Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

P-piller - evt. større bryster

Redigeret 11 marts, 2011, 09:52 i Åben debat for kvinder
Hej derude :-)

Jeg har lige et spørgsmål omkring p-piller.
Min venindes bryster var vokset 4-5 skåle, omkring et halvt år efter hun startede på p-pillerne, hvorimod mine ikke er vokset (ikke noget tudeemne det her) og man hører jo tit om dette, men hvordan kan det være at nogle bryster vokser og andres ikke gør? Fremskynder p-pillerne "processen" eller hvad man kan sige (altså fx hvis man nu siger min venindes krop er bygget sådan at hendes bryster ville blive en d-e skål i løbet af hendes liv), eller er der slet ikke nogen klog forklaring på dette?

Jeg spørger bare fordi folk har rigtig mange forskellige meninger om dette, men kunne være rart hvis nogen herinde rent faktisk havde fået en logisk forklaring fra deres lægen :-)

Kommentarer

• Nu er der jo rigtigt mange unge piger, der får p-piller før de er færdigudviklede, hvilket vil sige, at brysterne - p-piller eller ej - godt kan vokse videre.

Lige som det er forskelligt fra menneske til menneske, hvor længe de vokser i højden, er der også forskel på, hvor længe bryster bliver ved med at vokse fra kvinde til kvinde.

Så det i sig selv kan være et bud til dig.

Og - piller er jo hormoner, som jo altså påvirker forskelligt. Derfor er der vel også forskellige opfattelser af om det nu er p-piller eller ej, der påvirker dette. Nogle får helt klar lidt større bryster af denne hormonpåvirkning - andre ikke.

Nogle kvinder har store bryster, før de får børn, derefter bliver de til små bryster. Nogle får store bryster under graviditeten, der måske holder størrelse bagefter, eller kommer tilbage til den samme eller måske mindre størrelse som før, mens andre igen stort set ikke har ændring af brysternes facon i forbindelse med graviditet. Dette er noget, man først finder ud af, når man har prøvet at få barn.

Og - det er ikke emnet ved jeg - disse størrelsesforskelle har intet at gøre med, om man kan amme eller ej.

Håber du blev lidt "klogere" af, at der nok ikke er et klart svar på dit spørgsmål, men at din veninde er vokset så meget, tror jeg simpelt hen skyldes, at hun ikke var færdigudviklet, da hun begyndte på pillerne. De var blevet store under alle omstændigheder. Måske p-pillerne har påvirket en enkelt størrelse, men ikke så meget.

Men - det er bare mit bud - måske andre har noget andet at komme med.
Log in eller Registrér for at kommentere.