Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Styrketræning og tarmen - MYTE eller SANDT?

Hejsa.

Jeg vil blot høre, om det er sandt eller falsk, at ved styrke træning, særligt squat, dødløft "presses" tarmen længere ned/ud. Og man ved af at knibe sammen kan modvirke dette?
Er det noget jeg bør være bekymret ved (hvis det vel og mærke er sandt), træner 3 gange ugentligt. Har googlet emnet alt hvad jeg kunne, men finder ikke frem til noget.

Skrev egentlig først dette til brevkassen, men fandt ud af at spørgsmålet skal udvælges, hvilket jeg tvivler på det gør, derfor skriver jeg her i håb om, at I kan gi' et kvalificeret svar.

Ha det godt

Kommentarer

• Ved styrketræning er det altid vigtigt at man spænder op i "korsettet" for at undgå skader. Om manglende spænding går ud over tarmen ved jeg ikke.

Personligt benytter jeg lejligheden til at træne bækkenbunden ved at knibe sammen når under anstrengelen hvilket både forebygger urinkontinens og giver et bedre sexliv.

Så uanset hvad er det fornuftigt at sørge for at spænde op så du støtter din krop bedst muligt i anstrengelsen.
  • Ja jeg er klar over det er vigtigt at have en hvis kropsholdning ved træning. Det jeg tænker på er dog om man skal, knibe med sin, for mænds vedkommende tror jeg det er, pc musklen? Ligesom hvis man 'holder' sin afføring 'tilbage'
Log in eller Registrér for at kommentere.