Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hævede øjne, hjælp!

Redigeret 19 marts, 2011, 04:03 i Åben debat om øjne
Hej.

Mine øjne er hævet rigtig meget i den her uge, det er det stykke lige under øjenbrynene. Mine øjne føles rigtig tunge og trætte. Jeg tror ikke det er allergi, eller noget. Hvad kan jeg gøre for det går væk? Håber der er nogen der kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Hævede øjne kan sikkert skyldes mange ting. I min familie er vi tre der ind imellem kan få hævede øjne, når vi har spist jalapenos (syltede stærke chili). Jeg mener at have hørt, at stærkt krydret mad eller chili i visse mængder også kan give hævelser. Det er ikke helt umuligt, at det er noget du har spist, så prøv at tænke over, om du har spist noget du ikke plejer? Brugen af en ny ansigts- eller øjencreme kan ogå give hævelser.
    Om ikke andet forsvinder hævelsen af sig selv, når du holder op med at spise for stærk mad eller bruge cremen...hvis det skyldes ovennævnte.

    Har du nogle former for sygdomme, der evt. kan kobles til hævelserne?

    Kh. karmacure
  • Indstillinger
    Jeg har ikke rigtig spist noget jeg ikke plejer og jeg har ikke nogen form for sygdom, men jeg har haft svært ved at spise på det sidste. Jeg har tabt mig et par kilo, og mine veninder siger også jeg har tabt mig. Jeg tror jeg er ved at udvilke en spiseforstyrrelse. Men kan det have noget med mine øjne at gøre?
  • Indstillinger
    Hej,

    Du skriver, at du har tabt dig og at du tror, du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Det er godt, du skriver det her, for så kan du få hjælp. Jeg kan hjælpe dig med et telefonnummer til en rådgivning.
    Det er vigtigt, at du beslutter dig for, at tage dig selv alvorligt, for en spisefortyrrelse skal behandles. Så det må du love dig selv.

    Hvis dine hævede øjne handler om en spiseforstyrrelse, så er det spiseforstyrrelsen du skal få behandlet, ikke øjnene. Dine øjne skal nok blive fine igen. Og det er jeg sikker på, at du også skal. Men du er nødt til at gøre noget selv. Jo før jo bedre.

    Jeg skriver et telefonnummer på en telefon du kan ringe til helt anonymt. Så kan du snakke med nogen rare mennesker om de tanker du har omkring din mulige spiseforstyrrelse. Rådgivningen hedder: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser. De kan hjælpe dig med at få svar på dine spørgsmål. Her er det du skal bruge:

    Den anonyme telefonrådgivning har åbent mandag til torsdag mellem kl. 18 og 20 på tlf. 7010 1818. Dog ikke på helligdage.

    På telefonrådgivningen kan man blandt andet:
    Få hjælp til at dele den bekymring og de problemer der kan opstå i forbindelse med en spiseforstyrrelse eller selvskade
    Få rådgivning om de forskellige former for spiseforstyrrelser og selvskade
    Få rådgivning om forskellige behandlingsmuligheder for spiseforstyrrede og selvskade
    Få vejledning til at søge yderligere hjælp
    Få rådgivning omkring hvor/hvordan hjælpen findes

    Rådgivningen er bemandet af frivillige i alderen fra ca. 24-55 år. Nogle af de frivillige rådgivere er selv tidligere spiseforstyrrede, mens andre har erfaring med spiseforstyrrelser og selvskade på anden vis.
    Alle frivillige er rekrutteret og har gennemgået en grundig uddannelse forud for deres rådgivningsarbejde.

    Jeg håber du vil tage mod til dig og ringe til dem. (Du kan også finde dem på nettet. Søg på: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser).

    Bedste hilsner karmacure
  • Indstillinger
    Tja, igen må jeg konstatere at problemer med fødevarer dukker op 'alle vegne' Til dem som slås med det, vil jeg sige at det er rart I nævner det som en mulig årsag til den måde kroppen reagerer på. Hvis I har andre bidrag om emnet, vil jeg foreslå at I skriver under Allergi, eller Sund kost. Redaktionen har fået forslag om at oprette en debat om Fødevareintolerance. Indtil det forhåbentlig sker må vi prøve at samle indlæggene så vi kan finde hinanden, udveksle erfaringer m.m., og ikke mindst give et billede af problemets omfang. Jeg har desværre ikke resurser nok så jeg håber andre ville lægge lidt energi i at stifte en forening eller andet, så vi kan få mere fokus på det. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.