 2 år siden startede jeg så for ALVOR med motion, og det klare mål at gå fra 90 KG til 75 KG ! Under denne proces blev jeg dårligere igen, og måtte en tur på "skafottet" igen ! 2 nye stens blev i sat i den anden kranspulsåre.

Nu er jeg så i gang igen, men der sker ikke rigtig noget !!! Problemet ligger i den medicin jeg får tror jeg.... Jeg får beta blokker, og blodtrykssænkende samt diverse andre piller !

Jeg er ikke det man kalder FED, men har en "badering" lige midt på maven ! Arme, ben, og baller er som stål !

Hvordan træner jeg ???

Jeg kan IKKE træne på pulsen, da jeg til tider IKKE kan få pulsen højre end 145 MAX ! Andre tider hopper og danser den mellem 130-160 !!! Er den oppe og ringe kommer den HURTIGT ned igen på 125 ved 15-20 sek let træning eller løb !

Det er virkelig svært at vide hvor ens intensitet skal ligge, og hvor HÅRDT man må gå til den !!!

Et andet problem er at jeg forholdsvis hurtigt syre til, både ved løbe træning, spinning, vægttræning !!!

Denne gang startede jeg for snart 8 uger siden, og har trænet 4-5 gange ugentligt. Vægten var ved start 89 KG ! Nu vejer jeg 93,3 KG, vel at mærke selv om jeg har skåret ned på fedt og ændret kosten til den positive side !

Jeg ANER bare ikke mine levende råd, og hverken instruktør, træner, eller læge har kunnet give mig et logisk svar på min tilstand !!!

Blot små resultater ville være dejlige, men sådan som det ser ud nu mister jeg mere og mere lysten, da det jo alligevel ikke "hjælper" føler jeg !!!

Er der nogen der har prøvet lignende, eller ligger inde med viden ??? Jeg har Googlet og læste side op og ned i "motions helvede", som ligger på nettet og intet har virket, eller ledt mig mod et svar på hvordan JEG skal træne !!!

Mvh
KMN

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tilføjelse....

    Får også mange muskel smerter ved og efter træning....

    Jeg har trænet før så ved godt hvad, "dejlig" ondt er når man har trænet ( kampsport og lange march´er ( 2 x 45 km 2 dage osv )) , men det her er AV FOR SA... ondt...absolut ikke den form for smerte !!!

    Kan dette skyldes vitamin mangel, kalcium og D ?????????????????

    Kan ikke se det kan være andet !

    Har prøvet med protein drik, og ceretin intet hjælper !

    MEN JEG SIGER DET KAN GØRE NAS.....
  • Indstillinger
    Hej Kmn

    Det er da en dum situation, du er i. Du ønsker at tabe dig, og det ville være godt for dit helbred, men du taber dig ikke, selv om du gør meget for det. Og hård motion giver dig problemer.

    Du skriver: ”Problemet ligger i den medicin, jeg får, tror jeg.”

    Det tror jeg også! Desværre skriver du ikke ret meget om den medicin, du får. Men du skriver, at du får betablokker, som jo kan gives af flere grunde, både for hjertet og som blodtrykssænkende middel.

    Derudover skriver du, at du får noget (andet) blodtrykssænkende, samt diverse andre piller.

    Når du ikke skriver navnene på disse andre midler, så er det jo lidt svært for os Netdoktorbrugere at bidrage til løsningen af dit problem. Jeg foreslår selvfølgelig ikke, at du skal droppe medicinen, men derimod at du bliver mere bevidst om, hvad medicinen gør ved dig. Hvis du bliver det, vil du selv kunne gøre noget, for at medicinen ikke skal blive et problem for dig.

    Lad os se på denne betablokker i forhold til dit problem med at dyrke hård motion, hvor pulsen normalt sættes op.

    Hvis du kigger på nedenstående link, et stykke nede, under overskriften ”Betablokkere”, vil du se at der blandt andet står:

    ”Betablokkere nedsætter hjertets evne til at pumpe hurtigt – dvs. pulsen. Derfor kan du få problemer, hvis du er meget fysisk aktiv”

    http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_ ... arytmi.htm

    Jeg undrer mig over, at en læge ikke kunne fortælle dig det.

    Jeg kan godt forstå, at det i din alder føles som et tab, at du ikke kan dyrke hård motion, men du skulle sagtens kunne tabe dig uden at dyrke meget hård motion, når du nu er så opmærksom på kosten. Når du ikke kan det, så må der være andre årsager til problemet.

    Jeg har engang fået betablokkere. Da var jeg også i 40’erne. Jeg kan tydeligt huske, at der dengang i den kendte bog ”Medicinskabet” om betablokere stod, at de som bivirkning eventuelt kunne give mere fedt på maven og mindre mager muskelmasse. Men det er mange år siden. Jeg har prøvet at finde produktresuméet for et kendt betablokker-produkt, nemlig Selo-zok, og der står vægtøgning faktisk angivet som en sjælden bivirkning, som forekommer hos mellem 1 ud af 100 og 1 ud af 1000, der tager dette produkt.

    Jeg ved ikke, om det faktisk er betablokkeren, der er skyld i, at du ikke kan tabe dig. Det står jo angivet som en sjælden bivirkning. Men du kunne jo prøve at drøfte det med din læge. Der er jo også andre mulige årsager til, at du har så svært ved at tabe dig. Du får jo også andre slags medicin. Jeg foreslår, at du sammen med din læge gennemgår alle de typer medicin, du får, og undersøger dem med henblik på at finde ud af, om en af dem kunne være synderen!

    Og så er der dine smerter. Får du også statiner, altså kolesterolsænkende medicin? Den slags er kendt for at give smerter i benene, men man skulle kunne løse problemet ved at tage Q10, som man kan købe i helsekosten. Det kan du læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Noget kunne tyde på, at det under alle omstændigheder ville være gavnligt for dig at tage Q10. Det er for det første gavnligt for hjertet, og for det andet mister man Q10, når man får betablokkere. Det kan du se i nedenstående skema, der er en fortegnelse over næringsstoffer, der mistes ved indtag af en række lægemidler

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Hvis jeg var dig, ville jeg dog under alle omstændigheder bede lægen om at tjekke de vitaminer og mineraler, som en praktiserende læge kan tjekke, i hvert fald D-vitamin. D-vitamin-mangel kan sagtens give smerter.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kmn

    Du skrev aldrig tilbage. Jeg håber da ikke, at jeg har taget modet fuldstændig fra dig. Min holdning er, at man bedre kan tage sine forholdsregler, når man kender sin situation. I går stødte jeg tilfældigvis på en undersøgelse, der bekræfter min mistanke om, at betablokkere kan give vægtøgning. Du kan læse om undersøgelsen her:

    http://www.nomedica.dk/ugeskrift11_2011.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.