Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ændring i menstruationssyklus

Redigeret 11 marts, 2011, 05:53 i PMS og menstruation
Hej, jeg er 36 og har altid , siden min mens blev stabil, haft kraftig blødning over 3 dage. De sidste mnd har jeg haft lidt blødning de fleste dage , men den ordentlige menstruation varer nu i 5-6 dage og ikke så hårde blødninger.

Det er jo dejlig om jeg går over fra kraftig blødning over 3 dage til mindre kraftig blødning over 5 dage, da det er skide irriterende og have sengen gennemblødet om morgenen.

Kan man ændre sit menstruations mønster, eller kommer det gamle tilbage?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ja hvis vi kvinder møder andre kvinder over en længere periode vi ikke er vant , til kan vi faktisk begynde at få menstruation. på nøjagtig samme tidspunkt . som dem kvinder vi er sammen med. Det samme sker ved dyrene at når en hun er i brunst kommer de andre hunner også i brunst. om antal dage kan ændre sig ved jeg ikke . men synes selv at have blandet korte og lange dage over et år med blødning. måske ændre blødningen sig med alderen , men tal med din læge ved lejlighed at det har ændret sig. held og lykke
  • Indstillinger
    hehe, ja jeg husker det når jeg arbejhdet på en kvindearbejdsplads at man ofte havde det på samme tid, men nu arb jeg udelukkende med mænd ...
  • Indstillinger
    Jeg tror nu, det er lidt af en skrøne, at fordi nogle kvinder er i samme lokale 37 timer om ugen, så skulle deres menstruationscyklus indrette sig ens. Måske der er noget om snakken, hvis man bor og lever tæt sammen døgnet rundt, men det gør jo de færreste. Det opleves jo ikke en gang med unge døtre, der stadig bor hjemme med deres menstruerende mor.

    Jeg er mere på, at cyklus jo er meget påvirket af andre omstændigheder, så det kan da godt være, du oplever en ændring. Jeg vil dog mene, at du er lige ung nok til at være i begyndede overgangsalder, men jeg vil da foreslå dig at være opmærksom på denne ændring, og måske på et tidspunkt lige få en snak med din læge om det. Måske det kan være et tegn på, at du måske har en eller anden vitamin- eller mineralmangel.

    Måske det vil være en ide for dig at besøge en biopat.

    Jeg kender ikke til noget konkret, man kan gøre for at bibeholde det nuværende eller få det gamle mønster tilbage, men hvis et mønster, der har været nogenlunde ens i mange år pludselig ændrer sig uden nogen synlig grund, bør man da lige være opmærksom på det.
Log in eller Registrér for at kommentere.