Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg er bange for at sove, måske en Søvnparalyse?

Goddag.

Jeg går på efterskole, og kan tit finde på at tage mig en lur hvis jeg har en fritime. Men her de seneste to år, har jeg haft et problem.

Hver gang jeg skal ligge mig, og jeg begynder langsomt at falde i søvn. Kan jeg pludselig ikke mærke min krop, og jeg ligger som om jeg er i koma, og jeg kan intet gøre. Imens kan jeg høre folk der snakker til mig "F.eks " Råber mit navn, eller jeg ser min ven stå ved kanten af min seng, og prøve at komme i kontakt med mig.

Efter 15-30 sekunder kan jeg begynde at vippe mine tæer, og det får min krop i gang igen. Dette sker kun hvis jeg ligger på ryggen og sover, og det er vildt ubehageligt.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal bekæmpe det her, der sker kun når jeg sover midt på dagen, men ikke når jeg går i seng om aftenen.

Det jeg er bange for at er at jeg kan blive liggende sådan i måske en time, og ikke aner hvad jeg skal gøre.

Har du et forslag, eller har du prøvet lignende?

- Daniel Sørensen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil gerne pointere, at jeg aldrig har haft kontakt med stoffer eller noget lignende.
  • Indstillinger
    Hej Daniel.

    Du har da helt ret i, at det kunne lyde som søvnparalyse (hvilket jeg ikke kendte før - men nu har slået op).

    Faktisk temmelig interessant, da jeg ofte selv oplever at ligge "vågen" med ubehagelige dagdrømme i hovedet som jeg ikke kan stoppe når jeg går i seng og samtidig (næsten) ikke kan bevæge kropen. Samtidig med "drømmene" kan jeg ligge og være bevidst om at jeg skal ud efter den tilstand - men uden at kunne. Efter ca. 45 minutter kan jeg rive mig fri af tankerne, virre med hovedet, vippe med tæerne og sådan langsomt kunne bevæge mig... Så står jeg op eller vender mig, og så kan jeg sove som regel sove.
    Har ikke været utryg ved det, bare undret mig over det. Måske det er det samme...

    Uanset hvad, så syntes jeg, at du skulle tale med din læge om det. Det vil jo nok også gøre det mindre utrygt for dig hvis du sammen med lægen kan tale om hvad det rent faktisk er der foregår.
    Jeg vil ihvertfald nævne det næste gang jeg er hos lægen :)
  • Indstillinger
    Kiggede mig lidt omkring. Er glad for at du bragte det på bane så jeg nu ved hvad det er der foregår :)

    Den her artikel fortæller lidt om det:

    http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/h ... -samme-tid
Log in eller Registrér for at kommentere.