Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sover 4-5 timer maks

Jeg er ved at blive skør. Jeg kan ikke huske, jeg kan ikke fungere, jeg er træt træt træt men kan ikke sove.

Min nat fungerer ved at kl 20 er jeg ved at dejse om af træthed, helt baldret, og ligger jeg mig på sofaen går der 10 sek så sover jeg.
Men så vågner jeg kl 1 og er færdig med at sove, og det fungerer ikke, så jeg kæmper mig igennem hver eneste aften indtil kl 22-23 stykker og går så i seng.

I samme sekund som mit hoved rammer puden så er jeg væk, helt væk. Jeg sover så som en sten til kl 03 maks 3.30 altså 4-5 timer. Hvis jeg så bliver liggende i sengen når jeg vågner, så vender jeg og drejer mig, og tankerne løber bare rundt om alting og ingenting (aldrig noget relevant/bestemt)

Jeg plejer så at opgive og står op og sætter mig foran computeren, finder et ensformigt spil, indtil jeg kan mærke jeg er træt igen, gerne omkring 4.30 så går jeg i seng igen og sover meget uroligt 1 times tid, og så er jeg lysvågen igen.

Jeg er ikke på nogen måde stresset, overhovedet ikke, jeg har ikke noget bestemt jeg går og bekymrer mig om. Jeg har intet oplevet af tragiske ting, kort sagt der er ingen grund til denne tåbelige nattesøvn.

Eneste jeg måske kan finde er at jeg er A-menneske til fingerspidserne, men derfor har jeg da alligevel brug for mere sammenhængende søvn. Jeg er så træt at igår kunne jeg slet ikke huske hvordan vi var kommet ud til bondemanden for at hente hø, og bad tøsen om at finde sin taske, fordi jeg bestemt mente at de måtte have haft hende med hjem fra skole (hun leger tit med deres børn) Men vi var jo selv lige kørt derud.

Findes der noget som helst man kan gøre for at få en længere søvn? Jeg føler ikke min læge tager mig alvorligt, og de nægter at udskrive sovepiller pga den vanedannende effekt, men hvad søren kan jeg så gøre?

Jeg bliver snart stresset netop pga manglende søvn.

Kommentarer

  • Indstillinger
    til trunte
    ved det er nogle mdr. siden du havde dette indlaeg,og ved ogsaa at hvad du skrev desvaerre sker for mange,dog er det jo forskelligt hvad,hvordan m.m. ens sovn problem er.
    Men da jeg laeste dit var det HELE vejen igennem som om jeg selv kunne have skrevet det.
    Kunne rigtig godt taenke mig at udvaeksle meninger,ideer med mere.
    Vil vaere glad hvis du kunne sende mig en respons.
    Ville isaer vaere glad hvis du f.eks har fundet paa en rigtig god og ny ide til "vores" problem.
    Venligst Nicole2
  • Indstillinger
    Hej Nicole

    Jeg syntes sommeren har hjulpet en del på trætheden, det er ikke helt så uoverskueligt mere. Men jeg sover stadig alt for lidt.

    Jeg ringede til lægen, men hun grinede bare af mig, og sagde at så måtte jeg jo sove om dagen... yeeaaar right selvfølgelig da (smiley der banker hovedet ind i væggen og ser dum ud haha)

    Nå men jeg accepterer det bare og står simpelthen op, og sætter mig ind til computeren, evt 1 time, går så i seng igen, og sover til 5.30 når mandens vækkeur ringer.

    Ellers er der vist ikek rigtig nogen løsning, har du nogle gode guldkorn så skriv endelig :o))

    Mange hilsner
    Tina
  • Indstillinger
    først skal det nok siges det er mit først indlæg... enlig søgte jeg et svar på hvordan jeg skal håndtere min paranoide kammerat. men fandt denne tråd og sys den releterede godt til den sygdom jeg har udbredet adhd... en enkelt seroquel. og du kan sige er godnat når du føler dig træt, luk øjnene g tænk på du køre ferrari.. eller det du brænder for.. :)
  • Indstillinger
    Seroquel er et antipsykotisk middel som også bruges som stemningsstabiliserende ved bipolare lidelser, mod angst m.m. og det bruges i meget små mængder som sovemedicin.

    Som sovemedicin får man en lille dosis Seroquel på fx. 25 mg. eller 50 mg. ( at sove på, men så vidt jeg ved, kan det ikke bruge til alle.
    (At sige en enkelt pille kan man ikke - nogen indeholder jo vildt høj dosis)

    Jeg får selv Seroquel mod stemningssvingninger, og jeg har i flere år fået 300 mg. hver aften - nu får jeg 225 mg.

    Seroquel er sløvende, men en af de "mest almindelige (over 10%)" er søvnløshed. Men jeg ved ikke helt; måske øges risikoen jo højere dosis man får...

    Min personlige holdning er, at man skal undlade at tage sovemedicin og psykofarmaka hvis det overhovedet er muligt.
    Selvom Seroquel ikke er sovemedicin af den svært afhængighedsskabende slags (benzodiazepiner), er det ikke uskadeligt.
    Der findes en liste af mulige bivirkninger ved Seroquel så lang som en ugebladsartikel, og flere af de "almindelige (hos 1-10%)" er svært ubehagelige (mareridt, forhøjet blodsukker, levertal).

    Når det er sagt: Det lyder ikke som om, at jeres læger tager jer alvorligt.
    Og kommentaren om, at du bare kan sove om dagen er da under al kritik (med mindre du profiterer af en times tid på langs om eftermiddagen).

    Har I forsøgt jer med alt hvad der findes af råd som motion, frisk luft, naturlægemidler osv.? Jeg tænker også, om psykolog eller hypnose kunne være en idé.
Log in eller Registrér for at kommentere.