Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstruation stoppet efter 2 år... er ikke vendt tilbage.

Redigeret 26 februar, 2011, 14:24 i PMS og menstruation
Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg er 1,83 m høj, og vejer 95 kg. Som i kan læse, er jeg ret overvægtig i forhold til min alder. Men min læge siger ikke det er så slemt pga min højde.
Jeg fik min mens da jeg var tolv, så havde jeg den ca. i et halv år. Efter det halve år begydte den at blive mere uregelsmæssig. På et tidspunk havde jeg den kun 3 gange i løbet af et helt år.
I 2010 havde jeg min mens i 4 dage på HELE ÅRET.
Jeg vil gerne vide om det kan have noget med min overvægt at gøre?
Jeg har ikke været til gynækolog endnu, da jeg ikke er seksuelt aktiv. Min mor mener også at der unødvendigt indtil jeg fylder 17 og ikke har fået det endnu.
Jeg er virkelig bange for at jeg engang ikke kan få børn....

Håber virkelig at i kan hjælpe mig....

hilsen S. Madsen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er meget almindeligt, at menstruationen de første år kan være endog meget uregelmæssig og også udeblive i kortere eller længere periode, så derfor er det ikke sikkert, der er noget galt med dig, men i og med du nu er bekymret, så er det nok meget fornuftigt, at du får talt med din læge og bliver undersøgt, om der skulle være noget, der ikke helt er som det skal være.

    Desværre vil mange læger uden videre finde på at give en ung pige med sådanne uregelmæssige menstruationer p-piller, og min holdning er, at det er en meget dårlig ide.

    Du skal undersøges for, om der er noget galt, og hvis der er det, så skal det naturligvis behandles, men hvis ikke, der er noget, der tyder på, at noget er galt, så er du givet bare en af disse "langsomme" startere, hvilket der ikke er noget galt i, og min (private) holdning er så, at det er tåbeligt at medicinere en sund og rask pige med p-piller, for at sløre at menstruationen ikke er komme på plads. Netop det, vil jeg mene kan give problemer senere, når du vil have barn, og menstruationen i de unge år ikke har fået lov til at tilpasse sig af sig selv.

    Det behøver overhovedet ikke betyde, at du ikke kan få børn, blot at dine ægløsninger ikke er helt på plads endnu, men da du jo forhåbentlig ikke skal have børn de første par år, så er der rigelig tid til, at det kommer på plads.

    Din mor er fornuftig nok ved at sige, at du ikke behøver undersøgelse før du er 17 år, men det betyder temmelig meget, at du er bekymret, og derfor behøver du en god snak med din læge.
  • Indstillinger
    altså jeg vil mene du bør få en gynækologisk undersøgelse, om ikke andet så for at få ro i sindet..
    det kan man sagtens selvom man ikke er seksuelt aktiv, det siger du bare derinde, så har de nogle mindre redskaber som de bruger :) intet farligt ved det
    som lotte skriver kan menstruationer for nogle piger starte sent og være langsom om at komme rigtigt igang, dette har dog INTET at gøre med om du kan få børn eller ej..
    så tag du et smut til din læge og bed om at blive grundigt undersøgt indtil du selv har ro i sindet.. :)
  • Indstillinger
    -tak for jeres svar!

    jeg forstår det bare ikke fordi jeg havde (regelmæssigt) og så stoppede det igen?
  • Indstillinger
    Som nævnt - tal med din læge, men der er ikke mærkeligt. De jeg begyndte, havde jeg en menstruation, og så skete der ikke mere i fem måneder, hvor efter jeg så havde menstruation næsten to uger, så vi er alle forskellige, uden at der behøver være noget galt.

    Men - efter som det nu er tre år siden, du begyndte at menstruere, så kan det godt være, du lige skal have kigget på det - UDEN at det derfor behøver at betyde, at der er noget galt.
Log in eller Registrér for at kommentere.