Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ikke gravid - hvorfor ? :'/

Redigeret 5 marts, 2011, 13:02 i PMS og menstruation
Hej, jeg vil egentlig bare spørge om i kan komme med nogle bud på hvorfor jeg ikke er blevet gravid endnu, jeg har været sammen med min kæreste i et år og vi har aldrig brugt kondom og han kommer op i mig nææsten hver gang, og der er ikke sket noget endnu :'/ ønsker så inderligt at blive gravid/mor, men er bange for jeg ikke kan, syntes nemlig det er lidt mærkeligt at der ikke er sket noget endnu, ved at rygning nedsætter sædkvaliteten og min chance for at blive gravid = vi er begge rygere, men ellers spiser vi sundt, drikker ikke kaffe og jeg skriver i min kalender hver gang jeg, sådan selv har regnet ud at jeg har ægløsning, så vi har lidt mere sex dér end andre tidspunkter.

Har talt med min læge om det, og spurgt om hun ikke vil henvise mig til en gynækolog, men det er som om hun ikke har lyst til det fordi HUN ikke syntes at jeg skal være mor endnu, men det er jo ikke noget hun skal bestemme, så ved ikke om jeg bare skal insistere på at få en henvisning eller hvad jeg skal gøre, for er ikke den person der siger allermest hvad jeg mener.

Men det jeg gerne vil spørge om her, er om i ikke kan svare på om i måske har oplevet noget ligende hvor i har gået i så lang tid og forsøgt at blive gravid og der ikke er sket noget, frygter at jeg har cyster på mine æggestokke, men er blevet undersøgt mange gange oppe ved min egen læge og hun bliver ved med at sige der ikke er noget? hmm, lidt træls situation, håber i kan komme med nogen råd, eller om nogen har prøvet noget ligende.

Tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som du nok ved, så er der virkelig, virkelig mange for hvem det tager meget lang tid at blive gravid.

    Når din læge siger, at du burde være fit for fight, så er det vel på tide at din kæreste får tjekket sædkvaliteten!
    Hvis den er glimrende, kan du fortsætte din insisteren på at blive undersøgt yderligere.

    Når det er sagt, så bliver jeg nødt til at kommentere din rygning. Jeg er selv ryger, og tror du, at det vil være nemmere at stoppe bare fordi du bliver gravid? Det tror jeg ikke, og derfor så syntes jeg, at I skulle tage at gå sammen om at holde op. Brug krudtet på rygestop i stedet på desperat at ønske at blive gravid.

    Desperate tanker hjælper ikke på fertiliteten, men det gør sundhed, og en del af det er at være ikke-ryger.

    Og så er du kun 20 år hvis jeg forstår dit brugernavn korrekt. Du har overhovedet ikke travlt, og I har trods alt kun været sammen i et år. Men ja; det syntes du nok er noget pjat jeg siger.
  • Indstillinger
    tja ved mig gik der 1½ år.. men altså det første år tænkte jeg på det konstant og gik op i det, og så holdt jeg ligesom op med at tænke så meget over det, og så tog kæresten og jeg en rigtig slappeferie, og ja, der er min bebs lavet og jeg er nu 24+2 uger henne.. og jeg er altså kun 20, så hør ikke efter hvad folk siger om at du har god tid...
    som jeg plejer at sige til folk der kommer med den kommentar: jamen hvis det skal tage 1½ år at lave hvert barn, så har jeg sgu travlt (okay jeg har så også en anden historie, da jeg skal have alle de børn jeg ønsker inden jeg er 25 grundet mulig nedsat fertilitet pga kemobehandling)

    men først så gå til din læge og insister på at få det undersøgt, det er sgu ikke noget hun bestemmer, og vil hun ikke det, jamen så har du jo mulighed for konsultationer hos en anden læge..
    og så se at slap lidt af med det (selvom det sygeligt svært).. det går ikke hurtigere af at du tænker konstant på det :)
  • Indstillinger
    Hvis du kun er 20 år og i kun har prøvet i et år, så skal du ikke regne med at blive sendt videre i systemet for nærmere undersøgelse før i har prøvet i 2 år uden held. Det plejer at være det normale. Du er altså ikke særlig gammel, så prøv lige at slappe lidt af.. Jo mere desperat du er jo længere tid går der før der sker noget.

    Jeg har prøvet at blive gravid i 14 år uden held, så jeg syntes du overreager lidt når du ikke er ældre. I har masser af år foran jer.
  • Indstillinger
    beklager på forhånd mit sure opstød!

    jeg synes det er p*sse træls at hører på alle de folk der siger "slap nu af" "du har masser af tid" "du er så ung" "vi har prøvet endnu længere så slap du bare af"...
    nu er der jo nogle mennesker der gerne vil have børn tidligt, og når det så ikke lykkedes så er der INTET der er værre end ovenstående kommentare fra andre (som regel kvinder sjovt nok)-
    min kæreste og jeg prøvede også i 1½ år inden det lykkedes, og fik alle kommentarene med på vejen..
    men nu er det jo sådan at så længe man ikke kender grunden til folks frustrationer, kan man ikke tillade sig at komme med de kommentare!
    grunden til at folk vælger at få børn tidligt kan være sk*de ligegyldig, pointen er at det nu engang er deres ønske...
    min kæreste og jeg havde nogle enkelte grunde, grunde som folk forstår når de hører dem, men det bare træls at skulle forsvare sit valg hele tiden...
    grundende er: et ønske om at få børn tidligt ganske enkelt!, min kæreste er 6år ældre end jeg og ville også gerne have børn tidligt, og så min tidl. sygdom som muligvis gør mig mindre fertil... men hvorfor kommer det sagen ved hvorfor vi vælger det? skal man også forsvare sit valg så meget hvis man vælger at få børn som 40årig? hmm... øv jeg synes det træls at man ikke må være frustreret over manglende graviditet efter 1år bare fordi andre har prøvet længere og bare fordi man er under 30
  • Indstillinger
    I har kun kendt hinanden i 1 år, så skal I nok ikke regne med at blive henvist til fertilitetsbehandling foreløbig.

    Måske er det også sådan din læge tænker?

    Da min mand og jeg havde forsøgt i 1½ år blev vi henvist til en klinik - derefter gik der yderligere 2½-3 år før jeg blev gravid. Er I stadig sammen til den tid, og kender I hinanden godt nok til, at kunne klare et sådan forløb?

    Hvordan er jeres økonomiske situation?

    Efter de nye regler, skal I regne med at skulle betale minimum 10.000 om måneden til behandling og hormonbehandling.

    Du skal tænke grundigt over, HVORFOR du gerne vil have et barn og om det er ham du er sammen med, du gerne vil have skal være faren til dit barn.

    Som sagt har I ikke kendt hinanden så længe - der kan nå at ske rigtig mange ting.

    Jeg forstår godt behovet for og lysten til at få et barn - og det er det bedste i hele verden når det kommer :)

    Jeg ved godt det er svært, men man bliver skør i bolden af at tænke på mens. og ægløsning hele tiden. Tag den med ro og prøv at lade være med at tænke ALT for meget på det.


    Johanne

    P.S: Nu hvor man selv skal betale, kan I jo sådan set bare selv opsøge en klinik og blive undersøgt - der KAN I måske finde frem til en løsning på problemet. Læs lidt om det på nettet.
  • Indstillinger
    Hej igen :)
    Ja jeg er ung, men jeg er "klar" til at blive mor kan jeg mærke, går ikke i byen længere, drikker næsten ikke og er meget "voksen" syntes jeg selv og mange andre, men som Chris90 skriver så kan det vel også være ligemeget hvor gammel jeg er, hvis jeg føler mig klar. Og vi har heller ikke kun kendt hinanden et år, vi har været kærester et år, men har kendt hinanden længe, og VED det er ham der skal være far til mine børn. Vi har ikke tænkt på fertilitetsbehandling, fordi det er så dyrt som det er, og er jo heller ikke sikker på at jeg ikke kan blive gravid, syntes bare der er gået lang tid, og derfor tror jeg der er noget der ikke fungere som det skal, eller det troede jeg indtil jeg så hvad i forskellige har skrevet, at man ikke bare bliver gravid lige med det samme, men grunden til jeg troede man blev gravid "lige med det samme" er at mange af de veninder jeg har som er blevet mor har ikke forsøgt så længe. Men det jeg egentlig også ville var at høre om der er noget bestemt man kan gøre for at det går hurtigere, lidt ligesom Chris90's svar; sund kost, stoppe med at ryge osv osv. Har kigget meget omkrig det inde på nettet, og for cirka et halvt år siden var jeg hele tiden helt kuller hver gang jeg gik forbi en babytøjs butik, kort sagt, hvad der havde med babyer at gøre, og vidste godt det ikke blev nemmere af den grund, men som jer alle faktisk skriver så er det også vildt svært at lade være med at tænke på hvornår man bliver gravid og hvorfor der ikke sker noget, og især når man føler sig helt klar til det + hvis jeg ikke følte mig klar, ville jeg nok ikke tænke så meget over det, når man føler sig klar kan det vel være ligemeget om man er 17 eller 40? bare man føler sig klar til det. Man tænker jo slet ikke på babyer og børn hvis man ikke føler sig klar til at blive mor (eller jo det kan godt være man gør det, men ikke i sådan en høj grad som jeg gjorde/gør). Men tænker heller ikke så meget over det mere, man alligevel nok til at det gør mig frustreret og "bange" for at jeg ikke kan blive mor.
    Men mange tak for alle jeres ærlige svar :)
    Håber i måske kan give mig nogle små fif ;) eller om det bare sker, når det sker? hvis man kan sige det sådan? :)
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Heldigvis kan de fleste par få børn på egen hånd - og det kan I sikkert også :)

    Somme tider kan der bare godt gå lang tid, med mange negative tests...

    Kender du "kanonkuren"? Det er nogle forskellige naturprodukter der kan hjælpe lidt til. Det er både til manden og kvinden.

    Læs om den her:

    http://www.helseriet.dk/shop/biortomin- ... -230p.html

    Ellers kender jeg desværre ikke andre fif, end dem du altid får at vide: Stop med at ryge, spis sundt, dyrk motion og sørg for at have en normal BMI.

    Hos lægen kan du få tjekket dit stofskifte. Hvis det ikke er normalt, kan det også gøre det sværere at blive gravid.

    Håber det lykkes for jer :)

    Johanne
  • Indstillinger
    ...jo forresten - min mor sagde engang, at når man har haft sex, så skal man ligge sig med benene op ad væggen med en pude under enden :D

    Ved ikke om det hjælper, men det er da et forsøg værd... Om ikke andet, kan I sikkert få jer et godt grin :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar ;)
    Har også selv hørt fra nogle folk at man kan stå på hovedet og, som du skriver, ligge med numsen oppe af vægen osv osv. men så jeg har jeg læst på nettet at det slet ikke hjælper, at det bare er en skrøne. Men kunne være nice hvis det var sådan det var :) Men så må jeg prøve at spise en MASSE grønt og frugt og så prøve at stoppe med at ryge, men det er skisme svært. Men er trappet meget ned, så må vi håbe det hjælper lidt :)
    Men igen tusind tak for svarene :)
  • Indstillinger
    Har du konstateret med ægløsningstests, at du har ægløsning på det tidspunkt hvor du tror?

    Derudover kan din læge ikke konstatere ud fra en underlivsundersøgelse, om du skulle have hindringer for at blive gravid. Han kan ikke konstatere om du har endometriose eller pco/pcos, ved at kigge på dig. Han kan heller ikke se om dine æggeledere fx er lukkede...
    Hvordan er din vægt? Overvægtige har sværere ved at blive gravide end normaltvægtige. Er du meget overvægtig, så skal du være forberedt på, at det kan udelukke Jer fra behandling. Rygning kan også gøre det sværere at blive gravid, jeg ved dog ikke om det kan udelukke dig fra behandling.

    Jeg har selv svær endometriose og er blevet opereret 3 gange indenfor de sidst 14 mdr for det. Vi har derudover været igennem to forsøg (ivf og icsi) og jeg er nu gravid i 6 uge. Vi har været MEGET heldige!

    Derudover tvivler jeg på, at I vil blive henvist til en udredning, når I ikke har været sammen længere tid. Hvis I gør, så vær forberedt på at udredningen også koster penge.
    Første skridt på vejen er dog at din kæreste får undersøgt sin sædkvalitet, hvis den er lidt på den lave side, er der nogle ting I selv kan gøre ved det (kost-omlægning fx).

    Prisen der er skrevet tidligere er ikke helt rigtigt. Der er lagt et medicinloft på 15.000 årligt, dvs at man betaler fuld skrald for medicinen op til 15.000, derefter er det gratis. Medicin til 1 ivf/icsi-forsøg koster rundt regnet 7000 kr., dertil kommer at selve forsøget koster 5040 kr. Det dækker scanninger, samtaler, ægudtagning og ægopsætning. Insemination er billigere, men det har jeg ikke prisen på, da det aldrig har været en mulighed for os.
    Hvis I skal igang med behandling, så skal du være forberedt på, at det er utroligt hårdt, både fysisk og psykisk, så det kræver i høj grad at din kæreste er lige så meget klar på at blive forælder, som du er!
Log in eller Registrér for at kommentere.