Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fortrydelsespille - to uheld på en uge

Redigeret 13 marts, 2011, 17:00 i Prævention
Hejsa :-)

Har man samleje uden beskyttelse fx. onsdag, og man så indenfor ca. 12-15 timer tager en fortrydelsespille... og dernæst har ubeskyttet samleje igen fredag... Forhindrer fortrydelsespillen så stadig sædcelle i at sætte sig? Eller skal man tage en ny fortrydelsespille?

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er spørgsmålet skrevet som en hypotetisk situation, hvilket jeg bestemt også håber, det er. Der sker jo ikke to "uheld" så tæt på hinanden; det første? Måske ja, men det andet er direkte sjusk.

    Men - jeg vil da mene, at da en sådan fortrydelsespille virkelig er skrappe sager, og et meget heftigt hormonpræparat, så tager den alt med på sin vej, så en pille taget om torsdagen virker givet også om fredagen.

    Det er i hvert fald en meget, meget dårlig ide at byde sin krop dobbelt op af så barske sager.

    Jeg vil foreslå dig at måske forhøre på apoteket - eller måske ved lægen - om hvad disse fortrydelsespiller indeholder, og hvad de gør ved kroppen.

    Disse fortrydelsespiller er da en ganske udmærket opfindelse, men jeg tror desværre ikke unge piger er helt klar over, hvor voldsom en sådan hormonpåvirkning er. Sådan en pille bør kun være absolut yderste nødstilfælde, f.eks,. hvis et kondom er sprunget. Det bør aldrig, aldrig være mere eller mindre gængs prævention.

    Så sørg altid for at have nogle kondomer på dig - og det gælder både piger og drenge- så man altid har en nem, god og hurtig prævention, hvis man lige får lyster.
  • Indstillinger
    Det hedder sig at man kun må tage 1 fortrydelsespille pr. måned. Hormonindholdet er så højt at man risikerer alvorlige forstyrrelser af cyklus hvis man tager flere.

    Fortrydelsespiller ændrer livmoderslimhinden så et æg ikke kan sætte sig fast OG forhindrer ægløsning, hvilket ifølge min logik medfører at man ikke blive gravid ved samleje et par dage efter.

    Når det er sagt: Se at få de kondomer på!!!!!!!! Og få en tid hos lægen hvor I kan tale om prævention.
    Du må jo have enten p-piller, p-stav, p-plaster eller spiral når du ikke kan finde ud af at sørge for at beskytte dig med kondom.
Log in eller Registrér for at kommentere.