Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knirkende knæ

Redigeret 3 marts, 2011, 14:27 i Sportsskader
Hej. Jeg er 32 år og oplever et problem med mit venstre knæ. Når jeg sætter mig på hug og efterfølgende rejser mig op igen knirker knæet. Der er ikke forbundet nogen form for smerte med, måske højest lidt "stivhed" med det - hvilket måske kan skyldes at jeg i periode har været lidt for fysisk inaktiv.
Er der nogen, der ved hvad diagnosen kan være på dette ?.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Følgende er fra www.leddegigtgportalen.dk og er et citat fra en eksperts besvarelse af en spørgers spørgsmål:
    Citat: (...) Det er noget andet med knirken og knagen. Det gør alle led en gang imellem, og det lyder værre end det er. Knæ er særlig ”ramt”, tænk bare på de knæk, der lyder i en gymnastiksal, når ellers helt raske børn/unge går ned på hug. Lydene skyldes i langt de fleste tilfælde forskellige hop af ledflader, ledbånd, sener mm, men kan selvfølgelig også dukke op ved bruskforandringer. Det bliver mindre alvorligt, hvis de kommer og går, idet der så ikke kan være tale om mere betydende ledskade.
    Disse lyde skal i hvert fald ikke afholde dig eller andre fra motion og træning, med mindre de er koblet med smerter – eller i værste fald hævelse. (citat slut).

    Det lyder som om du ikke behøver være bekymret, hvis der ellers ikke er smerter. Min søsters knæ knirker også når hun går. Det er særlig udtalt ved trappegang. Det er altid en god idé at træne musklerne omkring knæet, da det er musklerne der skal trænes for at gøre knæt mere stabilt. Du kan evt. konsultere en fysioterapeut, som kan vise dig øvelser du kan lave dagligt. Al sport vil over tid styrke dit knæ, så længe du ikke overbelaster knæet. Så læg blidt ud! Held og lykke med det.

    Kh. karmacure
Log in eller Registrér for at kommentere.