Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Næse sveder og "Indgroede bumser?"

Redigeret 1 marts, 2011, 02:55 i Bumser
Hej. Jeg er dreng. lige fyldt 18.

Jeg har i noget tid, altså hvad jeg kan huske i nu 2 år haft, at min næse er rød og efter 2-3 timer begynder der at komme et slags lag af olie eller andet lign på min næse indtil det fjernes, hvor det så kommer igen. Dette før at min næse nærmest skinner, hvis i kan forestille jer det, og det påvirker mig meget, at jeg ikke kan gå nogle steder uden at have foundation og pudder med mig. Min næse er stort set altid rød nogle gange mere end andre og når der kommer bumser er det ikke de "normale" bumser man ser, men mere sådan nogle der er inde i huden, ikke de typiske hvor det område bumsen er bliver der rødt, men når der kommer en bums og jeg prøver at prikke den svulmer næsen op og bliver ild rød.

Håber i kan hjælpe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror, du er inde i en ond spiral. Du affedter og affedter den hud konstant, hvilket vil sige, at du på den måde giver huden "besked" på at producere endnu mere, for der skal altså være en vis fugtighed, og så dækker du med sminke, der forhindrer huden i at ånde. Det lyder i det hele taget som en ikke særlig god måde, du behandler din hud på.

    Jeg vil absolut råde dig til at rense din hud grundigt hver aften, og så smøre med en god fugtighedscreme - spørg f.eks. apoteket til råds for at finde den rigtige creme til din hud. Du skal smøre huden igen om morgenen og muligvis en gang mere i løbet af dagen, og husk, det skal kun være et tyndt lag, der gnides godt ind i huden.

    Som jeg forstår dig, så får du bumser, der bliver værre af at du prikker hul på dem - så det vil jeg da foreslå dig at lade være med.

    Du bliver nok nødt til at affinde dig med, at det altså lige kan tage lidt tid for din hud at finde ud af, at den ikke konstant bliver affedtet, hvorfor du givet vil opleve en let opblusning af dit problem, til du er kommet ind i en bedre gænge med din hudpleje.

    Hold dig langt fra den sminke, med mindre det er en del af din identitet og derfor vigtigt for dig at bruge. Godt for din hud er det i hvert fald ikke.

    Det er normalt for din alder at have bumser, og nej, det er ikke sjovt lige i den alder, hvor tingene som er besværlige nok i forvejen, men prøv om du kan lade være med at gøre det til et stort problem, for alle dine jævnaldrende har større eller mindre problemer med deres udseende, som fylder temmelig meget - endda så meget, at de givet slet ikke lægger mærke til dit problem, på samme måde, som du givet heller ikke ser deres.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Jeg har læst lidt på hudorme og overproduktion af talg. Det olie der fremkommer, kan det skyldes alle de hudorme/talg jeg har? For jeg har altså mange, synes jeg bare jeg læste.
  • Indstillinger
    Som nævnt; jo mere du affedter jo mere "tvinger" du huden til at producere.

    F.eks. hvis man konstant stikker alt muligt ind i ørerne for at rense ørevoks ud, så vil man ret hurtigt få et problem med for megen ørevoks.

    Og i de ammendes kvinders verden: Jo oftere et barn bliver lagt til brystet, jo mere mælk vil der blive produceret.

    Det handler om udbud og efterspørgsel. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.