Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

CRPS

Redigeret 28 september, 2013, 04:41 i Fod- og knæskader
Er der nogen herinde på debatten der kender noget til den nervesygdom, der hedder complex regional pain syndrome (CRPS). Jeg har en søn der har fået diagnosen, men det er svært at finde nogen om sygdommen, Han kom ud for en arbejdsskade for snart 5 år siden, hvor han fik 720 kg. ned over det ene knæ, han er blevet opereret for korsbåndskader m.m. men det er ikke blevet bedre i dag kan han ikke støtte på benet og der er ikke noget genoptræning der hjælper, der har været talt om amputation af knæet og det er så der lægerne har opdaget at han har CRPS og hvis de ville lave en amputation ville det blive salami metoden, hvor man tager lidt af gangen, og det er hverken læger eller vi interesseret i. Han har rigtig mange smerter og får meget medicin som kun hjælper lidt.
Er der noget der kan hjælpe os og gøre os lidt klogere.

Venlig hilsen
Sommer24

Kommentarer

  • Indstillinger
    På nedenstående link kan du finde en gennemgang af årsag, symptomer og behandling af CRPS:

    http://www.aalborgsygehus.rn.dk/NR/rdon ... ggaard.pdf

    Håber det kan bringe din søn videre. Venlig hilsen IO
  • Indstillinger
    Jeg har selv fået konstateret CRPS efter to fejloperationer - og jeg kan kun råde jer til at skynde jer at kontakte et Smertecenter (hvis der findes et sådant i jeres område). Jeg er selv tilknyttet Smertecenteret på Herlev Hospital, og de er meget kompetente og meget hjælpsomme - både i forhold til min smerteproblematik, men også i forhold til erstatning, flexjob osv. i forhold til min fremtid.
    Jeg har selv lavet rigtig meget fodarbejde - jeg har vel en 150 - 200 sider kommunikation med diverse instanser - læger, speciallæger, advokater, forsikringsselskaber, Patientforsikringen, kommunen osv., men jeg oplever også, at jeg faktisk får den hjælp, jeg har brug for (men KUN fordi, jeg selv hele tiden holder gang i de forskellige sager hos de forskellige instanser).
    CRPS kan blive livsvarigt (dog kun i sjældne tilfælde), og jeg ville helt klart søge al den erstatning, jeg kunne - jeg synes, jeg selv har lidt nok det sidste 1½ år - og så er der lige fremtiden... Hvis I vælger at gøre det - altså forsøge at få erstatning/kompensation, så skal I nok være hurtige.. der er udløbsfrister på den slags (jeg kender dem dog ikke). Hvis I vælger den 'rent medicinske', så forsøg at få en henvisning fra enten hospital eller læge til en Smerteklinik/et Smertecenter... her kan der dog også være meget lang ventetid (afhængig af smerteniveau). Evt. spørg jeres egen læge om rettigheder og muligheder for både erstatning og Smertecenter... jeg har gjort det fra starten og har kun fået positive tilbagemeldinger.

    Håber mit svar hjælper lidt - og god bedring til sønnen
  • Indstillinger
    Tak for dit svar, det er da noget vi vil tjekke efter.
  • Indstillinger
    Hej!
    jeg er en pige på 14 år, som har haft CRPS i ca 3 år, i min højre fod. og jeg har været rigtig meget igennem uden noget af det har haft den store effekt. jeg har fx. genoptræning på Hillerød sygehus, RH, Hvidovre hospital og Frederikssund sygehus. og jeg har også fået lagt et smertekateter i mit lå så jeg kunne træne men det hjalp hellere ikke. Det helle er kommet af at første gang jeg blev opereret har lægen skåret min fod op lige der hvor en af de store nerver i foden sidder. men jeg ville hører om der er nogle her inde der kender nogle behandlingsmetoder som måske kunne hjælppe?? :)
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er 29 år og har haft CRPS i højre ankel i 1½ år. Jeg har også været på smerteklinik, er tilknyttet distrekspsykiatrien og derigennem får jeg cymbalta som faktisk tager mine CRPS smerter. Jeg tager dem et par uger af gangen og de virker indtil jeg igen laver noget for hårdt/provokerende fysisk. Så er det på cymbalta-hesten igen.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har også crps. Jeg har i forbindelse med at der mangler noget samlet lavet en hjemmeside. Den er hel ny men synes selv jeg har fået en del lagt der op. Prøv at se på den. www.crps.dk.

    Jeg har crps 1. I den forbindelse været i hypnose hos bt-hypnose med stor succes.
  • Indstillinger
    Tryk på dette link og se en video om min kamp i mod CRPS, jeg vil blive glad hvis i gad og kommenter:D
    https://vimeo.com/75606760
Log in eller Registrér for at kommentere.