Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

2 spørgsmål- Extrasystoler og generel viden.

Redigeret 18 juni, 2011, 17:00 i Hjerteproblemer
Hej igen .
Først skal det lige på plads at jeg lider af angst. Og gjort længe. Så håber det er i orden jeg sniger mig ind i denne sektion for at få noget viden og muligvis ligge ro på nogle af mine tanker,
(mand 24)

Men som jeg kunne se en anden var inde på, så lider jeg af extraslag. (også i form af manglene slag i nogle tilfælde. )
Men skulle hænge samme i den måde at, nogle gange tager hjertet for lidt blod ind (manglene slag) og nogle gange for meget (extraslag), og sådan regulerer den selv hvordan den skal arbejde.
(sig endelig til hvis jeg tager fejl i noget der hende af. )
Nå... Sagen er med min angst at jeg er hunde angst for at skulle falde om som resultat på hjertestop eller lignene.
Og tror at det kun er forstærket af at min viden omkring det er NUL.

Så to spørgsmål.
Extraslag:
Hvordan kan de føles? Når jeg hører andre fortælle om dem så lyder de meget milde. Mine kommer i form af en følelse af at blive slået i brystet indefra. (ingen smærte) men et hurtigt tryk indefra og ud mod det foreste af brystkassen. Efterfølgende tager jeg som altid en lidt dybere indånding som reaktion på det. (som om kroppen beder mig om det). -
Og når de kommer slår de mig ud.
Feks. For en nogle år siden spillede vi bold ude ved en sø- Bang! så kom det voldsomme slag. Og jeg satte mig ude ved siden, og var ikke med mere.
Samme der hjemme hvis jeg er igang med lidt vægte/kondi træning- Så stopper jeg det og kommer ikke igang igen den dag, eller muligvis nogle dage efter. To læger har sagt to forskellige ting. Ene siger. "ignorer det og bare bliv ved." Anden siger. " jamen man skal lytte til kroppen, så tag en pause og så kom roligt igang igen. "- Også hørt at reflux/mavesyre kan have noget at gøre med extraslag?`

Og det næste:
Andet er at når jeg skal sove.
Så til tider kan jeg opleve noget der gør mig angst for at falde i søvn.
Når vi jo ligger ned, kan vi til tider høre eller mærke vores puls/hjerte-
Og det jeg nogle gange oplever er at jeg kan høre min puls bliver langsommere og svagere for hvert slag- Indtil det lyder som den ville ramme noget der ligner en 20 slag i minutet. Så får jeg en kildene fornæmmelse fra bryst og ud til arme og ben, og sætter mig straks op hvorefter jeg holder en debat med mig selv om jeg skal prøve at lægge mig igen eller om jeg skal holde mig vågen indtil jeg er så trær jeg bare falder i søvn uden at lægge mærke til det.
Hvad kan det skyldes.? Muligvis der bare er en blanding af at kroppen falder til ro + jeg bliver angst for der. Men er det normalt at pulsen falder sådan?

Ja ..... Man er jo lidt/meget pylret med angst. Men tror bare ikke jeg kan slappe af omkring de emner uden at have noget viden om det.

Eneste jeg "ved" er at jeg er blever tjekket via EKG (oppe ved lægen og med en lille maskine klistret til brystet over en weekend derhjemm og de siger der intet er at se-. Det hjælper da noget.
Men det er det eneste jeg ved. Så at at lægen siger "du er for ung til at have noget med hjertet"-.
Det er det eneste jeg ved om det.
Men så læser man om en 13 årig dreng der under fodbold træning får hjertestop (blev genoplivet så det godt) og tænker, Jamen han er da også ung- Hvad er forskellen på mig og ham? Kunne en EKG nogle år tidligere for ham, have forhindret hans situation ?

Ja jeg undskylder. Jeg ved der er en del der ikke har meget til overs for angst patienter. For ærlig talt er angst til grin. I know it. Men svar får jeg ikke fra læge eller psykriater. Så må finde dem andre steder.
Og jovist er i ikke læger her inde. Men betyder da ikke i er dumme.
Så igen håber jeg der er nogen der kan give mig noget info omkring det jeg muligvis kan bruge til at blive klogere på det hele og muligvis kæmpe den del af angsten med. Er træt af den. Og ikke meget har kunne tage mine tanker fra emnet.

undskylder den lange skrift (og mulige fejl)-
Håber på svar og svarer da også gerne spørgsmål hvis der skulle være nogle.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ! (Jeg er ny, men har haft hjerterytmeforstyrrelser i mange år)
    Jeg har tit hørt at ekstrasystoler er noget mange unge mennesker har.
    Unge friske og stærke mennesker har dem og de er i den forbindelse ikke farlige men kan opleves mere eller mindre ubehagelige.
    Jeg vil pointere at jeg ikke udtaler mig om din konkrete situation (det kan jeg ikke) .. men måske hjælper det dig at læse ovenstående - som jeg har hørt gennem årene.
    Hilsen
    Gazeller1
Log in eller Registrér for at kommentere.