Hjem Rusmidler Rusmidler

Morfin?

Redigeret 28 februar, 2011, 10:17 i Rusmidler
Hej

Skriver pga. jeg efterhånden er godt bekymret for min kæreste.
Hun har gennem et års tid været afhængig af morfin. (selvom hun ikke mener hun er det).
hun tager ca. 5-8 piller 3 gange dagligt.
min bekymring ligger i, at hun her i går havde taget om aften som hun plejer sine piller - og da vi så sidder og ser film, så retter hun sig op, og siger hun har det mærkeligt. Samtidig siger hun så at hun skal ud på toilettet. hun rejer sig, og falder pludseligt om på gulvet i kramper og med fråde om munden.
Det lignede eleptiske kramper. Jeg riger 112, og de siger de vil komme hurtigst muligt. Inden de når frem, der vågner hun op, og jeg forklare hende at jeg har ringet 112. Hun går helt amok, og prøver at sætte sig op, men er svimmel. hun beder mig ringe og aflyse den ambulance. Først siger jeg nej, men hun bliver rasende og siger jeg skal ringe og aflyse, for hun ville ikke på hospitalet. Jeg gør så som hun siger og aflyser ambulancen.

Min kæreste kom stille og roligt til sig selv efter anfaldet igår, men er bekymret. Hele natten kunne jeg ikke sove, lå og holdt øje med hende. Og det mærkeligst var, at hun i flere timer af gangen lå med begge arme lige i vejret, helt strukket ud?. Plus hun lavede nogle sjove spjæt ind imellem.

Jeg er meget bekymret for hende. hun nægter at modtage hjælp. Mest fordi. hun blev misbrugt som lille, og hendes far sidder inde for det. Og siden da, har hun fået forskellige kontaktpersoner, psykologer osv. som skulle hjælpe hende - men hun føler ikke rigtig de har hjulpet, og hun er træt af at snakke med folk og skal genfortælle historien.
men h hvad skal jeg gøre? vil så gerne hjælpe hende. må indrømme jeg overvejer at undersøge mulighederne for, hvis jeg nu ringede og fik hende tvangsindlagt eller sådan? for hun skal have hjælp, men hun skal først og fremmest ud af det her morfin misbrug..

Kommentarer

  • Hej

    Du har helt ret i, at din kæreste skal have hjælp, hvis hun skal have det bedre. Du kan se nødvendigheden og hun nægter at tage imod hjælpen. Du hjælper hende ikke ved at føje hende, så du må gøre op med dig selv, om du magter at tage konflikterne med hende og modsætte dig hendes ønske. Det handler også om, hvorvidt du kan overhøre din egen samvittighed.

    Hun skal naturligvis have hjælp til at komme ud af sit morfinmisbrug, men det lyder også som om, at hun slet ikke har bearbejdet barndommens overgreb og skal have hjælp til det også. Ellers får hun det ikke bedre. Men man kan ikke tvinge hende til at modtage hjælp, så du slipper nok ikke uden om at gå mod hendes ønsker, hvis du vil hjælpe hende.

    Hilsen Helene
  • Hej igen...

    Mit tidligere svar blev skrevet lidt hurtigt, så jeg har lige en tilføjelse.

    Det er forståeligt, at din kæreste ikke magter at blive ved med at tale med psykologer og andre omkring det seksuelle misbrug. Derfor kan det tænkes, at hun prøver at dulme sine følelser med morfinen (hun må jo have en læge, der bliver ved med at udskrive morfin? Det virker meget uansvarligt).
    Men desværre er en forudsætning for at kunne bearbejde de seksuelle overgreb, at hun ikke er afhængig af bevidsthedsforandrende stoffer.

    Jeg ved ikke, om du er klar over det, men det kan være meget vanskeligt at have en tæt relation til en person, der har været udsat for seksuelt misbrug. Den misbrugte lider ofte af en række senfølger, der kan gøre tilværelsen svær (se evt. dette link, hvis du vil vide mere om senfølger http://www.synlighedsdagen.dk/senfoelger2.html).
    På Støttecenter mod Incest kører man pårørende- og partnergrupper til seksuelt misbrugte, så de har en stor faglig viden omkring problemerne. Du kan læse mere på www.incest.dk. Jeg vil anbefale dig at kontakte den professionelle telefonrådgivning derinde, for du har brug for hjælp, så du får nogle redskaber til at kunne hjælpe din kæreste.

    Hilsen Helene
  • Nu vil jeg ikke forskrække dig, men det der lyder alvorligt, Hun er misbruger, ingen tvivl om det. Det du beskriver her, det gør alvorligt syge også, når de får meget medicin for smerter, og når de nærmer sig døden.
    Hvis hun ikke har en sygdom der indikerer brug af morfin, så skal hun i behandling på et misbrugscenter.
    I øvrigt kan jeg anbefale dig at gå ind på www.netpsyk.dk og læse nyhedsbrevet fra denne uge.
    Din kæreste er virkelig på afveje og det er meget farligt det hun har gang i.
    En vigtig ting du skal huske, du er ikke skyld i noget af det, og du er heller ikke ansvarlig.
    Sker det igen, skal du selvfølgelig ringe 112, og stå fast.
Log in eller Registrér for at kommentere.