Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brændende, voksende udslæt på højre håndled

Redigeret 10 juli, 2011, 01:50 i Eksem
Den 16. februar tog jeg til min egen læge, fordi jeg i en uges tid +/- havde haft rødligt udslæt på - og omkring - mit højre håndled. Det så ud som var det små knopper og huden var irriteret. Min læge fortalte mig, at et måtte være såkaldt "kontakteksem", kommende fra et ganske almindeligt hårelastik på håndleddet - der havde siddet der et par dage før, men som jeg straks havde fjernet, da irritationen og kløen begyndte. Altså havde jeg ikke haft noget om håndleddet i et stykke tid - og ikke mens huden var irriteret.
På daværende tidspunkt kløede udslættet "bare", så min læge recepterede Elocom til mig, som jeg smurte på håndleddet i små mængder, om aftenen.

Efter at have brugt dét i 14 dage, blev udslættet langsomt værre og er nu gået fra at fylde fra hånden og ca. 5 cm. nedad mod albuen - til nu at være ca. 10 cm. i længden på overarmen, og højre vej rundt om armen, for at slutte op ad den største blodåre, på underarmen.
Altså er det blevet meget værre omfangsmæssigt - og har ændret irritationskarakter og udseende: nu er det ikke længere kun kløe, men er gået over til at være deciderede brændende følelser i udslættet, der gør ondt, er meget varmt - og stadig klør. Samtidig med at det nu ikke længere er knopper, men nærmere en nedre arm, der er rødspættet.

Jeg gik selvfølgelig til lægen igen, der bad mig om at fortsætte med Elocom, men da jeg satte mig imod dette råd, gav hun mig en henvisning til en hudlæge.
Så nu står jeg overfor at skulle til hudlæge - og smører indtil da mit håndled ind i Exomega creme, der dulmede varmen og irritationen de første to dage jeg brugte den; men nu brænder der igen i eksemen, der også nu er blevet til delvis tørre flager af hud.

Er der noget jeg kan gøre, mens jeg venter på at komme til hudlægen, for at dulme det brændende, kløende, meget irriterende og frustrerende udslæt? Tror I der er tale om allergi?

Jeg har ikke foretaget nogle ændringer i hverken kost, shampoo/sæbe eller vaskepulver - jeg lever præcis som jeg gjorde, før og mens udslættet meldte sin ankomst. Samtidig synes jeg det er bemærkelsesværdigt, at udslættet udelukkende er på højre arm - og ikke et eneste andet sted, på min krop.

Har I hørt om lignende tilfælde før?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    jeg læste om dit tilfælde og håber du nu er udredt og man har fundet ud af hvad det handlede om - og i givet fald - er du så ikke sød at sende mig et svar da jeg lider af noger der tyder på er det samme - der klør - det brænder - det svider- det stikker som stak man nåle i - der kommer blæner under huden på rød baggrund....har haft det meget længe på brystet og det breder sig .
    Åh hvor ville du hjælpe mig hvis jeg kunne finde ud af hvad det er for det ser ud til lægerne ikke kan finde ud af det..
    God sommer!!!
    Kh. Lise10
Log in eller Registrér for at kommentere.