Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Jeg kan ikke tisse foran andre

Redigeret 4 december, 2013, 02:52 i Angst
Hejsa

Jeg savner at kunne bruge et pissoir, hegn, grøft etc. til at tisse, ligesom andre mænd gør det.
Men jeg kan ikke. Stiller jeg mig op ved et pissoir med andre folk i nærheden, kan jeg stå med tissefyren fremme nok så længe, uden at der kommer så meget som en enkelt gul dråbe ud af den. Jeg behøver vel ikke sige, at dette fører til nogle nok så pinlige situationer.

For at undgå dette, stiller jeg mig altid i køen til toiletbåsen... Hvilket også kan være lidt pinligt til tider. Specielt når det er femte gang på en bytur, at folk spørger om man har dårlig mave eller sniffer kokain konstant.

Det har stået på siden starten af mine teenageår. Jeg er i starten af tyverne nu.

Det er ikke verdens største problem, men jeg er nu alligevel interesseret i om det er et anerkendt problem og om der eventuelt er en måde jeg kan lære at tisse foran andre på.

Kommentarer

• Hejsa.

Jeg vil mene, at det er et temmelig udbredt fænomen at blæren strejker når der er nogen i nærheden. Ihvertfald i nogle situationer.

Nogle vil nok sige at det er helt ligemeget, men det er et problem for DIG og det skal respekteres.
    Jeg tror at det at du nu er så opmærksom på det kun gør det værre for dig. Når du står der og tænker "uh, det bliver pinligt, jeg kan garanteret ikke" så kan du ikke.
    Hvis du virkelig vil lære det, kan du måske øve dig i selskab med dem du kender. Tag en lidt sjov indgangsvinkel til det - lad vær' at have røde ører, bare læg det frem som det er. Du kan jo fx. sige "Beklager, men jeg øver mig i at kunne tisse når der er andre i nærheden, så jeg lader lige døren stå åben".
  • Jeg kender til problemet - godt nok ikke med at tisse, men med afføring, og som kvinde sidder man jo altid bag en lukket dør.

Det var et voldsomt problem for mig, hvis jeg skulle andre steder end på "egen potte" hjemme. Især f.eks 14 dages ferie syd på - i løbet af få dage lignede jeg en, der var højgravid, samtidig med at jeg naturligvis også fik ondt i maven med der af følgende hård mave.

Jeg ved ikke hvorfor det hele går i stå, så snart man er klar over, at "nogen" måske kan høre noget? :-)

Jeg har ikke problemet mere, og det skyldes, at jeg virkelig har arbejdet med det. Jeg har gang på gang, på gang fortalt mig selv at det altså ikke er "farligt", at det altså er noget alle gør. Det lyder som noget ævl, men det virker altså, hvis man bliver ved og ved med at sige disse ting til sig selv.

Samtidig har jeg været meget åben omkring det - og det er måske det væsentlige - jeg har fortalt alle omkring mig, at jeg altså havde det tåbelige problem, og i og med det gerne er noget, man holder for sig selv, så tror man, at man er helt alene i verden med det, men det har vist sig at endog overordenligt mange mennesker, jeg har talt om det for, har eller kender nogen med samme problem.

Jeg vil derfor i lighed med Anna foreslå dig at være helt åben omkring dit problem. Fortæl vennerne at du godt ved, at det er "fjollet" men sådan ER det altså for dig, og i guder, hvor det generer dig, så gode råd modtages med glæde.

Og - i stedet for at frygte, at du ikke kan, når det er, så skal du altså arbejde med at sige til dig selv, at selvfølgelig kan du. Det kan være, det virker fjollet at gå og sige sådanne ting til sig selv, men det virker altså, når bare man bliver ved og ved.

Prøv at øve dig der hjemme at lade være med at lukke og låse døren, når du skal tisse, og prøv at forestille dig, at der lige pludseligt kommer nogen mens du tisser.

Nu ved jeg ikke, hvordan du generelt har det med din nøgne krop. Er du typen, der står og "bokser" forkrampet under en håndklæde på stranden, og i fællesbad efter sport står og gemmer dig, ikke kan være afslappet nøgen sammen med kæresten?

Hvis det er tilfældet bør du også i det hele taget øve dig at at få et afslappet forhold til din krop. Disse ting kan godt hænge sammen.
  • Tak for svarene. Det lyder til at det har været noget værre for dig Lotte, end det er for mig. Er rigtig glad for at høre at du er kommet dig over det, og jeg forhåbentligt også kan.

Jeg har absolut intet problem med at være nøgen. Har enda deltaget i nøgenløbet på Roskilde Festival uden den mindste generthed :)

Det lader til at jeg bare må bide i det sure æble og afsløre hemmeligheden for mine venner. Og så se om de vil være med til en omgang tissetræning.

tak igen
  • Ja, så skal du bare lige overbevise dig selv om, at det altså ikke nødvendigvis er en hemmelighed, men langt mere almindeligt, end du tror.
  • Hej,

Min mand har samme problem.

Nogen gange kan jeg sidde i stuen og snakke til ham imens han er på badeværelset, og pludselig siger han, at jeg skal tie stille for ellers kan han ikke tisse.

Han kan ikke engang når vores lille datter på 13 måneder er sammen med ham. Blæren står totalt af, siger han :)

Jeg kan, derimod, gøre både det ene og det andet, sammen med hvem som helst.

Tror måske også, at det er mere almindeligt, at mænd er mere blufærdige end kvinder, i hvert fald på det punkt.

Johanne
  • Hej med dig.

Jeg kender bare det problem så utroligt godt. Jeg kan godt afsløre, at det også er lidt pinligt, når man er en ung kvinde, fordi piger jo ofte går på toilettet sammen. Jeg må ofte smide en veninde ud, fordi jeg ikke kan tisse mens de står på toilettet med mig.

Nogle gange er det endda så slemt, at jeg ikke engang kan tisse, når jeg kan høre folk tale.

Det jeg gør for ligesom at afhjælpe det er at skabe mit eget private rum. Jeg lukker øjnene, nynner en lille sang inde i hovedet og forestiller mig, at jeg er på mit eget badeværelse. Så jeg ser mit badeværelse for mig, mit badeforhæng, mærker varmen fra min radiator alt imens jeg nynner sangen.

Det er måske skørt, men det virker absolut for mig at finde en indre tryghed, som jeg kan tage med mig ud i den store verden.

Jeg håber du finder en løsning, der kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen Trine
  • Hej ven du har virkeligt min sympati, jeg er en mand der bliver 38 i næste måned og jeg har haft samme problem siden jeg var 18-19 år , jeg kan ikke tisse hvis der er andre til stede og er det nogle jeg kender så er den helt gal, barre de er i lejligheden eller huset, så det sætter jo en del grænser for hvad jeg kan værer med til, med andre mennesker for når man hver gang man er sammen lige plusseligt skal et eller andet," som over at købe cigaretter " men i virkeligheden skulle ned i parken eller gemme mig et sted hvor jeg er mig selv så jeg kan tisse,så finder folk jo ud af det efter hånden og de venner jeg hade de kunne ikke takle det på andre måder end at lave grin med det og det gjore det bestemt ikke nemmer,så det endte med at jeg en dag tag mig selv i at side og fikse heorin ,er for tiden på metadon og har været det et stykke tid, har også tænkt på at gøre en ende på det men det kan jeg ikke byde min mor og far , de har været merer end rigligt igennem da jeg var på stoffer i over 10 år, men et eller andet sted er det rart nok at vide at man ikke er den eneste der har det sådan, selv om at jeg ikke ville ønske dette for min værste fjende, har haft de sygeste tanker er jeg noget andet end menneske er jeg alien for de ville jo nok have en anden måde at udskille affaldsstoffer, eller er jeg en gud eller er jeg barre kugle skør?? det er en hår byrde at gå med, har snart haft det sådan i Ca. 20 år så jeg tror ikke det bliver beder for mig, det er for indgravet, det er nok bedst at søge hjælp hurtigst muligt, men vil da prøve det forslag som en af de andre piger skrev ,med at lukke øjnenne og slappe af og tænke på at man er hjemme helt alene,for jeg har prøvet at presse og presse og selv og jeg skulle tisse virkelig virkeligt meget kom der en enkelt dråbe , og jeg var helt rødsprængt i det ene øje af blodkar der var sprunget af at presse så meget. Jeg ønsker dig alt held og lykke med at komme dig over din forbi, eller hvad man skal kalde det for det kan virkelig ødelægge et helt liv Held og lykke
  • Det er meget udbredt blandt os mænd. Gå ind på toilettet og tis. Prøv at lægge mærk til at rigtig mange mænd gør det samme.
  • Jeg har aldrig forstået, hvordan mænd kan stå ved siden af hinanden og tisse. Min mand siger, det gør ham ikke noget, men jeg ville hellere have han gik ind for sig selv. Jeg syntes det er pinligt.
    Jeg har det svært nok med, at andre kan høre mig. Jeg lægger papir i kummen, så går det.

Det værste/sjoveste jeg har oplevet var engang i Belgien. Vi var på restaurant og jeg skulle på toilettet. Jeg gik ned mod toilettet, passerede baren og kom ind i det næste rum og ser til min forbavselse nogle mænd stå og tisse. Heldigvis var der et toilet til damer.

Men der var ingen dør, fra restauranten og ud til det rum, som jeg skulle igennem, hvor mændene stod.
    Jeg kan altså ikke lade være med at grine af det. Den gik ikke herhjemme, så var der vist ingen smiley.
    Jeg blev faktisk noget forbavset, for der var rent og pænt. Da vi sad i restauranten drømte jeg ikke om, der var helt åbent.
Log in eller Registrér for at kommentere.