Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

p -piller - gravid?

Redigeret 20 februar, 2011, 02:39 i PMS og menstruation
hej :)
jeg er en pige på 18, og jeg er meget bekymret.
jeg tager p piller, og har lige sprunget min pause over.
en uge inden jeg startede på min nye pakke, var jeg i seng med min kæreste, og han kom oppe i mig.
i perioden op til havde jeg ikke taget mine piller som jeg skulle. tog f.eks. 2 på en dag, fordi jeg havde glemt den dagen før, osv. Derfor har jeg en fornemmelse af at de ikke har virket. jeg har så i 3 uger nu (mangler stadig en uge), taget mine piller præcis som jeg skulle.
Er der chancer for at jeg kan være gravid?
er meget bekymret...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu skriver du, at du ikke havde taget dem, som du skulle - med et osv. efter. Vil det sige, at ikke bare en gang, men gentagne gange ikke har taget dem korrekt - og så endda i samme periode?

    Jeg kan da så undre mig over, at du ikke holdt 7-dages pausen - for der efter at begynde på en frisk, men det gjorde du så ikke.

    Som jeg kan læse, så er det nu 3-4 uger siden, du havde det samleje, så jeg vil da foreslå dig at tage en test. I og med du skriver "osv" så vides det jo heller ikke, hvor mange gange den er smuttet for dig med indtagelsen, hvorfor det således er usikkert, hvor godt du har været beskyttet.

    Og så vil jeg foreslå dig at læse indlægssedlen grundigt igennem, hvor det står beskrevet, hvordan du skal gøre, hvis du glemmer en pille.

    Men- som en rettesnor: Hvis ikke du har taget dine pille korrekt, bør du bruge anden prævention.

    Jeg kan foreslå dig at indkode en husker på din mobiltelefon, så du bliver mindet om den pille på samme tid hver dag.

    P-piller er effektive, men bestemt ikke særligt sunde for kroppen, så hvis det er vanskeligt for dig at tage dem korrekt, er du langt bedre stillet med en anden form for prævention.
  • Indstillinger
    Okay, men nu hvor det er 3-4 uger siden, og jeg i de 3 til 4 uger har taget mine piller korrekt, er det så muligt at jeg kan være gravid?
  • Indstillinger
    Hvis du er blevet gravid FØR du begyndte den nye pakning, så holder man jo ikke op med at være det, fordi man bagefter begynder at tage pillerne korrekt.

    Der er ingen her, der kan fortælle dig, om du er blevet gravid eller ej - det kommer helt an på, hvor godt du var beskyttet og hvor meget du glemte pillerne i sidste periode.

    Men - gå dog hen i supermarkedet og køb en test. Den burde kunne vise resultat nu.

    Hvis du skulle være blevet gravid, bør du stoppe indtagelsen af piller nu, og kontakte din læge på mandag.

    Dog - vil jeg foreslå dig under alle omstændigheder at holde 7-dages pausen når du slutter denne pakning, og seriøst overveje hvilken prævention, der er bedst for dig fremover.
  • Indstillinger
    Må jeg spørge, hvor længe du har taget p-piller?

    For normalt siger man jo, at p-piller er depotmedicin og risikoen er meget lille hvis man glemmer at tage en enkelt. Der står normalt skrevet, at hvis man opdager man har glemt at tage en pille, skal man tage den straks man opdager det indenfor kort tid - selvfølgelig.

    Forskellen på p-piller og fx minipiller er, at minipiller skal tages på nøjagtig samme tidspunkt dag for dag, da de ellers ingen virkning har.

    Men jeg tilslutter mig Lotte, en god idé er at læse 'brugsanvisningen' som følger med pillerne og ellers sætte en påmindelse på din mobil til hvornår du skal tage dem. Jeg har også selv taget p-piller i en årrække og jeg måtte finde mig et alternativ, fordi jeg netop også var dårlig til at huske dem, ikke brød mig om tanken ved at indtage piller og så er de fyldt med hormoner.

    Sidder du med samme tanker, så vil jeg også råde dig til at finde et alternativ. Så slipper du for, at ende i samme situation igen! :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.