Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlivsbetændelse

Redigeret 8 marts, 2011, 03:07 i Underlivsbetændelse
Hej, jeg har lavet noget research på diverse sidere der informere om underlivsbetændelse, og mit spørgsmål er så:

Kan underlivsbetændelse fremkomme af andet end abort, fødsel, klamydia, eller i sjældne tilfælde gonore?

Jeg kan blandt andet henvise til http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms ... =3/menu=1/ , hvor det bliver forklaret som at der kun er de muligheder der bliver givet her:

Der findes to slags underlivsbetændelse. Den ene opstår efter en abort eller fødsel, hvor bakterier får adgang til livmoderen og æggeleder. Den anden opstår efter samleje, hvor bakterien chlamydia overføres. Følger efter en underlivsbetændelse kan være ufrivillig barnløshed, kroniske underlivssmerter og graviditet udenfor livmoderen. Det er derfor vigtigt både at forebygge og behandle underlivsbetændelse.

Er det de eneste måder man kan få underlivsbetændelse på?

Mvh.

Anonym =)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej, det er ikke de eneste måder.

    Det er ret underligt at de skriver sådan på lægevagten.dk

    Man kan også få betændelse hvis der fx. kommer afføringsbakterier op i skeden. Fx. hvis man har analsex og så samleje i skeden uden først at skifte kondom.

    Jeg fik en slem underlivsbetændelse (min først underlivsbetændelse nogensinde) for et års tid siden - så slem at lægevagten troede det var blindtarmsbetændelse; kirurgisk afdeling sendte mig dog videre til gynækologisk hvor jeg så var indlagt i 3-4 dage og fik antibiotika IV. De testede for diverse bakterier men fandt aldrig årsagen...
Log in eller Registrér for at kommentere.