Autoimmunt lavt stofskifte og humør
Hej derude,
Jeg har autoimmunt lavt stofskifte. Sidste blodprøve var endelig efter 2 års behandling "normal" (tsh 0,56). Jeg tager nu en lille smule mindre Eltroxin, så jeg skulle komme op og ligge på omkring 1. Men mit humør er ikke godt. Jeg har gennem mange år, også flere år før sygdommen blev opdaget, døjet med angst, nedtrykthed og svingende humør. Det har været 15 år med op og nedture. Så jeg vil bare høre, om andre med autoimmunt lavt stofskifte har haft nogle af de samme problemer med jeres energiniveau, humør og følelsesliv? Og om I har fået det bedre efter I er kommet ned på normalt tsh (mv.) gn. behandling?
Jeg synes selv mit humør er helt i skoven ugen op til menstruation, men også i andre perioder. Den ene dag kan jeg være fuld af krudt, mens jeg den næste knapt kan klare at gå udenfor en dør. Det kan også svinge meget i løbet af dagen. Derfor har jeg også trukket mig en del fra det sociale, fordi jeg ikke er sikker på jeg kan magte at holde de aftaler jeg laver med andre.
Jeg spiser ellers supersundt, er slank, i god form og dyrker sport flere gange om ugen, men det er surt at føle sig tung i benene, når man bare gerne vil spæne derudaf. Og det er surt at være nedtrykt og føle sig asocial. Går det mon nogensinde væk? Kan nogen genkende det jeg skriver? Er der nogen der ligesom mig føler at man ikke er rask trods medicinen?
Kh. karmacure
Jeg har autoimmunt lavt stofskifte. Sidste blodprøve var endelig efter 2 års behandling "normal" (tsh 0,56). Jeg tager nu en lille smule mindre Eltroxin, så jeg skulle komme op og ligge på omkring 1. Men mit humør er ikke godt. Jeg har gennem mange år, også flere år før sygdommen blev opdaget, døjet med angst, nedtrykthed og svingende humør. Det har været 15 år med op og nedture. Så jeg vil bare høre, om andre med autoimmunt lavt stofskifte har haft nogle af de samme problemer med jeres energiniveau, humør og følelsesliv? Og om I har fået det bedre efter I er kommet ned på normalt tsh (mv.) gn. behandling?
Jeg synes selv mit humør er helt i skoven ugen op til menstruation, men også i andre perioder. Den ene dag kan jeg være fuld af krudt, mens jeg den næste knapt kan klare at gå udenfor en dør. Det kan også svinge meget i løbet af dagen. Derfor har jeg også trukket mig en del fra det sociale, fordi jeg ikke er sikker på jeg kan magte at holde de aftaler jeg laver med andre.
Jeg spiser ellers supersundt, er slank, i god form og dyrker sport flere gange om ugen, men det er surt at føle sig tung i benene, når man bare gerne vil spæne derudaf. Og det er surt at være nedtrykt og føle sig asocial. Går det mon nogensinde væk? Kan nogen genkende det jeg skriver? Er der nogen der ligesom mig føler at man ikke er rask trods medicinen?
Kh. karmacure
Kommentarer
for mig hænger det præcist omvendt sammen: Det lave energiniveau (trods gode tal), nedtryktheden, angsten m.v. kommer af nogle årsager, der har forårsaget det lave stofskifte.
Jeg ser altså ikke disse følelsesmæssige eller psykiske lidelser som et symptom på stofskiftelidelsen men stofskiftelidelsen som et symptom på de psykiske lidelser. Krop og sind hænger sammen og der er en årsag til, at man har de lidelser man har.
Jeg har et flerårigt terapiforløb bag mig, hvor jeg har arbejdet med de psykiske følelsesmæssige problemer og går nu i SE-terapi, der er en slags kropsterapi. Det har ført til, at stofskiftet nu er steget, så jeg er blevet sat 1/3 ned i medicin.
Hilsen Helene
Tak for dit indlæg. Det lyder spændende. Er det også autoimmun hashimoto du har? Kan du henvise til et link om den terapi du beskriver?
/karmacure
Jeg gik i hypnoterapi i 4 år og det hjalp utroligt meget på de psykiske/følelsesmæssige problemer. Nu går jeg som sagt i SE-terapi og det hjælper til at få kroppens energisystem helbredt. Du kan læse mere om SE her http://seforeningen.dk/hvad_er_se/
Hilsen Helene
Mange tak for svaret. Det er flot at dit stofskifte nu er så meget bedre. Godt arbejdet. Har også selv prøvet både hypnoterapi og psykologer og alt sammen har selvfølgelig givet stor og vigtig indsigt, men altså ikke været helt nok. Tak for linket.
Kh. karmacure