Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svien / ømhed nederst i brystkassen/slutningen af ribbenene

Redigeret 13 april, 2011, 03:32 i Åben debat om smerter
Jeg stiller mit spørgsmål her fordi jeg er kørt lidt træt i at rende til min egen læge.

Jeg har for små 3 måneders tid siden haft et hårdt forløb med en kold lungebetændelse, som jeg fik penicilin behandling for hos min læge. Efter noget tid, syns jeg dog ikke jeg var helt på toppen, og gik til lægen igen, hvor jeg blev henvist til lægelaboratoriet og få taget nogle prøver, herunder bla. ekg og diverse blodprøver.

Alt kom tilbage med flotte tal, på nær at jeg på det tidspunkt stadig havde en del formange hvide blodlegemer i kroppen, men ellers så alt flot ud, blodtryk, kolesterol, etc.

For ca. 1 mdr siden, fik jeg så ligesom en sviende fornemmelse i bunden af brystkassen, hvis man følger midten af brystkassen og ned til hvor ribbene slutter, er der et blødt punkt, der føles på størrelse med en 1-krone, dette punkt er lettere ømt, ikke direkte smertefuldt, men nærmere en svien eller ubehag. Dette virker som om det stråler lidt op i venstre brystkasse, men svien/strålerne her virker som om det kommer i huden/kødet uden på ribbenene, og altså ikke inde under ved hjertet.

Symtomet er kraftigst når jeg er træt i kroppen, og forekommer typisk når jeg ligger og sover. Så kan jeg vågne ved ubehag, og få det stort set til at gå væk ved at sætte mig op en 5-10 mins tid. Alternativt, kan jeg tage et par Pinex 500mg hovedpine piller, og så bliver der "ro på" i området hvor det svier.

Jeg har ingen problemer med at bevæge arme/krop, hvor det gør ondt, men trykker jeg på det bløde punkt som beskrevet ovenfår kan jeg fremprovokere ubehag/svien selv.

Jeg har ingen feber, og ingen problemer med at trække vejret. Jeg har heller ingen problemer med at spise/synke mad, og ej heller noget ved at drikke kolde eller varme drikke.

Jeg har så vidt jeg kan huske, ikke fået nogen slag eller stød på det omtalte område.

Min egen læge siger at en kold lungebetændelse er en alvorlig sygdom, og at det jeg oplever her blot tyder på at kroppen skal hele sigen igen oven på det hårde forløb.

Er det noget der bare går væk af sig selv, eller nogen der har et bud på hvad det kan være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tør ikke give noget bud på, hvad du fejler. Jeg syntes det er lidt underligt du får det bedre efter at have taget et par pinex.
    Det lyder jo som om, det kommer fra selve maven, derfor undrer det mig. Nej, jeg vil ikke gætte.

    Men jeg kan fortælle, hvordan jeg har haft mange smerter, svien og brænden i flere år. Læger mente det var mavesyre, det var det ikke.
    Ikke helt det samme sted, som du, men lige over og op gennem brystet.
    Det var sarte slimhinder. De blev ødelagt af den kopimedicin, jeg fik.

    Læge Carsten Vagn Hansen gav mig det råd at tage membrasin for at hjælpe på slimhinderne. Jeg skal lige love for rådet var godt. Simpelthen alletiders.
    Efter jeg har skiftet medicin og taget membrasin et par måneder forsvandt smerterne fuldstændig.
  • Indstillinger
    Jeg kommer til at tænke på, om det kan være mavesår?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det samme tænkte jeg, Helene, men jeg studser over at piller så ikke gør det værre.
    Men jeg har ingen erfaring med mavesår, så jeg ved det jo ikke.
    Jeg har bare læst piller kan fremkalde mavesår.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar.

    Jeg kommer til at tænke på, at her om vinteren tager jeg en stærk C-Vitamin 500mg pille hver dag, for at forebygge forkølelse. Det kan være at disse piller ikke længere er hensigtsmæssige for mig at tage.

    Jeg vil prøve at pause c-vitaminerne i en periode for at se om det kunne være dem der giver problemet.

    Forsat god søndag
  • Indstillinger
    Glemte at nævne at mine svien symtomer nok opstod samtidig eller umiddelbart lige efter jeg startede med c-vitaminerne.
  • Indstillinger
    Hej

    Det kunne man sagtens forestille sig. Jeg har da opdaget, det ikke er alt man tåler.
    Så det er meget sandsynligt din mave ikke tåler det.
  • Indstillinger
    Hej Westlake

    Jeg vil gætte på, at dit problem skyldes, at du er blevet behandlet med antibiotika.

    Hvorfor er det et problem?

    Antibiotika kan jo være nødvendigt, hvis skadelige bakterier, der forårsager sygdom, skal udryddes. Problemet er, at antibiotika ikke kan skelne mellem skadelige bakterier og gavnlige bakterier. Antibiotika-præparatet slår hele tarmfloraen ihjel, hvis den er virksom.

    Men for at tarmen kan fungere normalt, skal der være en sund tarmflora, og den må du derfor selv opbygge, efter at du er blevet færdig med antibiotika-kuren. Jeg undrer mig meget over, at læger - så vidt jeg ved - altid glemmer at fortælle det!

    En sund tarmflora vil danne et beskyttende lag i tarmens slimhinde, sådan at tarmen ikke beskadiges eller generes af eksempelvis den syre, der findes i C-vitaminer.

    Jeg prøver lige, om jeg kan finde noget på Internettet om dette. Prøv at læse afsnittet med overskriften:

    ”Probiotiske bakterier skaber en beskyttende barriere” på denne Internetside:

    http://www.culturavidencenter.dk/Probio ... -og-maven/

    Nu har ovenstående Internetside noget med Arla at gøre, men du behøver ikke nødvendigvis bruge Arlas produkter til at genopbygge en normal tarmflora.

    Men Arla sælger altså sådan nogle små dunke med surmælksprodukter, der efter sigende skulle være gavnlige. Navnet er vistnok Cultura probio, og du kan læse om det her:

    http://www.markedsforing.dk/artikler/vi ... yt-medlem/

    Jeg plejer at købe et surmælksprodukt fra Naturmælk, der også indeholder 3 forskellige gavnlige mælkesyrebakteriekulturer. Det hedder ABC-kultur, og du kan læse om det her:

    http://www.naturmaelk.dk/ABC_-_Kultur.aspx?ID=45

    En anden mulighed er at købe gavnlige bakterier i helsekosten. Man kan både få mælkesyrebakterier og nogle, der er baseret på planter. Sidstnævnte hedder Vita biosa, og du kan f.eks. læse om produktet her:

    http://www.biosa.dk/Produkter/Krop%20og ... ersigt.htm

    Som du kan se, er der mange muligheder og mange forskellige produkter. Under alle omstændigheder er det vigtigt at gøre noget for at genskabe en sund tarmflora efter antibiotika-kuren.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jamen Kameliadamen, du har ret. Det lyder mere end sandsynligt. Maven er naturligvis blevet noget sart efter den behandling.
  • Indstillinger
    Ja umiddelbart lyder det som for meget mavesyre. mavesækken sidder i ve. side under ribbenene. Det er ikke unaturligt og få de gener efter antibiotika. jeg har selv samme problem. Mit er værst når jeg ligger ned. Du kan jo evt. prøve og tage noget der dæmper det inden du spiser og evt. til natten.
Log in eller Registrér for at kommentere.