Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hører syner - paranoid?

Redigeret 9 marts, 2011, 13:06 i Skizofreni
Hej!

Jeg er en fyr på 24, synes det meste af tiden at jeg er velfungerende og tilfreds med mig selv. Jeg studerer, har en dejlig kæreste jeg netop er flyttet sammen med.

Men...

For 2 år siden på roskilde havde jeg en dårlig oplevelse, hvor jeg, uprovokeret, blev meget bange og gemte mig i en skov et halvt døgn. Jeg har efterfølgende, i meget spontane, kortere perioder (et par dage af gangen) døjet med angst, dårligt selvværd, frygt for sociale situationer og ikke mindst hører jeg (åbenbart) syner. I starten fik jeg en altoverskyggende frygt for at være en vanskabning, et forfærdeligt menneske, hadet af alle - hvilket kun blev bekræftet når jeg kunne høre alle de skjulte hentydninger til min uduelighed når jeg talte med hvem som helst - undtagen min bedste ven gennem 10 år (min kæreste kan også tale mig fra det, men det er sværere) Nogle gange kritiserede folk hele min personlighed, vidste alt om mine dybeste hemmeligheder når jeg talte til dem, og sagde at de afskyede mig på baggrund af det.

Folk på gaden taler nedsættende om mig. De er til gengæld stærke mennesker der står ved hvad de siger - de er med i fællesskabet og kommer godt ud af det med mennesker fra første hånd. At være sammen med mig ødelægger mine nærmeste psykisk, de ved det ikke, men jeg kunne se det.

Jeg taler meget åbent med mine nærmeste om det, hvilket gør at jeg idag ved at det ikke er virkeligt, og derfor til en vis grad kan ignorere det, men jeg bliver stadig deprimeret, besværlig og ugidelig når det kommer over mig.