Mangler jeg T3?!?
Jeg har haft problemer med stofskiftet i 7 år nu...men først nu har jeg fået øje på betydningen af T3...selvom jeg LÆNGE har vidst, at en TSH indenfor "normalområdet" er et vidt begreb, har jeg aldrig flyttet fokus over til T3, og den har længe været indenfor normal. Men efter jeg har læst indlæg her de sidste dage, er jeg vågnet op og nu har jeg lige målt gennemsnittet på min T3 over de sidste halvandet år. Den er 1,3. Som regel ligger den på ca 1,2, og den kommer aldrig over 1,5.
Men hvordan får man den op, når man ikke kan tåle større mængder Euthyrox, gammel og ny Eltroxin (ja, jeg har været på dem alle :-) ?
Er det simpelthen Liothyronin, jeg skal begynde at plage min livstrætte læge om? Hold op, hvor blir han træt i hovedet, hver gang han ser mig. Sidste gang sagde han lige ud:
- Hvad er det, du vil ha' jeg skal gøre?
Da sad jeg for gud ved hvilken gang og hang.
Symptomer:
Susen og ringen for ørerne ( er ved at gøre mig vanvittig)
muskelsvaghed ( svært ved at gå op ad trapper, hænge tøj op, støvsuge, børste hår)
almen træthed (SKAL hvile midt på dagen, ellers løber alting sammen i hovedet på mig)
osv osv
Men som sædvanlig: Tsh er ok
SUK!!!
Nogen forslag?
VH Solsikke
Men hvordan får man den op, når man ikke kan tåle større mængder Euthyrox, gammel og ny Eltroxin (ja, jeg har været på dem alle :-) ?
Er det simpelthen Liothyronin, jeg skal begynde at plage min livstrætte læge om? Hold op, hvor blir han træt i hovedet, hver gang han ser mig. Sidste gang sagde han lige ud:
- Hvad er det, du vil ha' jeg skal gøre?
Da sad jeg for gud ved hvilken gang og hang.
Symptomer:
Susen og ringen for ørerne ( er ved at gøre mig vanvittig)
muskelsvaghed ( svært ved at gå op ad trapper, hænge tøj op, støvsuge, børste hår)
almen træthed (SKAL hvile midt på dagen, ellers løber alting sammen i hovedet på mig)
osv osv
Men som sædvanlig: Tsh er ok
SUK!!!
Nogen forslag?
VH Solsikke
Kommentarer
Ja du ligger da alt for lavt i T3, så der er ikke noget at sige til at du er træt mm.
Nederste referencetal er 1,5 og selv når man ligger lige indenfor, kan man have symptomer. Nogen siger at man ligger bedst på 2.
Egen læge kan ikke, så vidt jeg har forstået, udskrive Liothyronin, det er kun endokrinologen der kan og ikke alle endokrinologer går ind for kombi behandling. Så du må finde en der kan se ideen med at tilføre kroppen T3, når nu din egen krop har svært ved omdannelsen af T4(Euthyrox, ny og gl Eltroxin) til T3.
Så det din egen livstrætte læge kan gøre, er at henvise dig til en endokrinolog, da han ikke selv er i stand til at regulere dit stofskifte så du fungerer ok.
Det var bare lige min vinkel på dit spørgsmål.
God vind og bedring
Hilsen Prik
Og kender nogen en privatpraktiserende endo, der udskriver T3 og Armour? Det er snart lige meget, hvor han bor, men det ville da være dejligt her i Østjylland.:-)
Da jeg var tilknyttet Århus Universitetshosp, var jeg i kontakt med 10-12 forskellige reservelæger, og det var nu ikke fordi, de var så fantastiske, så jeg ved ikke, om det er en ide at få lægen til at henvise mig dertil...suk...
VH Solsikke
T3 hos mig ligger højst på 1,7 - har altid troet det var ret notmalt. Kender flere stofskiftepatienter og T3 hos dem er på samme niveau.
Mit T3 ligger også på mellem 1,3 og 1,4. Før Euthyrox lå det på 1,7--1,80. Mit laboratories referenceinterval er 1,1-2,50, men jeg har også læst at man skulle befinde sig bedst hvis T3 ligger i den øvre ende af skalaen.
Jeg har fået min endokrinolog på Århus Sygehus til at udskrive Liothyronin (T3) for et par år siden. han var ikke meget for det, men jeg kunne referere til nogle undersøgelser på nettet som beskrev at kombinationsbehandling kunne være vejen frem for de patienter der trods normale tal stadig ikke følte sig normale. Dengang kunne jeg ikke tåle det, men nu hvor mit T3 ligger så lavt virker det til at gå bedre. Jeg har haft bemærkelsesværdigt mere energi de sidste dage hvor jeg har taget 1/8 pille om dagen (er i optrapningsfasen). Man skal starte MEGET langsomt op for at undgå hjerteuro.
Mvh. Gitte
Jeg er pt. i kombineret T3 og T4 behandling og efter 5 uger på denne behandling er min T3 steget fra 1,4 til 2,7 - så nu er den nok i overkanten.
Jeg kan desværre ikke berette om markant bedring, men ved også, at det kan tage lang tid for kroppen af komme i gang igen efter lang underskud af T3 - så jeg prøver at holde ud. Nogle af mine symptomer på lavt stofskifte er aftaget, mens andre er uændrede. Jeg har fået ret kraftig hjertebanken, men jeg kan godt leve med det lidt tid - har hørt at det kan gå væk igen, når kroppen har vænnet sig til T3. Og jeg har fået taget hjertekardiogram, der var fint - så jeg prøver ikke at bekymre mig.
Hvis dette ikke virker, så ved jeg, at der er læger på Næstved Sygehus, der udskriver naturligt hormon, og så må jeg prøve det.
Alternativt ved jeg, at nogle af de læger, der kalder sig orthomolekylære også er villige til at udskrive naturligt hormon -der er vist sådan en i Århus.
Rigtig meget held og lykke til dig og alle jer andre,
Anne34
Det lyder som om at din T3 er for lav og at du muligvis vil kunne blive hjulpet af T3. Men ja, du skal have en endokrinolog til at udskrive, så din læge må henvise dig til sådan en :-/
Jeg har læst at Selen hjælper i omdannelsen af T4 til T3, så du kan også prøve at tage en Selenpille når du tager din medicin. Det har jeg gjort længe, men min T3 kan dog alligevel kun svinge sig op på 1,4, så jeg ved ikke om det er tegn på megen succes. Euthyrox har virkelig fået banket mit T3 i bund, før lå den på omkring 1,8 :-/
Anne : Hvor stor dosis T3 tager du og hvor meget har du reduceret i den anden medicin? Jeg har også læst at man skal prøve at være tålmodig med T3, og holde hjertebanken ud hvis man kan. Til gengæld har jeg også læst, at T3 kan forårsage farlige hjertearytmier, så det er en svær balancegang. Man kan godt have et normalt EKG, hvis der ingen "hop" er i det minut EKT'et tages, men have for mange arytmier alligevel. Så det er et farligt og meget virksomt stof, og dosis skal være meget lav når man starter.
Problemet er at det bliver hurtigt frigivet og optages meget hurtigt i kroppen. Mit hjerte har ihvertfald haft svært ved at "absorbere" det.
Men Solsikke det skal ikke tage modet fra dig. Prøver bare at ridse situationen op for dig, i det valg du står overfor. Det er venligt og hjælpsomt ment :-)
Held og lykke med det du beslutter dig for
Mvh. Gitte
P.S.: Tager lige et par dage uden T3 og starter så måske laaaaaangsomt op igen. Det er svært at skære pillerne i så små stykker som jeg har brug for. 1 pille er på 20 mikrogram, og jeg kan kun tåle under 3 mikrogram dagligt. :-/
Hvad måling af hjertet angår, har jeg iøvrigt engang fået mit målt ved at gå med en måler spædt fast i 24 timer, det andet med at måle "i øjeblikket" er jo lidt tilfældigt. Så det kan I jo overveje.
Tak for hjælpen og vh
Solsikke
Til Gitte: Jeg er ikke gået ned i dosis T4 - jeg tog 150 mkg dagligt inden og gør det stadig. Mit frit T4 er nu på 21,3, så det er stadig inden for 'normalområdet'. Inden jeg påbegyndte T3 behandling var den på 19,8, så den er steget lidt.
Jeg tager 2 x 5 mkg T3 dagligt - og det er måske lidt for meget... jeg ved det jo ikke... er super meget i tvivl - og du har helt ret mht hjertebanken... det kan jo godt være et problem, selvom EKG var fin.
Det kan være, det må ende med naturligt stofskiftehormon.. men jeg har skiftet så meget medicin over de sidste par år, at jeg er nervøs for, hvad min krop vil sige til endnu et skift lige foreløbig.
Jeg synes det er svært at beskrive, hvad det er, der sker med hjertet - når vi herinde i diverse fora skriver, at vi har 'hjertebanken' - mener vi så: a)hurtig puls, b)kraftige hjerteslag, c)uregelmæssige hjerteslag eller d)en kombi?
Jeg er ikke engang helt sikker på, hvad det er, jeg oplever... min morgenpuls er 64 lige når jeg vågner og ligger helt stille i sengen - men så snart jeg bevæger mig bare lidt, bliver den meget højere. Jeg tror dog, at det, jeg især mærker, er KRAFTIGE slag... Hvordan oplever du det?
ang. hjerteuro, så oplever jeg det mest som pause i hjerteslagene, hvor hjertet ligesom tager tilløb til 5-6 voldsomme kraftige slag lige efter hinanden. Imens sitrer min krop og det er som om blodet står stille i mine årer. Det er en rigtig grim følelse. Da jeg havde det allerværst her i ugen, havde jeg op til 3 af disse på et kvarter. Voldsomt. Er nu trappet ud af T3 og oplever klart mindre uro, men føler mig så igen "omtåget" i hjernen, sløv og langsom. Ja mangler jo det der T3, men kan ikke tåle det! Dybt irriterende!
Selen skulle hjælpe i omdannelsen af T4 til T3 og har nu besluttet mig for at fordoble min dosis fra 100 til 200 mikrogram dagligt, i håbet om at det vil få mit T3 til at stige en smule.
Kan sagtens følge dig i det du skriver anne, man bliver jo DESPERAT efter fremgang og vil jo gøre alt!
Tænker også på de naturlige stofskiftehormoner, men orker snart ikke mere skiften frem og tilbage som du. Det er hårdt for kroppen og det er hårdt psykisk at kæmpe ikke kun med sig selv og ens symptomer men også med lægen. Og så at skulle sætte sig op til at tro på en ny behandling og så bagefter håndtere skuffelsen og opgivenheden der følger med
Ønsker dig virkelig det bedste anne og I andre der læser med også.
Mange hilsner
fra Gitte
Her skriver Carsten Vagn Hansen en masse om stofskifte og her i blandt om T3- nogen har sikkert læst det før, men der står så meget man kan gå ind i , og ændre det man har overskud til.