Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Grøn stær og Prikbladet perikon

Redigeret 18 februar, 2011, 02:46 i Åben debat om øjne
Er der nogen der ved om Prikbladet Perikon kan forårsage eller have indflydselse på grøn stær

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Larsen

    Ja, den meget brugervenlige, men engelsksprogede Internetside

    www.sjwinfo.org

    advarer om, at perikon – nøjagtig ligesom mange lægeordinerede medicintyper - gør os mere lysfølsomme. Det betyder, at man skal passe ekstra på med solbeskyttelse, når man er ude i stærk sol, og man skal derfor også huske at bruge gode solbriller, da man ellers har en forøget risiko for at få såkaldt stær i øjnene. Som du kan læse på den engelsksprogede advarsel er der tale om ”cataract”, hvilket min ordbog oversætter til ”grå stær”, men jeg har ikke så meget forstand på stær i øjnene.

    Siden med bivirkninger ved perikon, kan du finde her:
    http://www.sjwinfo.org/sideeffects.php

    Jeg har selv brugt perikon i 9 år nu, og jeg har lige haft et længerevarende ophold sydpå. Jeg får også lægeordineret medicin, der gør mig mere lysfølsom (Centyl), så jeg skal virkelig huske disse solbriller!

    Jeg håber, at du kan bruge mine oplysninger

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Jeg kan se det med grå stær, jeg kan ikke finde noget der relaterer direkte til grøn stær, men øjnene bliver jo mere lysfølsomme når man man tager Perikon, så det kan jo ikke udelukkes at det gør noget - også i den retning
Log in eller Registrér for at kommentere.