Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fødevareintolerance m.m.

Helle8Helle8
Redigeret 23 oktober, 2011, 10:35 i Sund kost
Det er efter sigende et problem for 45% af befolkningen, men rigtig svært at finde noget om. Endelig fandt jeg lidt samlet information og hjælp på en helt ny hjemmeside. Søg evt. på fødevareoverfølsomhed. Man kunne håbe at netdoktor ville lave et link? Mvh. Helle8

I dag rettede jeg overskriften, som gerne skulle give god mening for alle og skabe en bredere debat.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 21 juli, 2011, 05:21
  • Indstillinger
    Hvor er jeg glad for at du også er kommet på banen med dine kostproblemer. Under Allergi fandt jeg en del indlæg som bl.a. også handler om alkohol, foreløbig kan jeg foreslå dig at læse dem, mange nævner også chokolade i den sammenhæng. Generelt er anbefaligerne jo at man holder sig fra de ting man ikke kan tåle. Måske er det en idé for dig at skrive dagbog så du vil kunne gå tilbage og se; pludselig er der måske noget som går igen. Når man får noget der ikke er godt, binder man væske især i ansigt, hænder og fødder. Ting uden hvede og mælk kan du få i helsekostbutikker, selvom du ikke har gluten allergi kunne du gå efter gluten og mælkefri, gluten allergikere må dog gerne få hvedestivelse, så kig efter mærkerne, de fleste er ret gode til at fortælle hvad der ikke er i. Ellers er regel nr. 1 LÆS DEKLARATIONEN ALTID. Der kan være ændret siden sidste gang, man kan desværre ikke bare tænke at den her vare er sikker. Det er dyrt at handle specialprodukter, men helt ærligt; det er prisen værd at have det så godt som muligt. Helle8
  • Indstillinger
    Hej Alle med fødevare problemer!

    På opfordring!

    Hvad har du problem med? Hvordan reagerer du på fødevaren? Hvordan fik du det konstateret?
    Stil spørgsmål, fortæl din historie og del dine erfaringer med andre uanset hvad det er der giver dig problemer.
    Lav evt. et link, hvis du har fortalt om det et andet sted i debatten.
    Skriv gerne i overskriften, hvilken type det handler om

    Med dette skulle det gerne blive nemmere at finde hinanden og svar på spørgsmål omkr. intolerancer m.m.

    KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej

    Bare til info: Både Super best og Irma forhandler bla. glutenfri mel og andre allergifødevare.

    Jeg er 43 år. For omkring 12 år siden fik jeg via priktest hos en hudlæge, på min arm konstateret allergi/intolerance med forskellige fødevare.

    Jeg gik i en del år med væskende blærer på hænderne, som kløede som bare pokker. Jeg forsøgte undgå de fødevare som jeg reagerede positivt på ved priktesten. Men det fik ikke blærene til at forsvinde.

    Jeg har ikke blærerne mere, pludselig forsvandt de, og jeg spiser alt det som jeg kan lide at spise, uden nogen hensynstagen.

    Så gad vide hvad den priktest viste ?
  • Indstillinger
    Hej

    Tilsyneladende lever mange med fødevare problemer uden at det generer dem?

    Nå, nu lidt om min baggrund for at starte denne tråd:
    I ca. 28 år har jeg haft konstateret problemer med fødevarer. Jeg betalte selv en Alcat test og for nylig en Elisa test. Siden 1997 har jeg specifikt været på gluten- og laktosefri diæt.
    Elisa testen viste også problemer med histamin og candida, sandsynligvis pga. af for meget tungmetal i kroppen.

    Med jævne mellemrum har jeg haft fat i et eller andet alternativt.

    Løsningen for mig har været at gå over til råmad (raw food). Jeg har det godt så længe jeg kan holde mig til den måde at spise på; man undgår automatisk mange allergener, fordi man stort set lever af grøntsager og frugt, som jeg dog heller ikke kan nyde det hele af.

    Det psykiske aspekt får jeg med i form af terapi. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej til dig med priktesten.

    Ville du gerne have et svar på dit spørgsmål?
    Umiddelbart har jeg ingen bud, men vi ka' jo håbe andre har. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.