Testtider og metoder
jeg har i en periode overvejet at tage ned til min læge og få taget en fuld omgang tests for alle kønssygdomme, bare for at vide at jeg er rask - og nu skal det altså være nu.
Udelukkende grundet at jeg førhen har undladt at bruge beskyttelse, fra tid til anden, og dermed mener at der kan være en risiko for at jeg smittet med noget snavs.
I forbindelse med at jeg har bestilt tid hos min læge osv, har jeg gjort mig nogle tanker om følgende:
selvom man ikke har synlige tegn på(eller nogen symptomer), Herpes, Gonoré eller fnat/fladlus, kan man så stadigvæk godt være smittet?
hvordan testes der for ALLE de forskellige kønssygdomme i praksis?
hvor lang tid går der fra testen er overstået til at man får et svar i hånden for de forskellige ting?
//
Den Anonyme Fyr
Udelukkende grundet at jeg førhen har undladt at bruge beskyttelse, fra tid til anden, og dermed mener at der kan være en risiko for at jeg smittet med noget snavs.
I forbindelse med at jeg har bestilt tid hos min læge osv, har jeg gjort mig nogle tanker om følgende:
selvom man ikke har synlige tegn på(eller nogen symptomer), Herpes, Gonoré eller fnat/fladlus, kan man så stadigvæk godt være smittet?
hvordan testes der for ALLE de forskellige kønssygdomme i praksis?
hvor lang tid går der fra testen er overstået til at man får et svar i hånden for de forskellige ting?
//
Den Anonyme Fyr
Kommentarer
Man kan SAGTENS have sexsygdomme uden symptomer.
Meeen, fnat og fladlus skulle give en virkelig træls kløe, så det opdager man.
Herpes giver kløe, så blærer der ender med at væske og blive til sår og giver smerter, så det opdager man også. Konstateres ved at lægen kigger på sårene og konstaterer om det er herpes. Kan evt. pode eller tage en blodprøve.
Kønsvorter laver man ikke en test for, men lægen kan SE hvis de er der, er lægen i tvivl om "noget" er en kønsvorte kan han/hun pode med en vatpind der sendes til analyse.
HIV er sjældent og testes ved blodprøve.
Syfilis er også sjældent og starter med et lille sår. Testes med blodprøve - tvivler på at lægen gør det automatisk eftersom det jo giver symptomer.
Gonoré er også sjældent - testes ved podning.
Klamydia derimod er udbredt, og giver i mange tilfælde ingen symptomer. Dét tester lægen helt sikkert for. Testes med podning eller ved urinprøve.
Min erfaring er at det tager ca. 1 uge før man får svar.
Men læg da ud med at spørge lægen hvad du bliver testet for, og tag en snak om hvorvidt du skal testes for alt hvad det er muligt at teste for...