Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

uregelmæssig søvn rytme.

Hej.

vil lige ligge ud med at sige jeg er ordblind, så håber i kan forstå og læse, hvad jeg vil sige.

jeg har nu siden starten december (D.7) hvadet sygemeldt fra jobet, eller jeg er blevet sagt op, det også lige meget nu.
men men.
har så gået hjemme siden på grund af stærke smerter i læn og ned til knæene. min rygvivel ting, det der disko mellem knoglerne har fået et kæmpe tryk, så har faktisk stadig rigtig meget ondt, tager dog ingen smertestilne, da jeg er meget i mod det, sånden er jeg bare :)

nå for at komme til sagen.
det tog mig ikke mere en et par uger, og komme ind i en dårlig soverytme.
jeg kan ikke sige på hvilken tidspunkter jeg er vågen og eller sover.
da det varrier så meget!
men når jeg sover, sover jeg max 3-5timer, og det er aller max!
vågner så og er frisk som en havørn, så kan der gå alt fra 20min til flere timer før jeg bliver træt igen.
men sånden rundt regnet fra mellem 11-12 til omkring 15-16, i det tidsrum, kan jeg blive sindsyg træt, og når det sker, knalder jeg som reglt 5-6timer!

jeg er sånden andlagt dybt inde i mig selv, at når klokken bliver over 12 om aften/natten, så får jeg dårlig samvitighed over jeg er vågen, forde det er bare underligt, og der burde man ligge i sin seng og sove.
nogen gange bliver jeg rigtig træt inden 12, og andre gang bliver klokken 5-10 om morgen, før jeg bliver træt.

det er bare ikke til at sige hvornår jeg er træt, og hvornår jeg ikke er.
men mærker jeg den mindste træthed, så går jeg i seng, bare et gab, eller noget i den dur.
så ved jeg godt hvad klokken har slået, og hopper så i seng.

jeg laver jo ikke noget og går bare hjemme, kan ikke rigtig tag ud og opleve noget, andet en vis jeg får kørelejlighed, på grund af mine smerter, for begynder det at gøre ondt, og jeg er uden, så vil jeg bare hjem!
så derfor er jeg meget hjemme, og har hvadet det længe (Gaaab mand!)
'
har jeg måske mangle på noget stoffer/vitaminer allar et eller andet??
er det min kost, måske?
har fået taget sådan en test sidste år, for at se om jeg havde mangle på D vitamin, jeg lå lige under middel, så sku ind i sådan en læge ordineret tilskud behandling, ting på m3dr.
men fik aldrig købt de vitaminer.
også gik det ligesom bare i sig selv.

det er irrereterne det her, rigtig meget.
er vant til at knalde 7-8 timer.
gå i seng ved en 10-11 tiden, og bare sove ignemmen!
men efter det tryk i ryggen, og jeg er blevet sygemeldt, så er min soverytme fuldstændig ude af balance!

kan i kommer med nogen råd, hjælp eller et eller andet, til hvad jeg skal gøre??

og nej er ikke misbruger af noget somhelst.
har hvadet men det er mange år siden nu, så det er ikke problemet.

Hilsen Thomas.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Thomas.

    Først og fremmest vil jeg mene at det er vigtigt at du tager kontakt til din læge med problemet, for han kan nok vejlede dig bedre end de fleste herinde.
    Derudover så kan jeg godt forstå at du ikke er meget for smertestillende medicin - jeg har det ligeså! Men jeg tror bare at det nogle gange kan være nødvendigt, og det er det nok i det her tilfælde. Hvis du ikke ønsker at tage det hele tiden så tag det i det mindste inden du skal i seng, så du nemmere kan falde i søvn, for det er meget sandsynligt at det har en stor indvirkning på din søvn.
    Der er også nogle ting du selv kan gøre for at få en bedre søvn, som bl.a. er:
    Lad være med at spise lige inden du skal i seng. Der skal helst have gået en time eller to siden du sidst har spist.
    Gå i bad en time inden du skal i seng. Det betyder rigtig meget for kroppen, der kan slappe af bagefter.
    Hør noget musik, der får dig til at slappe af. Nu ved jeg ikke om du har en smartphone, men hvis du har så findes der mange programmer, som kan afspille naturlyde, når man skal sove, og det hjælper ihvertfald for mig. Ellers findes der også CD'er med naturlyde, der skulle virke afslappende.
    Og så tror jeg også bare at du skal prøve at tvinge dig selv til at gå i seng et bestemt tidspunkt hver eneste dag, så du får skabt en rytme igen.

    Håber det kan hjælpe dig. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.