Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nær- og langsynet

Redigeret 17 marts, 2011, 12:34 i Åben debat om øjne
Hej.

Jeg har lige været ved optiker til synsprøve og fik der at vide at jeg have +1½ på højre øje og -2 på venstre.
Vil høre om andre har hørt om dette før?
Altså at man både kan være langsynet og nærsynet på samme tid. Jeg har nemlig aldrig hørt om det før og det gør så at jeg ikke kan bruge briller, da jeg kommer til at se dobbelt, så skal i gang med kontaktlinser i næste uge.

Vh. Louise.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil da mene man kommer til at se normalt, når glassene bliver tilpasset til øjnene.

    Men det bliver pænere med kontaktlinser. For det ene øje vil se større ud og den andet mindre. Minus glas gør mindre. Plus glas gør større.

    Jeg fandt dette:

    citat

    Min mor bruger læsebriller, men far brugte ik briller. Selv har jeg en bygningsfejl og er nærsynet på det ene øje og langsynet på det andet. Men det er så lidt, at jeg kun behøver læsebriller og dem bruger jeg ikke engang for jeg synes faktis jeg ser bedre uden.

    citat slut

    Så det kan åbenbart lade sig gøre. Men dobbeltsyn med briller, jeg tillader mig at tvivle.
    Jeg er faktisk meget nysgerrig om der skulle være noget specielt med dit syn. ???
  • Indstillinger
    Jeg synes også det lød underligt at jeg ikke kunne bruge briller, da jeg altid har sagt jeg ikke ville have kontaktlinser, da jeg synes tanken om at "stikke" mig selv i øjen hver dag ikke lød særlig tiltrækkende. Men jeg prøvede briller inde i butikken og jeg kunne ikke se med dem. De havde en tavle med 3 rækker bogstaver, men jeg så 6 rækker (3 tydligt og 3 lidt svagere) og det var fordi mine øjne ikke kan finde ud af det med at det ene er med + styrke og det andet er med - styrke. Tror måske det er fordi jeg skal have en så høj styrke at det ikke kan lade sig gøre med briller.
    Men er rart at høre at jeg ikke er den eneste der har +/- styrke.
    Jeg må prøve at få en ordentlig forklaring på hvorfor jeg ikke kan bruge briller når jeg skal ind og lære at bruge kontaktlinser om en uges tid. Så skal jeg nok skrive når jeg har fået forklaringen.
  • Indstillinger
    Tak skal du have. Jeg interesserer mig en del for den slags, fordi jeg selv er temmelig nærsynet.
    Det ene øje har været minus 9 , det andet lidt mindre. Nu er styrken i glassene, efterhånden som jeg er blevet ældre , blevet omkring minus 5,
    hvilket jeg er glad for.

    Du skal nu ikke være nervøs for at sætte kontaktlinser ind. Når først man lige har "taget", er det intet at tale om.
    Jeg havde nogen en overgang, men mine øjne kunne ikke holde det ud. Det føltes som sand.
    Min ene søn har brugt linser i mange år og været godt tilfreds. Han har nu fået opereret sine øjne og er meget glad for det. Jeg tør ikke.

    Når man bliver ældre tager det længere tid for øjet at vende sig til et glas. Når optikeren så under prøven siger: Er det nu eller nu, det er bedst, så kan jeg ikke svare. Det tager lang for mig før jeg kan vide om det er i orden.
    Og det kan nogle optikere have svært ved at forstå.
    Derfor vælger jeg den gammeldags metode, hvor man har et brillestel og får prøvet glas.

    Er du helt sikker på det var den rigtige styrke optikeren satte for dine øjne.
    For hvis det bare er en smule forkert, så vil det virke ualmindelig mærkeligt, nærmest som "dobbeltsyn"

    Efter min mening lyder det mere som det ikke var den rigtige styrke du fik udmålt.
    Jeg har jo brugt briller i 65 år , så jeg ved efterhånden en del om det at prøve styrke i glas. Jeg ved man skal passe på. Mange mennesker får forkert styrke i deres glas har jeg opdaget. Det hører vi bare ikke så meget om.
    Jeg stoler kun på mig selv ( mine øjne)
    Jeg har fundet en optiker, som har forståelse for, jeg bliver nødt til at bruge flere min. på at prøve et glas.
    Det er lige som med min tandlæge, de bliver ikke skiftet ud.


    Tænk også på, der var en tid hvor linserne ikke fandtes. Så skulle de mennesker ikke have mulighed for at få korrigeret deres syn.
    Jeg syntes det lyder mere end mærkeligt. Hvis det var mig gik jeg til øjenlægen.


    Jeg behøver ikke at gå længere end til min svigermor og bror. De fik begge forkerte glas. Min bror kunne klare situationen, men min svigermor betalte for begge stel med glas og kunne ikke bruge dem.

    En dame, jeg så komme ind i butikken, hvor jeg stod og ventede på at få prøvet styrke for nogle år siden, var så vred og lagde sine briller på disken og sagde: Så kan I beholde dem. Og gik sin vej. Det samme gjorde jeg. Jeg skulle ikke have købt nogen briller i den butik.
  • Indstillinger
    jeg er både nærsynet ---langsynet ---og skal have en anden styrke til at læse med----
    jeg har altid haft briller ---briller med overgang----det vil sige i det samme glas --kan de lave forskellig styrke til alle 3 syns trin
    og begge øjne er forskellige hos mig ---stadig med 3 overgange ---
    så selfølgelig kan du få briller ---og du skal ikke tage kontakt linser hvis du ikke selv vil
    du skal finde den øjenlæge der vil lave det ---eller optiker ----jeg har altid brugt Thile og har altid været tilfreds ---
    jeg håber det bedste for dig
  • Indstillinger
    jeg kan slet ikke forstå at linser er så gode ----når man skal lavet flere trin på glasset ---
  • Indstillinger
    Hvis du måske har dobbeltsyn, vil jeg anbefale dig at gå til øjenlægen og få undersøgt øjnene nærmere.
Log in eller Registrér for at kommentere.