Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Risiko for Hiv?

Redigeret 6 marts, 2011, 14:11 i Mandlige sexproblemer
Er en dreng på 16 som lige er kommet hjem fra skiferie. På vej derned spiste vi på en Mac D og da vi var færdige skulle jeg tisse. Jeg satte mig ned og i det jeg skulle til at tisse rørte mit penishoved ved indersiden af kanten på toiletet. Det skal siges at det så rent ud og der sad da også en rengørings dame udenfor an. Nu 2 uger efter er jeg blevet syg og jeg har læst om hiv og dens symtomer, og der står at der nogle uger efter ville kunne være sygdom hos den smittede. Kan jeg have blevet smittet, eller er det helt hen i vejret?

Mvh

Unknown

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hiv lyder i hvert fald som helt hen i vejret, men hvis du er så syg at du skal under lægebehandling, så skal du naturligvis gøre det, men det er der så andre årsager til.

    Hvis du skulle være blevet smittet med en kønssygdom på den måde, så har der umiddelbart før været en med en kønssygdom, og vedkommende har så smurt godt og grundigt ind med sygt sekret. Du er så kommet der ind ganske få sekunder efter, og du har kørt din tissemand rundt i det sekret.

    Nej! Det var vel ikke det, der skete, vel? Men så "nemt" er det altså heller ikke at blive smittet på en sådan måde, som du har beskrevet.

    Tror du ikke, du har fået en gang influenza el.lign.? Eller hvis du har haft ubeskyttet sex, så kan du naturligvis sagtens have fået noget kønsoverført.
  • Indstillinger
    Nej selvfølgelig gjorde jeg ikke det, havde vel kontakt med indersiden af toiletet i maks. 1 sekundet. Og da jeg kom var døren åben så der havde ikke været nogle der inde lige før jeg kom
  • Indstillinger
    Hejsa :)

    Du er langt fra den eneste der er bange for at være blevet smittet med HIV på meget spinkelt grundlag.

    Det er smadder ærgerligt. Både for jer der helt unødigt går og er bange og fordi det stigmatiserer hiv-smittede.

    Man kan IKKE blive smittet med hiv så nemt. Heller ikke ved fx. at dele håndklæde med en hiv-smittet. Selv hvis man har sex med en hiv-smittet er der kun lille risiko for at blive smittet.


    http://www.netpatient.dk/hiv-aids.htm :

    "Hvordan smitter HIV ?

    HIV er ikke særlig smitsom, modsat for eksempel influenza virus. Grunden hertil er, at HIV kun udskilles i nogle kropsvæsker og den hurtigt går til grunde når den befinder sig udenfor den menneskelige krop. For at blive smittet skal en kropsvæske som indeholder HIV altså hurtigt overføres fra et menneske til et andet. HIV findes i sæd og blod, men for eksempel ikke i sved eller spyt. Ved en blodtransfusion med smittet doner blod er risikoen for at få HIV meget høj, mere end 99%. Hvis man stikker sig med nåle og sprøjter som en person med HIV allerede har brugt er der en væsentlig risiko for at få HIV. Ved sex, især analt samleje, er der også en risiko, men den er meget lavere. Man regner med en risiko på 0.3-0.5% per samleje, dvs. at der statistisk set skal 200-300 samlejer til mellem smittede og ikke smittede før den ikke smittede bliver smittet. Risikoen stiger dog 5-10 gange hvis man også har en kønssygdom."
Log in eller Registrér for at kommentere.