Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

MIRAKELKUREN ISOSTRETINOIN

Redigeret 7 marts, 2011, 16:50 i Bumser
Jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer med isotretinoin, fordi der er så meget jeg burde have vidst, som min læge ikke fortalte mig. Hvis du er begyndt på eller overvejer mirakelkuren, så læs videre.

Jeg kalder det mirakelkuren, fordi det er vanvittigt effektivt. Fra at have haft en del bumser som jeg efterhånden var rigtig træt af, forsvandt de alle sammen efter 2½ måned med isotretinoin. Men i mellemtiden har jeg haft så mange bivirkninger, at jeg knapt nok har lagt mærke til resultatet.

Den første måned var en leg. Ja, jeg fik tørre øjne, hud og læber, men jeg købte lidt cremer og og nogle øjendråber, og så var det ikke noget problem (Jeg anbefaler Visine øjendråber mod tørre øjne, en hudcreme der hedder Rømers allround creme. Og glem læbepomade, vaseline er det eneste der virkelig hjælper).

Præcis en måned efter jeg begyndte på kuren kom det første chok. En morgen pissede jeg simpelthen blod. Meget bange tog jeg til ind til min læge, som forklarede mig at isotretinoin tørrer ud ALLE steder, åbenbart også i urinrøret, og derfor havde jeg altså fået et lille sår i urinrøret. Lægen sendte mig hjem med noget binyrebarkhormon som jeg brugte indtil blødningerne holdt op, efterfølgende blev urinrøret et af steder hvor jeg hver dag skulle bruge hudcreme.

Omkring to måneder henne i behandlingen begyndte det for alvor at kunne mærkes. Isotretinoin ophobes i kroppen, så bivirkninger bliver værre for hver dag man tager dem. Efter to måneder begyndte jeg jævnligt at få hovedpine, og jeg begyndte at sove mere end sædvanligt. Disse bivirkningerne accepterede jeg og tænkte, at det var skønhedens pris.

I vinterferien gik jeg ind i den fjerde måned med det stads. Fra af have været et af de gladeste mennesker på jorden blev jeg ramt af kraftige humørsvingninger. Det meste af min vinterferie gik med at tude. Nu rutsjer mit humør op og ned, og jeg bliver jævnligt nødt til at blive hjemme fra skole fordi jeg simpelthen ikke er stabil nok til at jeg tør gå uden for en dør.

Jeg har en måned tilbage, og jeg har besluttet mig for at jeg vil gennmføre kuren. Jeg er gået igennem så meget nu, så jeg vil ikke risikere at bumserne kommer igen fordi jeg ikke kunne klare den sidste måned.

Med til min historie høre, at min hudlæge (hvorfor ved jeg ikke) har givet mig den allerhøjest tilladte dosis. Derfor er det muligt, at du, hvis du får en lidt lavere dosis, ikke får det helt så slemt som mig. Med isotretinoin er det nemlig sådan at bivirkningerne stiger eksponentielt med dosis, og tilbageslagsrisikoen falder eksponentielt med dosis.

Har du spørgsmål til andre ting angående hvordan det er at være på isotretinoin, så skriv endelig en kommentar.

Sluttelig et par fakta, som din hudlæge sikker glemmer:
1. Alkohol er bandlyst, i hvert fald i de 'sjove mængder' (=over to genstande)
2. Man kan ikke tåle sol, der skal bruges MEGET solcreme, nu hvor solen skinner.
3. Man kan ikke gå i svømmehal, chloren får huden til gå amok.
4. Man bør ikke tage varme bade, jeg blev virkelig rød og fik ondt i huden af et normalt, dejligt varmt bad.
5. Sportsudøvelse bliver ret begrænset, for man bliver markant mere øm i kroppen end normalt, og man kan ikke præstere det man plejer at kunne.
6. Isotretinoin er et meget omdiskuteret lægemiddel. Mange mener, at det burde forbydes eller i hvert fald begrænses kraftigt. Det er trods alt en medicin der oprindeligt er udviklet til hjernekræft.
Log in eller Registrér for at kommentere.