Desperat efter svar på træthed
Jeg ved ikke om det jeg døjer med kan være forstyrrelser i stofskiftet, men det der står i mange af de andre indlæg, kunne tyde på det. Ville være glad for at få jeres mening.
En dag som i dag, vågner jeg efter en god nats søvn på 8 timer, og føler mig total udkørt/træt. Det lykkes mig at komme afsted om svømme, men efterfølgende er jeg om andet mere træt.. Føler at øjenlågene hænger nede om knæene. Prøver forgæves at spise, drikke kaffe (hvilket jeg ikke gøre så tit). Føler ikke jeg kan sove, og hvis jeg gjorde at det ikke ville gøre en forskel.
Jeg har før henvendt mig hos min læge, omkring disse uforklarlige dage med overdrevent træthed. Det har var desværre i mens jeg var i behandling for depression, så følte ikke det blev taget alvorligt. Har haft disse dage tit, nogen gange fra morgenstunden, andre gange føler jeg mig drænet op af dagen. Føler ikke at det er normalt!
Mange gange er det som mit system kører på overarbejde, men jeg er tung i hele kroppen..
Kan det være noget med stofskiftet..?
En dag som i dag, vågner jeg efter en god nats søvn på 8 timer, og føler mig total udkørt/træt. Det lykkes mig at komme afsted om svømme, men efterfølgende er jeg om andet mere træt.. Føler at øjenlågene hænger nede om knæene. Prøver forgæves at spise, drikke kaffe (hvilket jeg ikke gøre så tit). Føler ikke jeg kan sove, og hvis jeg gjorde at det ikke ville gøre en forskel.
Jeg har før henvendt mig hos min læge, omkring disse uforklarlige dage med overdrevent træthed. Det har var desværre i mens jeg var i behandling for depression, så følte ikke det blev taget alvorligt. Har haft disse dage tit, nogen gange fra morgenstunden, andre gange føler jeg mig drænet op af dagen. Føler ikke at det er normalt!
Mange gange er det som mit system kører på overarbejde, men jeg er tung i hele kroppen..
Kan det være noget med stofskiftet..?
Kommentarer
Får du antidepressiv medicin? Eller anden medicin for den sags skyld...?
Mange præparater har træthed som bivirkning. I så fald må du tale med lægen om et eventuelt medicinskifte.
Og så er kosten naturligvis vigtigt. Får man ikke nok at spise - og spiser sundt - er det helt normalt at blive træt. Og hvis man i stedet for at spise ordentligt og regelmæssigt (gerne 4-5 gange om dagen) smider noget sukker indenbords når man er ved at køre ned i trætheden så kører blodsukkeret op og ned hvilket bare fører til endnu mere træthed...
Har fået tjekket blodprocent, blodtryk (som godt kan være forhøjet når jeg har det sådanne), men ellers skulle der ikke være noget ud over det normale.
Jeg føler mig ikke deprimeret fortiden, faktisk meget ovenpå psykisk. Har også prøvet hele dagen, at overbevise mig selv om at jeg ikke var træt/drænet og komme i gang med alle de ting jeg har på listen..
Spiser sundt, motionere og lever sundt.
Har altid følt mig mere træt end andre, og ikke kunne klare mere end en ting/oplevelse om dagen.
Bliver hurtig irretabel og kort for hovedet.
Det jeg kunne tænke mig at vide er, om det kan være periodisk værre hvis man lider af forstyrrelser i stofskiftet.?
Vi er rigtig mange som er mere sensitive end gennemsnittet, og det betyder, at hjernen hurtigere bliver overstimuleret, hvilket fører til træthed.
MEN - du har en mistanke eller frygt for, at det kan være stofskiftet, så selvfølgelig skal du få det tjekket. Det er nemt; du skal bare have taget blodprøver, så afsted til lægen. Hvis lægen ikke mener der er nogen grund til det, så må du insistere så du kan få vished.
Jeg har altid været enormt træt. Var som barn en klumpe-dumpe og den ubetinget dårligste, når det handlede om at bruge kroppen. Har altid skulle have omkring 10 timers nattesøvn for at kunne hænge sammen næste dag. Har aldrig haft energi til at dyrke sport etc. Fra 10 års alderen en meget smertefuld lidelse, der hedder Hortons hovedpine. Havde som ung meget depression og angst. Angsten var konstant, depressionen kom og gik med mellemrum. Havde i øvrigt mange følelsesmæssige/ psykiske problemer. Fik som 22 årig angstdæmpende medicin.
Som 43 årig startede jeg i hypnoterapi p.g.a. hovedpinen, da jeg mente, at den var psykosomatisk. Lægerne rystede på hovedet og mente tydeligvis, at jeg var småskør, for lidelsen anses for at være uhelbredelig. Ikke desto mindre forsvandt hovedpinen hurtigt, men så fik jeg hul igennem til en traumatisk barndom. Det førte til, at jeg gik i terapi i 4 år for at bearbejde traumerne. Traumerne var (naturligvis) også årsag til angsten og depressionerne. Jeg lærte både i teori og praksis, at negative følelser dræner én for energi, så det var ikke mærkeligt, at jeg altid havde været træt, for alle fortidens negative følelser og tankemønstre slugte al energi.
Så røg jeg ind i et sagsforløb med kommunen, der tappede mig yderligere for kræfter. Trætheden var efterhånden så voldsom, så jeg gik til lægen og fik konstateteret ekstremt lavt stofskifte og fik medicin samt ordineret D-vitaminer. Det hjalp, så jeg ikke havde så stort søvnbehov længere og jeg havde heller ikke længere bly i arme og ben. Fik større bevægelsesfrihed i kroppen, men energi havde jeg ikke mere af.
I december 2010 (som 50 årig) startede jeg i SE-terapi (somatic experiencing - choktraumeterapi, kropsterapi), som handler om at få den ophobede traumeenergi ud af kroppen. Det har ført til, at jeg har reduceret stofskiftemedicinen med indtil videre 1/3, fordi kroppen har fået renset ud i de gamle negative energier, der har siddet i nervesystemet og er ved at stabilisere og opbygge nervesystemet. Min læge forstår ikke rigtigt, at terapien har den virkning på stofskiftet, men han troede jo heller ikke på, at min hovedpine kunne blive kureret, så han tager det til efterretning og lærer nyt omkring sammenhængen mellem krop og sind.
For der er jo en tæt sammenhæng mellem krop og sind, selvom mange mennesker helst holder det adskilt og ser en fysisk lidelse som kun fysisk og en psykisk som kun psykisk. Men fysiske og psykiske lidelser hænger altid sammen og skyldes overbelastninger og ubalancer. Har man ubalancer i kroppen vil der uundgåeligt også være det i sindet og har man det i sindet, vil det have sit modsvar i kroppen.
Jeg mener så, udfra egne erfaringer, at dem i sindet må løses først eller sideløbende med dem i kroppen. Ellers bliver det bare symptombehandling. Det kan også være nok for nogen men er ikke altid nok til at få det godt.
Hilsen Helene
Ja, det kan godt være dit stofskifte der driller. Det er noget du bør få undersøgt. Jeg synes ligesom Anna, at det bare er med, at komme afsted og få det tjekket. Det kan din egen læge gøre. Du skal lige vide, at dit tsh skal være under 2 og gerne 1, selvom den øvre normalgrænse er sat lidt højere. Bed evt. om, at få en udskrift af prøveresultaterne (det er din ret). Så kan du selv se hvordan dine resultater er i forhold til "normalgrænserne". Og det er nemmere for dig at stille opklarende spærgsmål til din læge, hvis du selv har set på resultaterne. De hormoner der skal ligge indenfor grænserne ved stofskifteprøven er: tsh, thyroxin, frit thyroxin og triiodthyronin. Alle disse prøver måles ved en enkelt blodprøve og vil derfor stå på dit prøveresultat.
Du skriver, du har haft depression og føler dig meget træt og tung. Alligevel prøver du at gøre alt det du så gerne vil og plejer, svømme, spise sundt osv. Du skriver det endda på lister, måske for at holde dig selv fast i et "normalt" aktivitetsniveau? Du lyder som om du prøver alt hvad du kan, men du drænes for energi. Jeg har selv haft det på nøjagtig samme måde og har autoimmunt lavt stofskifte. Grunden til at energien kan svinge er, at stofskiftet kan have en periode, hvor det er lidt for højt inden det til sidst bliver permanent for lavt.
Alt dette er blot oplysninger som du måske kan få brug for...der kan jo være helt andre grunde til din træthed end et stofskifteproblem. Som Helene skriver, hænger krop og sind sammen. Men der er da en grund til at få det undersøgt.
Skriv endelig hvordan det gik for dig. Held og lykke.
Mvh. Karmacure
Jeg mener også at krop og sind påvirker hinanden. Har selv prøvet psykoterapi med åndedræt øvelser, som var virkelig godt.
Er startet hos en coach, hvor jeg den anden dag, kunne konstatere at jeg bliver utrolig meget påvirket fysik, hvis der har været noget uafklaret psykisk, mere en jeg lige selv kunne se sammenhængen i. Så ja, spørgsmålet er om jeg 'bare' skal være bedre til at se sammenhængen.
Endnu en gang tak. Synes godt nok Helene at du har måtte stå meget igennem, og synes det er flot at du kæmper din egen kamp for at få det godt.
God weekend, Mia
NOTA BENE:
Her taler vi IKKE om en akut forgiftning af kroppen, men en over år ophobet forgiftning af bindevæv, organer, knogler og evt. centralnervesystemet fra f.eks. amalgamplomber, vaccinationer, kulkraftværk, ernæring, etc.
Denne lidelse kan kan vise sig som mange forskelligartede symptomer og bliver derfor af "almindelige" læger ofte ikke diagnosticeret (også fordi lægerne ikke har de rette tests til rådighed hhv. ofte ikke har kendskab til disse fra deres lægestudie).
Du / I kan meget gerne læse meget mere på mit infosite ...
http://www.tungmetal.dk
... og/eller i min facebookgruppe om emnet ...
http://www.facebook.com/group.php?gid=40634746779
Venlig hilsen
Henrik