Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

revner "dernede"

Redigeret 17 februar, 2011, 02:48 i Samliv
Hej :)
Jeg er en pige på 16 år, og jeg har et problem.
Jeg har haft en kæreste i 15 måneder, og vi er stadig sammen.
Imens vi har samleje svier det i skedeåbningen, og jeg har længe tænkt over hvorfor. Jeg opdagede for nyligt at der var store revner "dernede".
Jeg opsøgte min læge, og hun fortalte mig at vi skulle prøve at bruge glidecreme under sex. Men da det ikke har virket, skriver jeg til jer for at få mere info omkring mit problem - og hvad jeg evt. skal gøre.

På forhånd tak.

Kærlig hilsen Stina.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver ikke hvornår du var til læge.
    Jeg tænker på om du har ladet skedeåbningen få ro så revnen har tid til at hele? Som med sår alle andre steder skal det have ro for at kunne hele, så hvis I har sex før det er gået i orden springer det op og sådan køre det i en uendelighed.
    Giv stedet helt ro, og brug glidecreme når I så begynder at have sex igen (efter den er helet).
  • Indstillinger
    Problemet er bare, at den når at hele. Det går kun 2 dage efter vi har haft sex, så er det helet.
  • Indstillinger
    Øv. Så er det straks mere besværligt.
    Er det fordi hans pik er for stor i forhold til din skede?
    I så fald er det en ret indlysende årsag som kun kan behandles ved at du er godt opvarmet, udvidet ved at øge antallet af fingre i dig roligt og behageligt og bruge glidecreme før han trænger ind.
    Hvis IKKE, så skulle du måske prøve at tale med lægen om om du skal ses på af en gynækolog...?
  • Indstillinger
    Hej Stina

    Uf, det er et ubehageligt problem du har dig der. Har du fået udelukket, at det er svamp?
    Uden at vide mere om dig, vil jeg tro, at du kan have en hudsygdom i vulva. Ligesom man kan have hudsygdomme alle andre steder, kan man også have det der, og så har det forskellige navne. Fælles for dem er, at man får revner når man har sex, måske klør det også lidt ind i mellem, eller svier.
    Jeg vil på det kraftigste råde dig til at læse her på debatten under emnet: lichen sclerosus. Det står under "Kvinder". Der vil du helt sikkert kunne genkende noget. Når du har læst, og måske er blevet lidt klogere på det hele, så få en henvisning til enten en hudlæge eller en gynækolog, og bliv ordentlig undersøgt.
    De bedste hilsner Anette
  • Indstillinger
    Hej Stina

    Jeg har selv døjet med det samme.

    Som Anna skriver, er det vigtigt med god og gerne langvarig opvarmning - på den måde, vil det næsten altid blive bedre for dig.

    Når I så går rigtig i gang, så prøv at mærke efter om "den svupper ud". Hvis den gør det, så rammer den mellemkødet, og det kan godt gi de her revner.

    Men glidecreme er en rigtig god ting - man kan også bruge babyolie.

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.