Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Normalt stofskifte - ØH NEJ :-(

Redigeret 26 september, 2011, 17:10 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hejsa

Jeg er ny her på siden, men har fået et problem med mit stofskifte, som jeg søger hjælp til. Jeg er 28 år gammel, blev opereret i 1996 og igen i 2000 for struma og efterfølgende cancer i skjoldbruskkirtlen og har efterfølgende været til de forskellige kontroller med videre undervejs overfor forskellige læger.

Jeg startede min medicinske behandling med eltroxin 250 microgram, og har over de efterfølgende 5 år været fulgt på hals-næse-øre amb. på OUH. Det medførte reduktioner og stigninger af Eltroxinen. Imidlertid begyndte jeg at få problemer med flere symptomer så som træthed, stigende vægt trods nedsat appetit (spiser mellem 1000-1200 kalorier om dagen hvor de 2000 er normalen.) Jeg er træt og irriteret, bider hovedet af folk uden grund. Lider af hårtab, kuldskærhed konstant, ledsmerter (hvor jeg ikke har fået en forklaring) og flere andre ting. Dette har min egen læge ikke kunne finde en løsning på - og hun var selv inde på at det kunne have med stofskiftet at gøre? Hvis det var for lavt imodsætning til tallene, der viste at det var normalt..

I mellemtiden er jeg blevet smidt tilbage til mit lokale sygehus, og henvist til en endokrinolog - fordi jeg ikke skulle være i fare for canceren skulle vende tilbage. Det var såmænd også fint nok, hvis da ellers hun var til at snakke med. Hun lytter slet ikke til at jeg gerne vil have gjort noget ved min medicinering og yderligere da jeg spurgte til mit hårtab og ledsmerter, så afskrev hun det bare med tab dig. Yderligere har jeg oplevet en af hendes kolleger sige direkte til mig "Vil du have mere medicin så ligger du i graven inden du er fyldt 30." (på det tidspunkt var jeg 25)

Jeg skylder at sige, at jeg har forsøgt et år på herbalife - hvor jeg tabte mig 800 gram. Jeg har haft gående og stående arbejde i tre år - med 8-10 timers aktivitet om dagen uden at dette har kunne ses på vægten, der tvært imod er steget væsentligt til jeg nu sidder på 112 kilo. Og hvad angår vægten ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu for jeg kan stort set ikke leve af mindre end jeg gør....

Det der nu får mig til at skrive, er at jeg slås med min endokrinolog endnu. Hun vil slet ikke høre tale om at ændre min dosis og min d-vitamin er for lav til trods for jeg hele tiden har fået kalk+d tabletter dagligt.

Er der slet ikke noget jeg kan gøre for at få anden rådgivning for det virker som om hun har "afskrevet" mig? Yderligere til trods for jeg ikke overhovedet har det godt - så kontaktede hun mig ikke på telefonen som lovet sidste dag - da jeg måtte melde afbud til en kontrol grundet sygdom og sendte mig bare et svar med øg din d-vitamin og så ses vi om 4 mdr igen?
Den situation kan jeg ikke holde til.... Er der nogen jeg kan kontakte eller spørge til råds for jeg har virkelig brug for hjælp altså...

Ser frem til at høre fra jer og undskyld min store forklaring... Følte bare detaljerne skulle med.

//mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg synes du skal bede om kopi af dine blodprøvesvar, så du selv kan følge lidt med? De fleste har det bedst med en TSH på 1 eller derunder og T3 og T4 i den øvre ende af skalaen. Læger har det med at sige at man skal føle sig normal, blot tallene er indenfor normalområdet. De fleste stofskiftesyge føler sig elendige med en TSH oppe på 4 og en lav T3 og T4.
    Måske du ikke er velmedicineret eller har brug for et Liothyronin tilskud (hvis din T3 er for lav).
    Ring og bed om kopi af dine blodprøvesvar, hvis du ikke har dem allerede
    Håber det bedste for dig
    mvh Gitte
  • Indstillinger
    Hvis dine symptomer er startet inden for de sidste 2 år ,kan det jo være det er fordi du ikke kan tåle den ny Eltroxin- var det mon en mulighed ?
    Hilsen Prik
  • Indstillinger
    @Gitte40 - det er lettere sagt end gjort jeg får bare af vide, at jeg ligger hvor jeg skal så det skal jeg ikke tænke på... Altså selv at følge med...

    Jeg beklager jeg ikke har fået svaret dig før nu... men har sloges med rigtig meget nu her - bare se det nyeste indlæg fra mig
  • Indstillinger
    @prik40 - det kunne være en mulighed... Jeg var i en kort periode ovre på euthyrox, men nu er jeg blevet sat tilbage til eltroxin i modsætning til ønsket.

    Jeg har fået mine gamle symptomer igen - se det nyeste indlæg fra mig - og føler jeg står rigtig meget alene med det her... Jeg er ved at opgive på en eller anden måde da jeg føler jeg slår i bolledejen uden at den gør andet end hæve videre - hvis du kan følge mig
  • Indstillinger
    Du bliver da nød til at insistere på at komme over på et andet mærke og hvis din endokrinolog ikke er lydhør kan du jo opsøge en privatpraktiserende eller skifte sygehus. Der skal handling til, men ved godt det er svært når man har det dårligt-
Log in eller Registrér for at kommentere.