Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Tsh tal...?

Hej. Jeg har en forstørret skjoldbruskkirtel og har fået tjekket mit tsh tal i den forbindelse. Jeg er nu begyndt at få nogle symptomer. som jeg godt kunne forbinde med, at mit stofskifte ikke fungerer som det skal!!! Men det er jo en ren jungle, så jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig =) Jeg har kun fået målt mit TSH tal, og første gang var det 17,6, og anden gang 17,9 ( 1 uge siden ) Er det som det skal være??? Nu har jeg i dag fået taget nye blodprøver for at tjekke T3 og T4.... Jeg får svar onsdag eller torsdag på de tal... Hilsen Malene.

Kommentarer

• Du har lavt stofskifte. Normalområdet er fra 0,4-4,4. Hvad siger din læge? Jeg håber da at han tager hånd om det?
    Du kan læse mere on lavt stofskifte på www.thyreoidea.dk eller det norske brugerforum www.sonjas-stoffskifteforum.info.Prøv også at læse lidt her https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=13308.871

T3 og T4 vil nok være for lave, når din TSH er så høj. Disse tal skal allerhelst ligge øverst i referenceintervallet.

Lad os håbe at din læge fortæller dig lidt mere når du får prøvesvarene, hvis ikke må du banke i bordet.

mvh Gitte
  • Hej igen =) Min læge mener desværre, at det er helt normale tal jeg har! Men jeg mener jo selv, at de ikke er helt okay, men det er altså ikke helt nemt, når man næsten selv skal "finde en diagnose" Må jeg spørge hvordan du ved så meget om det? Jeg kunne godt tænke mig at blive tilset at en Endokrinolog, da de åbenbart ved noget mere, ved du hvordan det kan lade sig gøre? Er det noget der skal gå igennem lægen eller kan jeg bare selv finde en?
    Tak for hjælpen, det er dejligt at man kan finde nogen der kan hjælpe en =)
    Hilsen Malene.
  • Hej
    Jeg har haft stofskifteproblemer igennem de sidste 5 år, og man er desværre nødt til at vide meget selv, da der ikke altid er så meget hjælp at hente hos lægen.
    Tag og bed lægesekretæren om en udskrift af dine blodprøvesvar, her vil du også kunne se laboratoriets referenceinterval og henvise lægen til at dine tal er udenfor normalområdet.
    Håber det kan gøre ham lidt mere samarbejdsvillig.
    Når dine tal er udenfor normalen og han ikke ønsker at sætte dig i behandling, kan/skal du bede om en henvisning til en endokrinolog. Det er svært at kæmpe med lægerne, men man er nødt til at tænke på sig selv. Vi har kun et liv, og vi skal have det bedste ud af det
    God vind
    Mvh. Gitte
  • Hej,

Ja, Gitte har helt ret. Men din oplevelse er ikke umormal. Da jeg for nogle år tilbage for første gang fik målt tsh, var det hos egen læge. Den var ca. 7, og som Gitte skriver, har de fleste det bedst på omkring 1. Men min dengang alment praktiserende læge forklarede mig ordret at "mit tsh var helt normalt og at man først startede behandling ved et tsh på minimum 15 - ja måske endda op mod 40"! Dengang anede jeg intet om at han tog fejl, men med den viden jeg har i dag er jeg ret chokeret. Gad vide om alment praktiserende læger ikke kender til den nødvendige, nye viden om vores sygdom? Hm! Selv på det første hospital jeg blev tilknyttet, satte lægen mig ikke i behandling med Eltroxin, da han ikke mente tsh var højt nok. Det svingede mellem 4 og 8 og jeg havde mange antistoffer mod skjoldbruskirtlen. (Jeg har også en anden hormonsygdom, et prolaktinom, som den omtalte læge, skal siges til hans forsvar, heldigvis opdagede - og derfor blev jeg henvist til et hospital). Det var først da jeg selv læste mig til at tsh skulle meget længere ned, at jeg skyndte mig at skifte hospital.
    Så for mig lyder det som om du skal kræve at blive udredt på hospitalet. Det kan være en god idé at spørge den læge du får (endokrinologen) om hvad han/hun mener tsh skal ligge på. Han/hun skulle gerne svare 1 -eller under 2! Nu kender jeg ikke din alder....men hvis tsh bare er let forhøjet kan der ske skader på fosteret, hvis man bliver gravid. Er du over den alder, er det stadig "påvist" at folk har det bedst omkring 1. Dog kan tsh også blive for lav med Eltroxin. Min har netop været 0,56 og der fik jeg symptomer på for højt stofskifte. Så mærk efter hvad der føles godt for dig. Al mulig held og lykke.

Kh. karmacure
  • Hej igen =)
    Så har jeg fået alle mine tal og det viser sig at min lægesekretær havde taget fejl sidst og sagt forkert!!!
    Men det ser sådan her ud:
    TSH: 0,73
    Trijodthyronin: 1,7
    Thyroxin: 124
    Er det så som det skal være?
    Jeg er 34 år og normal af vægt. Har siden juli 2010 været sygemeldt med svimmelhed og har nu fået rysten på hænderne, uro i kroppen, og hyppigere "store" toiletbesøg! Nogen dage føles mine ben som om de er af gele og er meget rystende inde i kroppen og en smule kvalme... Jeg har altid været meget kuldeskær, men nu er det som om jeg fryser indeni, jeg kan ligge med tøj på og 2 dyner og først der begynder jeg at få varmen! Jeg skal heldigvis til en neurolog d. 09.03.11 =) og håber der at få nogle brugbare svar...
    Tak for jeres svar =)
    Hilsen Malene.
  • P.S
    Mit TSH tal blev sidst målt til 0,33 i starten af februar måned, ved i hvorfor det er steget?
    Hilsen Malene.
  • Hej igen,

Så vidt jeg ved svinger tsh en lille smule med døgnrytmen. Så der er vist ingen grund til bekymring, når nu det ligger så flot. Tillykke med det. Jeg ved ikke hvorfor du fryser, men håber du finder årsagen.
    Kh. karmacure
Log in eller Registrér for at kommentere.