Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille - virkning!?

Redigeret 27 februar, 2011, 12:08 i Prævention
Jeg tog min p-pille i går, lørdag klokken 07:00 og tog på arbejde. I dag da jeg vågnede tog jeg min pille, 10:20 og cirka 25 minutter senere var jeg sammen med min kæreste. Først da han skulle til at komme, kommer jeg i tanke om at det ikke var sikkert pillen virkede endnu, så han kom næsten i mig, jeg ved at hvis jeg ikke er beskyttet skal den små mænd nok finde vej. Jeg bruger Gestinyl, og i brugsanvisningen står der at risikoen for graviditet er mindst i 3. uge, og den er jeg i nu. Skal jeg gå til læge? eller vente til tirsdag hvor min pause kommer, også se om blødningen kommer fredag engang? Hvad er jeres råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg mener bestemt ikke, der er nogen risiko overhovedet. Så hurtigt holder p-piller ikke op med at virke. Der skal gå længere tid før virkningen ophører.

    citat

    Glemmer du mere end en enkelt p-pille, er du ikke beskyttet mod uønsket graviditet i resten af perioden, og skal derfor bruge andre beskyttende midler som for eksempel kondom eller pessar.


    Du har jo ikke glemt nogen piller.
  • Indstillinger
    "Ikke var sikkert pillen virkede endnu".

    Jeg er lettere lamslået.

    Din læge har tydeligvis ikke forklaret dig hvordan p-pillerne virker såvel som skal tages, hvilket er for dårligt, men du skriver jo at du har læst indlægssedlen.

    P-piller er ikke ligesom Panodiler hvor der går noget tid før de virker hver gang man tager dem!

    P-piller beskytter konstant når man begynder på at tage p-piller på 1. menstruationsdag og derefter tager en pille hver dag og holder 7 dages pause, og begynder på næste pakning.

    Man er også beskyttet i de 7 dages pause.

    Der er kun problemer hvis man glemmer en pille i mere end 12 timer.
    Så du skal bare tage pillen i morgen tidlig som du plejer.

    Din beskyttelse er ikke lavere af at du ikke tager p-pillerne på præcis samme tidpunkt hver dag.
  • Indstillinger
    Du får det til at lyde som om min læge eller jeg er dum. Jeg vil sige jeg ved meget mere om p-piller en nogle af de andre trunter der render rundt og spiser dem. Jeg søgte bare hjælp her i stedet for at farer til læge i morgen. Alt du skrev, vidste jeg jo udmærket.
  • Indstillinger
    Anna83, du gør mig utrolig vred!! UTROLIG. Min læge har forklaret mig tydelig og klart hvordan det virker. Derud over har jeg læst brugsanvisningen op til flere gange. Jeg er udmærket godt klar over hvordan jeg skal bruge min prævention. Men, jeg kom i tvivl, så ville bare have en lille bekræftelse på at jeg selvfølgelig var sikret. Ej, jeg bliver vred på sådan en kommentar!
  • Indstillinger
    der er ingen grund til at være vred på en kommentar. du har taget pillen så du er beskyttet.
  • Indstillinger
    Beklager at du føler dig angrebet. Det var ikke sådan ment; "bare" min frustration over, at ekstremt mange ikke aner hvordan p-piller virker og især frustration over at læger udskriver dem i flæng.
    Ud fra det du skrev lød det ikke som om at du vidste det. Og nu jeg læser det igen, lyder det stadig som om at du troede at hver enkelt pille skal have tid til at virke. Måske det bare er mig der misforstår din formulering.
  • Indstillinger
    Ja, jeg giver dig fuldstændig ret i at utrolig mange piger ikke ved hvad de går ind til, når de får p-piller. Men ikke i mit tilfælde, var bare i kort tvivl og lidt usikker. Undskyld mit "udbrud"
Log in eller Registrér for at kommentere.